شهرداریها نهادی اجتماعی هستند که مستقیما باموجودیت شهروندان مرتبط اند و رفتارشان به صورت شفاف و کاملأ ملموس بر اندیشه و قضاوت مردم تأتیر می گذارند.نظارت بر این نهاد مردمی بیش از پیش احساس می شود و این نظارت نه به معنی دخالت است و نه به منظور دولتی کردن کارهای وابسته به آن.این نظریه هم که عده ای قضاوت را به چهار سال بعد و انتخابات شوراها موکول کنند زمان زیادی از زندگی و حقوق اجتماعی مردم را به هدر می دهد و قابل قبول نیست .قانون شوراها و انتخاب شهرداری ها موضوعی جداگانه است و در این میان قطع کردن دست دلالان ازحقوق مردم، از هر کاری واجب تر .

 

 

من نمی دانم این اتفاق عمومیت دارد یا فقط مخصوص یک نقطه از کشور است. معمولا قانون می آید تا دوگانگی ها و تبعیضات از بین برود .همیشه قدرت به انسان غرور می دهد و این غرور تا آنجا پیش میرود که از یک آدم قدرتمند ولی رها شده به حال خود، می تواند یک دیکتاتور بسازد .

ماجرا از آنجا شروع شد که یک پیامک با شماره تلفن مشخص روی موبایل خود نمایی کرد .متن پیامک این بود "رفع پلمپ ساختمان.فوری تضمینی.اخذ طبقه تا 3 مازاد و پیشروی".اول فکر کردیم شوخیی بی مزه ای از یک مزاحم است .تلفن که زدیم شک به یقین تبدیل شد .نه اصلأ جای نگرانی نیست .تازه جریمه و کمسیون ماده ی صد و تمام گیرودار شهرداری قابل رفع است .آنقدر بازار دلالی گرم است که هیچ جای دلواپسی وجود ندارد.این دیگر بحث نقشه ی جامع شهری وشایعه ی اطلاع رسانی پیش از موعد به دوست و آشنا و پسر خاله و دختر عمه نیست. تازه کاری هم به اختیارات بی حدو حساب بعضی از شهرداریها نداریم که به مناسبتی فضای آموزشی یا فضای سبز را تبدیل به مسکونی می کند یا مسکونی به تجاری تبدیل می شود و....هر چه صلاح بدانند همان درست است .پول که داشته باشی آنقدر ماده و تبصره تغییر می کند که خدا می داند .

اگر روزی قانون "ازکجا آورده ای؟"فراگیر شود و زندگی خیلیها قبل و بعد از داشتن بعضی سمتها بررسی می شد آنوقت حق می دادیم که حتی عده ای از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در بعض مناطق برای مرحله ی بعد تأیید صلاحیت نشوندو تازه می فهمیدیم چرا چهره ی خاک گرفته ی شهرهای زیادی هیچگاه شسته و تمیز نمی شود و از جاده که وارد خیابانهای شهر می شوی هزار دست انداز و چاله و چوله به استقبالت می آید.

امروزه وجود باند بازیها و زد و بندها یک شعار نیست یک تهمت غیر قابل اثبات نیست .اگر به نحوی جریانات مالی و دادو ستد ها در حساب عده ای بررسی می شد با همه ی کراهیتش می فهمیدید که در برابر ویران شدن چه خانواده هایی عده ای به نان و آب می رسند.هیچ کس دوست ندارد در زندگی شخصی کسی سرک کشیده شود ولی از زمانی که در گوشه ای به عنوان یک کارگزار، امانت دار مردم شدی دیگر نه خودت و نه زندگیت شخصی نیست باید حساب و کتاب داشته باشد و این بررسی نه تنها دخالت در مسائل شخصی نیست که اصل عدالت و نظارت است.

شهرداریها با تمام خدماتی که به مردم ارائه می دهند و هبچ جای شک و تردیدی در خدمتگزاری بسیاری از آنها  نیست ولی همیشه این خطر را هم به همراه داشته و  دارد که عده ای سود جو با ایجاد ارتباط نا سالم و با دخل و تصرف ،کار را از مسیر قانونی خود خارج کنند و برای زندگی عده ی زیادی مصیبت به بار بیاورند.

قانون تراکم ساختمانی و جواز تعداد طبقات وجرم ساخت و سازخلاف، همه مسائل اجتماعی و فرهنگی مردم را سر و سامان می دهد و نباید به گونه ای خلل پذیر باشد که قابل دست بردن و سفارشی کردن کار باشد ؛آنوقت باز هر که دارد برنده است و هر که ندارد به جرم نداشتن محکوم ؛و این نه برسنت دینی سازگاری دارد و نه براخلاق انسانی. قانون در بحث امور مربوط به شوراها و شهرداریها و تخلفات مربوط به آن با تمام دقت بیان باز با اغماض و گذشت همراه است.نهادهای مردمی محترمند و همین احترام به حقوق مردم است که به آنها معنی می دهد و به همین دلیل نظارت بیشتر و شدت عمل بیشتر در برخورد با تخلفات را می طلبد.

خدارا شکر هم طرح مجلسیان کار ساز است و هم لایحه ی دولت رافع مشکل.منتظریم تا بالاخره کسی به مشکل باند بازیهای خانه خراب کن،رسیدگی کند.ان شا الله.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366015

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گبی RO ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    5 0
    اینو که همه میدونن
  • بی نام IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    6 0
    شهرداریی که در آن معامله ای صورت نگیرد که شهرداری نیست
  • بی نام IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    6 1
    درود بر شما حرف دل ملت را زدین
  • م م A1 ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    6 0
    دست رو دل ما گذاشتی. در شیراز، در بعضی از خیابانهای اصطلاحا بالای شهر که محله مسکونی است و سالها محل آرامش و اسایش ساکنان بوده است، با گرفتن پولهای انچنانی هر روز یک فروشگاه و فست فود و ... باز می شود. دیگر نه خیابان ظرفیت پارک خودرو دارد و نه مردم تا دیروقت آرامش دارند. به نظر من مشکل از انجا است که مسولان شهرداری از شهر یا روستاهای دیگر آمده اند و هیچ عرقی نسبت به شهر ندارند وگرنه حاضر نمی شدند در ازا پول ساختارشهر را به هم بریزند. اگر مسوولان کمی اهل فکر باشند باید سرمايه گذار را به سمت ساخت پاساژ و فروشگاه در مناطق کمتر توسعه یافته شهر تشویق کنند تا شهر متعادل رشد کند.
  • علی A1 ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    4 0
    بشمارید چن تا ساختمان در سطح شهر ساخته میشه درحالی که قوانین رو رعایت کرده اگه به انگشتای دو دست رسید حتما اشتباه شمردی ادسر بشمار
  • ایرانی A1 ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    4 0
    همیشه همین بوده یک عده وارد میشوند اختلاس و دزدی و بخور بخور و تنها کاری که مسئولین میکنند رد صلاحیت در دوره بعدی و ارتقاء مجرمین به رده مدیریتی بالاتر
  • انصاری IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    9 3
    سلام جناب عابدین پور. برادرجان خودت را خسته نکن. درست بشو نیست. مردم ما درست بشو نیستن. این نهادها که شما در موردشان نوشتید برایند شعور جمعی مردم هستن که آنها هم به طریق اولی درست نخواهند شد. برخلاف خیلیها که فکر میکنن تغییرات باید از حاکمیت شروع بشه تا مردم هم تغییر کنند بنده باورم بر اینه که تا مردم درست نشن حاکمیت و نهادهای آن درست نخواهند شد. شما هم با این نوشته ها هم اعصاب ما رو خراب میکنید و هم اعصاب خودتون رو. ولش کن برادر من. یا حق
  • بی نام IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    8 0
    شهردارى تهران و تمام زيرمجموعه هاش به دكانى براى دزدى از جيب مردم تبديل شده. فساد ادارى تو شهردارى بيداد ميكنه…
  • مهدی IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    9 0
    خدا می داند در شهرداری تهران چه می گذرد اعضا شورای شهر هم از پاسخگو نبودن شهرداری جان به لب شدند
  • بی نام IR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    3 0
    دقيقا مصداق بي قانوني شهرداري است. بنده به عنوان ناظر ساختمان وقتي به مالك در مورد تخلفات مختلف از نداشتن نقشه،‌ عدم همكاري،‌ عدم اطلاع به ناظر و هزار مورد ديگر وقتي اعتراض ميكنم متوجه ميشوم كه شهرداري پشتيبان قانون و نظارت فني ساختمان نيست و تمامي اين بي قانونيها را با پول گرفتن از مالكان حل ميكند ‌
  • بی نام A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    3 1
    دیگه خیلی برای این حرفها دیر شده . هر چه بگندد نمکش میزنند ...
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    4 0
    اتفاقا باید گفت شهرداریها تبدیل به بنگاههای دلالی و تلکه کردن مردم شده اند و در این میان کمی هم کار خدمتگزاری و خدمت رسانی انجام می شود. باورتان نمیشود برای کوچکترین امور ساختمانی در داخل منزلت هم کلی قوانین و باید و نباید دست و پاگیر گذاشته اند که فقط با پول کلان و بی زبان می توان از آنها بگذری. قوانینی که مطمئنم هیچ تدبیر و منطقی پشت آن نیست مگر برای سرکیسه کردن مردم. من که از شهرداری نمی گذرم خدا هم نگذرد چه پولهای زوری که از من نگرفتند.
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    1 4
    فکر نکن حالیمون نیست همه جا قانون رو دارن دور می زنن. جلز و ولز شما هم بخاطر قانون نیست بلکه چون شهردار به ما وابسته نیست این حرف ها رو می زنی . در ضمن اصلا اهمیت نداره که این رو چاپ کنی یا نه . بارها چاپ نکردی و من بازم نوشتم . مهم اینه که اینجا نظر مردم مهمه و سانسور تو هم هیچ فرقی نداره...
  • بدیع الزمان EU ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    10 0
    جای تعجب نیست....من از این بدتر هم دیدم ...این اصلی ترین خصلت کشورهای جهان سوم است به ویژه اینکه اقتصاد هم نفتی باشد....در اینجا دور زدن قانون یعنی زرنگی و اطاعت از قانون یعنی آدم بی دست وپا.....
  • محمد A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    6 0
    شهرداریها و شوراها فکر می کنن همین دو روز دنیا همه چیزشونه .شما از شهرستانها خبر ندارین .چنان شما را پاسکاری می کنن که مجبورین به این پیامک های خلاف قانون جواب مثبت بدهید.البته ماهم که زور را قبول می کنیم مقصریم .خدایا در این شب های قدر به همه ی ما انصاف و انسانیت عطا کن.
  • دانشجو A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    3 0
    در اینجا لازم میدانم به این نکته اشاره کنم که متاسفانه به صورت مستقیم و غیر مستقیم به وضع اقتصادی مردم برمیگردد. تا زمانی که مشکلات اقتصادی گریبان گیر افراد است مشکلات فرهنگی را نیز با خود همراه دارد و نتیجه آن انتخاب افراد ناصالح در جایگاههای تصمیم گیرنده است.و برای تمام اینها افرادی در جامعه ما به اندازه خودشان مقصر هستند که به نظر بنده مردم ما کمترین سهم را در این مشکلات دارند...