۰ نفر
۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱

اوضاع همسایه های ما چه در افغانستان و پاکستان و چه در ترکیه و عراق و... ، خواه ناخواه به ما مربوط است.حرکت گروه "داعش" مسلمأ یک شبه برنامه ریزی نشده است. آیامی توان به همین راحتی پذیرفت که دولت آقای نوری المالکی با همه ی گرفتاریهایش حق داشته است این شکست بزرگ امنیتی را به منطقه وارد کند؟

در یکی دو روز گذشته اخبار حضور نیروهای داعش(دولت اسلامی عراق و شام) و تصرف و تخریب و در یک کلام زیر سوال بردن امنیت عراق و ایجاد نگرانی در کشورهای همسایه تحلیل ها و تفسیرهای بسیاری را در پی داشته است ، از جمله:

دخالت عربستان و اسرائیل پس از انتخابات سوریه

همراهی نیروهای متعصب و ضد شیعی در منطقه

تکرار داستان "طالبان در افغانستان" به اسم "داعش در عراق"

همدستی طرفداران صدام  معدوم در ایجاد آشوب

تلاش رئیس مجلس عراق در عدم اعلام حالت فوق العاده

و دهها تفسیر و خبر دیگر.

از طرف دیگر اخباری که نشان دهنده ی مقاومت نیروهایی از جمله:

بسیج داوطلبانه ی جوانان جهت دفاع در مقابل گروه داعش

فتوای علما در اجماع علیه داعش

حملات هوایی در بعض نقاط به تروریستهای داعش

عقب نشینی در نقاط مختلف از طرف گروه داعش و ادعای باز پس گرفتن نقاط تصرف شده توسط نیروهای دولتی

و...  است.

همه ی این اخبار از موافق و مخالف نمی تواند یک واقعیت را توجیه کند که امروز کشور عراق در شهرهای بغداد،موصل،کرکوک،کربلا، نجف،سامره و...دچار نا امنی است و به دنبال آن این موضوع که چرا دولت نوری المالکی از وظیفه ی اصلی خود که حفظ امنیت کشور است غافل مانده؟

این سناریو توسط هر کس و هر گروه وهر کشوری تهیه شده باشد ،این واقعیت را در پی دارد که آقای نوری المالکی از آمریکا کمک نظامی درخواست کرده است و بزودی با ایفای نقش قهرمانانه ی آمریکا در منطقه این فرضیه ی ناخواسته بار دیگر مطرح می شود که ایالات متحده حق دارد ناجی جهان و رافع مشکلات آن باشد.

تأمین کننده ی این همه سلاح و نیرو  و پول و تکنولوژی رزمی و نقشه ی راه  که در اختیار گروه  داعش با یک دهه عمر کوتاه سیاسی، قرار گرفته است کیست؟

آیا این پیامی برای کشور و دولت در حال ایجاد افغانستان نخواهد بود که خروج نیروهای آمریکا از افغانستان به معنی ورود دوباره ی طالبان است؟

واقعأ می توان پذیرفت که دولت نوری المالکی تا این اندازه از اتفاقات درون کشور خود غافل بوده است؟

شاید"چشمها را باید شست ، جور دیگر باید دید"

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359918

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    7 0
    حتماچشم ها را بايد شست جورديگربايدديد
  • فواد A1 ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    6 0
    همۀ مطلب یه طرف، چشم ها را باید... یه طرف خیلی طرح مسئله ای که کردید دقیق و محاسبه شدست با استفادۀ بجا از شعر سهراب به سبزه هم آراسته شده...
  • هاشم A1 ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    11 0
    عیب ما این است که حاضر شده ایم برای حفظ معیارهای اعتقادی به بعضی از دولت ها خیلی بها بدهیم .تا حالا به طور مستقیم و غیر مستقیم به همین آقای مالکی چقدر کمک شده است خدا می داند.تازه خوش خیال هم هستیم که اینها همسایه های دلسوز ما هستند. اون از شن و سنگریزه هاشان این هم از امنیتشان.قربون اون امامهای معصوم که چه ستمها پس از شهادت و بعد از شهادت باید تحمل کنند.
  • دانشجو A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    6 0
    وقتی فکر کنیم که مسیر نابودی اسرائیل از عراق وسوریه و لبنان عبور می کند .وظیفه داریم منت هر سه کشور را بکشیم .پول و امکانات هم بدهیم.دستش درد نکنه که گفته "جور دیگر باید دید" البته جرأت میخواهد
  • بی نام A1 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    6 0
    دمت گرم به امام حسین
  • دانشجو A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    13 0
    آقای نوری المالکی در عراق محبوبیت ندارد .دلیل این ادعا همین بس که مجلس عراق برای اینکه اختیارات بیشتری به آقای مالکی ندهد از تأیید حالت فوقالعاده خود داری کرد.دوران امثال آقای مالکی به سر آمده است.واقعأ " چشم ها را باید شست . جور دیگر باید دید.
  • بینام A1 ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    8 0
    خدا رحمت کنه سهراب سپهری رو که جرأت تغییر نگاه را در همه ی مسائل به ما توصیه کرده .
  • m IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    5 1
    خیلی باید مراقب باشیم خدای نکرده یوقت به کسی تهمت نزنیم یا غیبت کسی رو نکنیم
    • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      3 1
      سلام تحلیل سیاسی و اعلام نظر غیبت و تهمت نیست .این برداشت نویسنده ی مطلب است ؛چه درست و چه غلط .با این حساب باید هیچ تحلیلی برای هیچ اقدامی نداشته باشید چون غیبت میشه ؟
  • ... A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    3 0
    تحلیله بسیار زیبا و دقیقیست
  • محمد A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    3 0
    البته باید دولتمردان ما حساب خیلی از موارد مشکوک را از شیعیان و سیاست های کلی نظام اسلامی جدا کنند .در مقابل محبت ایران کشور عراق برای ما چه کرده است؟
  • آمنه A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    3 0
    اگر به خاطر امامان معصوممان نبود حتی حیف یک قدم برای دولتی که هم ادعای دوستی با ایران را دارد هم در زمان تحریمها بازار نفتش را به دلخواه به جای میرساند که هیچ نیازی به تولیدات ما نباشد .حتمأ توقع دارد در کنار دوستان آمریکاءیش نیروهای بسیج ما کشورشان را امن کنند و بعد هم به کام آمریکا تبلیغ کنند؟
  • همکار A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    3 0
    درود برشما
  • دانشجو A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    3 1
    اگر آقای مالکی دلسوز بود اول مواظب امنیت مملکتش بود بعد هم به جای درخواست از دیگران از ایران درخواست می کرد تا با یک چشم به هم زدن این مشکل را حل می کرد.
  • باران A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    3 1
    شاید آقای مالکی تسلط کافی به امور داخلی و خارجی کشورش را نداشته باشد ولی به هر حال عمدی در این کوتاهی ندارد و نسبت به کشور و دولت ما همیشه وفادار بوده است . به نظر من بیش از حد از ایشان با آن جو خراب داخل عراق انتظار دارید. ما نباید شرایط خودمان را تعمیم دهیم و یا از دید موارد امنیتی موجود در کشورمان که آرامش و آسایش در پی دارد توقع داشته باشیم همسایه های ما هم مثل ما در حفظ امنیت و آرامش توانمند باشند.با این امنیت باید خدا را شکر کنیم
  • بی نام EU ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    3 0
    مقاله داهيانه ايست ولي مختصر. كاش فرصت بود به تمام عوامل مي پرداختيد مثلا ياس يك جامعه خسته از دروغ ونيرنگ ويا مسايل جامعه شناختي و. ....
  • احمد A1 ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    3 0
    سلام واقعا چشمها را باىد شست وجور دىگر باىستى همه جا را دىد هم داخل وهم خارج امىدوارم مفهوم رو رسونده باشم دمت گرم
  • ایرانی IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    مالکی یک فرد فرقه گرا وسرسپرده کشورهای خارجیست