صدای «قل قل» قلیان به قدری سود آور و وسوسه برانگیز است که بسیاری از افراد حتی با سرمایه ای نسبتا پایین سفره خانه ای به راه می اندازند که خمیر مایه اصلی درآمدآن قلیان است.

بهاره چراغی: رشد سفره خانه ها در کشور آن هم به شیوه مدرن بسیار زیاد و البته سودآور شده است. صدای «قل قل» قلیان به قدری سود آور و وسوسه برانگیز است که بسیاری از افراد حتی با سرمایه ای نسبتا پایین سفره خانه ای به راه می اندازند که خمیر مایه اصلی درآمدآن قلیان است. بیراهه نگفته ایم اگر بگوییم که این کالای دخانی تمام دخل و خرج یک سفره خانه پرهزینه را یک تنه می پردازد.

آماری که گمرک ایران در این باره منتشر کرده است نشان از روند صعودی واردات توتون قلیان به ایران از سال89 به بعد دارد. واردات توتون قلیان در سال های 87 و 88 با افت قابل ملاحظه ای روبه رو بوده است. اما اوضاع در سال های 84 تا 86 به گونه ای دیگری بوده است. در این سال ها روند واردات توتون میوه ای به شدت شاهد رشد بوده است.

آمار تکان دهنده گویای این موضوع است که رقم دلاری واردات توتون میوه ای، از حدود 2.1  میلیون دلار در سال 1380 به نزدیک 13 میلیون دلار در سال 1391 رسیده است. یعنی طی 11 سال، واردات کالایی مانند توتون میوه ای، حدود 520 درصد رشد کرده است. که البته نشان می دهد که میل مردم همزمان با رشد نجومی این کالا افزایش پیدا کرده است.

عرضه کنندگان بسیاری توتون میوه ای را از واردکننده خریداری می کنند اما در بیشتر سفره خانه ها از بسته های مارک دار استفاده نمی شود. بیشتر این سفره خانه ها از توتون های ارزان قیمت تری که به صورت فله ای که هر یک کیلوگرم آن 20 هزار تومان است استفاده می کنند.

قلیان علاوه بر توتون به زغال آتشین نیز نیاز دارد. در حال حاضر قیمت هر کیلو زغالی که باعث تولید گاز مونواکسید کربن کشنده برایتان می شود در ارزان ترین قیمت چهار هزار تومان و در گران ترین قیمت 14 هزار تومان برایتان آب می خورد. البته این قیمت ها بستگی به مرغوبیت و تازگی و کهنگی آن دارد.

از قیمت زغال و توتون که بگذریم، به خود وسیله دخانی قلیان می رسیم. ارزان ترین دستگاه قلیان قیمتی برابر با 15 هزار تومان دارد که دارای بدنه فلزی است و به قول قلیان کش ها کام خوبی می دهد. البته قلیان های گران تری نیز وجود دارند که با توجه به ارتفاع و جنس بدنه قیمت هایشان متغییر است. یک قلیان با بدنه چوبی کار شده در شهر سنندج که ارتفاع بلند و تنگ بزرگی نیز دارد قیمتی بالای 300 هزار تومان دارد. در برخی از نقاط تهران قیمت قلیان های که جلوی مشتری می گذارند گاهی قیمتی بالای 5 میلیون تومان دارد.

قیمت تمام شده یک قلیان چه در قهوه خانه باشید یا سفره خانه، چه در مکانی لوکس و امروزی یا سنتی و قدیمی، چه در جنوبی ترین نقطه شهر یا بالای شهر ، برای صاحب قهوه خانه یا سفره خانه هیچ فرقی نمی کند و بیشتر از 1500 تومان آب نمی خورد.

اما هزینه اصلی را زمانی قرار است پرداخت کنید که سرویسی کنار قلیان برایتان در نظر می گیرند. از آجیل گرفته تا میوه و نبات و خرما فراهم می شود. هر چقدر این سرویس سنگین تر و شکیل تر باشد پولی که باید برای آن پرداخت کنید نیز بیشتر است. در بعضی از سفره خانه ها قیمت یک قلیان بین 3 تا 6 هزار تومان است و در بعضی دیگر این قیمت ها تا مرز 250 هزار تومان نیز می رسد.درآمدهای اینچنینی برای تنها یک سرویس قلیان واقعا وسوسه کننده است.

به گفته برخی از فعالان این بخش، دادن مجوز به سفره خانه ها با استفاده از روابط خاصی امکان پذیر است. اما به راحتی می توان با هزینه حدود 30 میلیون تومان یک مجوز اجاره کرد و همین امر زمینه برای دلالی و کاسبی در بازار قلیان می شود. البته می شود با پرداخت 100 یا 200 میلیون تومان رهن و ماهانه 10 تا 30 میلیون اجاره یک سفره خانه آماده را اجاره کرد کاری که این روزها به شدت مرسوم شده است.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضایی IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    58 34
    واقعا اگه بعضی ها دنبال برخورد قهری و چکشی با مصادیق بی فرهنگی هستن، باید در این به اصطلاح سفره خونه ها رو ببندن. واقعا آدم غصش میگیره که جوونای مملکت میشینن اونجا و به قلیون پک میزنن. باور کنید دورازه ورود به اعتیاده این قلیون
    • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      19 11
      جو گرفتت ، چون نمی کیشی زا نمی تونی بکشی این حرفها را میزنی ، به نظر من هر کی ازاد هست برای زندگی خودش تصمیم بگیرد که چه جوری زندگی کنه ، یاد گرفتیم برای کارهای همه تصمیم بگیریم
  • ali US ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    منم در حال اخذ مجوز برای یک سفره خونه سنتی البته مدرن هستم که تو رشت تاسیس میکنمش.میخواستم خواننده هم بیارم برای پنجشنبه جمعه ها که فعلا انگار به هیچ وجه اجازه نمیدن.هر سرویس قلیان و یک قوری چای رو ۳۰ هزار تومان قیمت گذاری کردم.البته خودم لیسانس میکروب دارم ولی میدونم کاری در انتظارم نیست و از سرمایه ی خونوادگیم میخوام استفاده کنم.نمیخوام دیگه بیکار باشم از طرفی هم میدونم با گشایش این سفره خونه درآمدم از شغل پدرم هم بیشتر خواهد بود.چون برآورد کردم هر میزی که ۳۰ هزار تومن پرداخت میکنن،برای ما فقط ۶ هزار تومن آب میخوره۵۰۰ قلیان۳۰۰ چایشیرینی و خرما و نبات و تخمه و لواشک کوچک جمعا ۵ هزار تومن پول برق و آب و سایر هزینه ی روزانه به ۳۰ هزار تومن هم نمیرسه.حداقل روزی ۹۰۰ تومن سود خالص رو دارم
    • سیا A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      23 5
      من به ایت نتیجه رسیدم که اینجا هرچی که میگن بده یعنی خوبه و فقط به این دلیل میگن بده که دست توی آن زیاد نشه، مثلا" میگن پول چرک کف دسته و دنبالش نرید ولی خودشون چهار نعل دنبالش هستند ، امروز روغن جامد وارد میکنند میگن روغن مایع بده و فردا روغن مایع میارن و بعد میگن روغن جامد بده، من پدر بزرگم 98 سالش است و همیشه روغن حیوانی خورده و سالم سالم است. آقا غلیان هم خوبه و موفق باشی.
    • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      22 6
      این کامنت خیلی حرفه ای نوشته شده، به نظر شما کسی می اید اینطور در مورد سود بالای کار راه نینداخته اش اینجا جار بزند تا حساسیت ادارات مالیات و سایر صنوف روی ان بشود این اقا در لفافه خواسته بگه این صنف درامدهای وحشتناک دارند نه عزیز از این خبرها نیست خواب دیدی خیر باشه تک و توک سفره خانه های معدود اینطوریند شما هم یک لیسانس میکروب گرفتی نیا به ما حمله کن
    • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      28 21
      شما فکر میکنی این پولی که در میاری درسته؟ انسانیه؟
    • ساهقظشی A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      8 4
      سنتی اما مدرن ؟ خدا زو شکر که شرایط طوری شد که مجبور به احداث سفره خونه شدید شوخی
    • ali A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      11 5
      من همونطور که گفتم رشتم میکروبیولوژی هستش و نظافت باید در همه ی ابعاد رعایت بشه توسط کارکنانم مخصوصا در زمینه ی تهیه غذا های سنتیمون و سرویس ها و مخلفات که خیلی ها برای همین امر هم میان و هیچکس فقط فقط برای قلیان نمیاد اینجا.توتون رو هم با اینکه فله ای میخرم ولی بررسی میکنم که تازه و تمیز باشه .فلیان و ادواتش باید بعد از هر بار استفاده بجوشونن و با دترجنت میشورن.اگر با قلیون مشکل دارید که اگه من نباشم ۱۰۰ هزار جای دیگه هست که مشتری هام میرن میکشن حتی چیزای خیلی بدتر از این هم میکشن.من براشون یه منظقه ی پر از شادی رو آخر هفته ها دارم محیا میکنم.همونطور که گفتم تصمیم آوردن خواننده هم دارم.به نظر شما جوونامون نباید نیم ساعت با دوستشون یا خانوادشون در یک محیط آزاد و شاد باشن ؟ این چه اشکالی داره
    • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      10 3
      حرفهات پر از تناقضه یکبار میگی میخام راه بیندازم یکبار میگی راه انداختم،یکبار میگی از بد روزگار اومد این راه، یک بار میگی ماهی 30 میلیون در امد داری ، ملت را سر کار گذاشتی، بعد کسی تو رشت میاد جار بزنه من ماهی 30 تومان در امد دارم از سفره خانه که راحت هم تو اون شهر میشه فهمید کیه و مورد حساسیت قرار بگیره؟
  • حسین آرسنالی A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    13 14
    دلم کباب میشه جوونای هم سن و سال خودمو می بینم که قلیون می کشن. افسووووس.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    68 9
    مثل اینکه قیمت دستتون نیستا. الواحه پرتقال پاکتی 4000 تومنه نه 2600. امان از تورم
  • رامين IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    قليون شيش تومن بعد كتاب بيست تومن بعد ميگن چرا جوونا ميرن سمت قليون
    • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      35 9
      جوون ها مگه خدای نکرده احمق ن با این منطق برم سراز قلیان
    • احسان IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      27 2
      چقدر منطقی دقیقا تفریح چیه تو جامعه؟بگین بریم اونجا
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    60 15
    من خودم با 2000 تومان یه قلیون میکشم. یاید کافه محله ما
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    14 3
    دنیای عجیبی است. آدم برای از بین بردن سلامتی خودش پول هم می پردازد. من خودم یکی از این آدم ها. خوشبختانه چند سالی است که سیگار و قلیان نمی کشم توصیه می کنم شما هم نکشید و خود را آزاد کنید.
  • احسان IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    22 3
    اینکه قلیان مضررات فراوان داره بر هیچ کس پوشیده نیست.ولی واسه یک جوان کم درامد یا پول تو جیب بگیر که تو این مملکت زیاد هم هستند. تفریحی کم هزینه تر از قلیان کشیدن هم وجود داره که بره و وقتشو سر کنه.یک قلیون میگیرن 6 هزار تومن 6 نفر میشین پاش.ما تمام مشکلاتمون از ریشه است
  • مجید 10 RO ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    10 4
    گرون بهت میدن. خواستی آدرس بدم بیای ارزون تر بکشیم با هم
  • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    25 17
    فقط جوونای کشورای عقب مونده 24 ساعت در حال کشیدن قلیون هستن
    • میلاد A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      23 6
      اینجا هم اگر تفریحاتی سالم باشه کسی سراغ قلیون نمیره.
  • بی نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    11 6
    قلیان بد است.
  • سید IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    14 8
    انشااله روزی برسه که قلیان ریشه کن بشه.
  • دوسیب A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    2 4
    فقط دوسی خودم