خروج از رکود تورمی با خرد جمعی ممکن است/ بخش خصوصی همراه دولت می شود

بخش خصوصی کشور آمادگی همکاری با دولت بری خروج از وضعیت کنونی اقتصاد ایران را دارد.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران بر این باور است که دولت در بسته خروج از رکود تورمي تمامی مولفه​​هاي خرد تا کلان را در نظر گرفته است و موشکافانه به مشکلات اقتصادی کشور پرداخته است. وی در ادامه به خبرآنلاين گفت:« به نظر می رسد حرکت و توجهی که دولت در ارائه بسته رکود غیرتورمی داشته است بسیار موشکافانه و دقیق بوده است. زیرا این بسته قرار است با استفاده از نظرهای کارشناسان و اقتصادانان تهیه و نهایی شود. دولت در بسته رکود تمام جوانب از اقتصاد کلان تا خرد را دیده و به صورت بسیار دقیق مسائل اقتصادی را نیز سنجیده است.

حمیدرضا صالحی حضور فراگیر تشکل ها و اقتصادانان در تدوين سياست هاي خروج از رکود را بسیار ارزشمند دانست و گفت:«بنیان فکری دولت در خصوص این بسته کاملا درست است چرا که می خواهد نهایت تلاشش را برای بیرون آمدن از رکود انجام دهد و این در حالی است که برای اولین بار و در حرکتی بی سابقه دولت از نهادهای دیگری همچون اتاق ایران و تشکل ها دعوت به عمل آورده است که واکنش و پیشنهادات خود را در خصوص طرح ارائه شده از سوی دولتیان را مورد بررسی قرار دهند تا با بسته که به صورت همه جانبه نقد شده است به سمت حل مشکلات اقتصادی کشور پیش روند.»

وی افزود:« از دیدگاه من ارائه سياست هاي خروج از رکود تورمی به دولت روحانی امتیاز با ارزشی داده است و همین حرکت به تمام مردم ایران نشان داد که دیگر خبری از تک روی ها و ناکارشناسانه تصمیم گرفتن های دولت نیست.»

صالحی با بیان نقش صادرات در برون رفت از رکود تصریح کرد:« اما چند نکته در خصوص این بسته وجود دارد که باید برای عبور از رکود سنگین به وجود آمده در فضای اقتصادی کشور در نظر گرفته شود. اولین نکته پرداختن به مسئله صادرات است که می تواند عاملی موثر و مهم در برون رفت اقتصاد کشور از رکود باشد. زیرا صادرات پویا باعث می شود که موتور بنگاه های اقتصادی دوباره به حرکت درآیند.»

وی گفت:« اما نکته ای دیگری که بسیار حائز اهمیت است بحث انرژی سیوینگ است. مصرف انرژی در کشورمان در مقایسه با کشورهای دیگر حدود 3 برابر بیشتر است و این مسئله در آینده بسیار خطرساز خواهد بود. امتیازهای که اقتصاد کشور ما دارد بسیار ارزشمند است که یکی از این امتیازها انرژی ارزان است و نباید از این موضوع سو استفاده شود.»

وی اظهار کرد:« یکی دیگر از موضوعات مهم این است که کارخانه ها و بنگاه های تولیدی کشور باید تقویت شوند که در کنار رونق بنگاه های تولیدی، ارزش پول ملی جان دوباره ای بگیرد و از تکیه بر درآمدهای نفتی که در بسیاری از موارد بلای جان تولید کشور و باعث توجه نکردن به ابعاد اقتصادی دیگر می شود خلاص شویم.»

عضو اتاق ایران افزود:« مهمترین مسئله ای که در بسته رکود نیز مطرح شده است بحث اشتغال است که شاید به صراحت بتوان عنوان کرد که دغدغه بسیاری از افراد جامعه است. تمام کشورهای که اقتصادی با نشاط و پویا دارند از نیروی کار جوانشان به بهترین شکل ممکن استفاده می کنند در حالی که متاسفانه در کشور ما اینگونه نیست و باید به این موضوع توجه بیشتری کرد هر چند در بسته رکود به صورت جامع و کامل به بحث اشتغال پرداخته شده است.»

صالحی با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصاد کشور گفت:« واقعیت بسیار تلخ است اما باید بپذیریم که اقتصادمان بیمار و رنجور است و ارائه چنین بسته های می تواند بیمار ما را تا حدودی شفا بخشد. عملیاتی کردن و به نتیجه رسیدن طرح های بسته رکود به زمان زیادی احتیاج دارد و باید تحمل کرد تا این دوران سخت نیز بگذرد. دولت باید کشور ترکیه را برای خود یک الگو بداند زیرا این کشور بدون اینکه دارای ذخایر مهم نفت و گاز باشد و بدون تکیه بر چنین ذخایری و با احداث کارخانه های بسیار، توانست با تلاش مضاعف خودی در جهان نشان دهد. ترکیه تورم خود را یک رقمی کرد و پیشرفت چشم گیری در رشد اقتصادی داشت. این در حالی است که کشور ما پتانسیل بیشتری در این زمینه ها دارد.»

وی در ادامه افزود:« از دیدگاه من تمام برنامه های که قرار است طبق بسته رکود عملیاتی شود باید یک مسئول و مدیر مدبر داشته باشد. زیرا یک مدیر موفق تمام جوانب را به خوبی می سنجد و بعد تصمیم می گیرد. از دولت تقاضا دارم که به تصمیماتی که در خصوص عملیاتی شدن بندهای بسته رکود گرفته می شود پایبند باشد.

عضو اتاق ایران با تاکید بر جایگاه مهم بنگاه های تولیدی در اقتصاد کشور گفت: دولت باید دست بنگاه های مولدی که توان بلند شدند را ندارند بگیرد. زیرا این بنگاه ها در چند سال اخیر از لحاظ حجم تولید بسیار لاغر و نحیف شده اند و مشکلات بسیاری را پشت سر گذاشته اند.

وی افزود:« بهبود فضای کسب و کار بخش اعظمی از مشکلات این بنگاه ها را برطرف خواهد کرد. از سوی دیگر هر فردی که ارزش افزوده بیشتری ایجاد می کند باید از امتیازات بیشتری نیز برخوردار باشد و امکانات بیشتری در اختیارش قرار دهند. امتیازاتی همچون مشوق ها و تکنولوژی های مدرن.»

صالحی در پایان گفت:« دیگر زمان آن فرا رسیده که در این بسته حمایتی دست از حمایت دلالان و واسطه ها برداریم. دلالانی که جز سودجویی و تجارت خاصی که مدنظر خودشان است کار دیگری انجام ندادند و باید تفاوتی میان آنها و کسانی که با تلاششان و کسب و کار سالم به تولید کشور کمک می کنند قائل باشیم.»

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =