ملی پوشان بسکتبالیست ایران می گویند کار سختی در بازی های جام جهانی دارند.عکس ها:محمد محب زندی

پريسا غفاري: تيم‌ملي بسكتبال ايران از روز هشتم شهريورماه در جام‌جهاني‌ 2014 به ميدان مي‌رود آن هم مقابل بخت اول قهرماني اسپانيا. روزهاي سختي در انتظار بازيكنان ماست اما ارسلان كاظمي، سجاد مشايخي و بهنام يخچالي سه ستاره‌اي كه در دو سال پياپي جام‌جهاني‌ جوانان و بزرگسالان را تجربه مي‌كنند، از خلق شگفتي در گرانادا مي‌گويند. آنها حتي مدال طلاي بازي‌هاي آسيايي را مي‌خواهند، ولي در كنارش يادشان نمي‌رود كه مسئولان وزارت ورزش و كميته آنها را از ياد برده‌اند.

* ارسلان از وضعيت بازي‌هاي ليگ‌ برتر و شرايط خودت در اين بازي‌ها بگو.

فقط دوست دارم از تيم پتروشيمي تشكر كنم كه به من اعتماد كرده و به عنوان يكي از يارانش انتخاب كرد. فكر مي‌كنم من هم براي آنها بد بازي نكردم.

*در ايران همه با توجه به بازي‌هاي خوب اشكان دژاگه و رضا قوچان‌نژاد در جام‌جهاني‌ برزيل، انتظار داشتند سر از تيم‌هاي مطرح اروپايي دربياورند اما به باشگاه‌هاي عربي رفتند تا درآمد بيشتري داشته باشند. آيا ممكن است تو هم در جرگه اين افراد قرار بگيري؟

بازي كردن كار ماست و من نمي‌توانم نظر بدهم چرا اين بازيكن به اين باشگاه رفته است. بازيكنان حرفه‌اي زمان كوتاهي بازي مي‌كنند و تنها در اين مدت مي‌توانند براي خودشان پولي جمع‌آوري كنند. بالطبع آنها در اين دو باشگاه مي‌توانند پول 5 سال را در يك فصل دريافت كنند. حالا ديگر بستگي به خودشان دارد درآمدي كه از آن تيم داشتند برايشان كافي است يا انگيزه بهتري دارند و با بازي‌هاي خوب به دنبال قرارداد بهتري در فصل بعد هستند. خيلي‌ها هم هستند كه جايي مي‌روند و براي سال ديگر كسي خواهانشان نيست اما من بازي‌هاي آنها را ديدم و خيلي دوستشان دارم، اميدوارم موفق باشند.

* خودت چطور، آيا اين كار را مي‌كني؟

ما حرف از 30 تا 40 بازي ليگ ايران نمي‌زنيم يا ليگ چين كه روي هم تعداد بازي‌هايشان به مسابقات يك فصل NBA نمي‌رسد. براي من اولويت اول، بازي كردن است. جايي را انتخاب مي‌كنم كه فرصت بازي زيادي داشته باشم. برايم نيمكت‌نشيني سخت است.

* ارسلان شما دو جام‌جهاني‌ را پشت سرهم تجربه مي‌كني. فكر مي‌كني سطح تيم ما بالاتر رفته است؟

جام‌جهاني‌ فوتبال و سطح تيم‌هايش را ديديد. الان هم جام‌جهاني‌ بسكتبال است و مشخص است كه تيم‌هاي خوبي در آن حضور دارند. يك بدشانسي هم كه آورديم دو تيم حاضر در گروه ما با وايلدكارت آمده‌اند. آنها با جوانانشان در بازي‌هاي انتخابي شركت كردند ولي حالا تمام بازيكنان شاغل در ليگ‌هاي اروپا و NBA به تيمشان ملحق شدند و با تمام قدرت در اسپانيا به ميدان مي‌روند، مثل برزيل و صربستان. همه اين‌ها كار ما را سخت‌تر مي‌كند.

* مشايخي تو مدتي در تيم ب تمرين كردي، بعد آرن داودي و سامان ويسي آسيب ديدند و از تو دعوت شد كه به تيم الف بپيوندي. خوشبختانه در كاپ آسيا هم درخشيدي و اعتمادها را جلب كردي. حالا بعد از جام‌جهاني‌ جوانان به چك مي‌روي كه در اسپانيا در يك رده بالاتر به ميدان بروي، اين تجربه را چطور مي‌بيني؟

اولش انتخاب نشده بودم ولي خيلي دوست داشتم همراه تيم بزرگسالان باشم. تلاش كردم و از فرصت پيش آمده فكر مي‌كنم خيلي خوب استفاده كردم. واقعاً حضور در اسپانيا شانس بزرگي برايم بود. وقتي در تيم جوانان بودم، آرزويم رفتن به جام‌جهاني‌ بود كه به آن رسيدم. حالا دوست دارم به اسپانيا بروم و بازي بزرگان را ببينم كه آنها چطور به اين سطح رسيدند. در واقع فرصت بزرگي است كه بايد از آن استفاده كنم؛ چه به ميدان بروم چه روي نيمكت بنشينم. حداقل اين است كه در اين سن مي‌توانم تجربه زيادي كسب كنم كه بعدها استفاده كنم.

*يخچالي با پديده شدن در ليگ فرصت به تو داده شد تا به همراه مشايخي جوانترين عضو تيم باشيد و جام‌جهاني‌ را تجربه كنيد.

خدا را شكر در ليگ توانستم عملكرد خوبي داشته باشم و فدراسيون و كادرفني به من و جوانان اعتماد كردند تا در تركيب تيم‌ملي قرار گيريم. از 19 سالگي در اردوها و تمرين كناربزرگاني چون صمد، مهدي، ارسلان و نسل طلايي بسكتبال باشند كه شانس بزرگي است. ضمن اينكه در جام‌جهاني‌ با وجود جواني مي‌توانيم از بزرگان جهان نكته‌هاي فراواني ياد بگيريم.

* يعني در عين جواني مي‌توان بزرگترين تجربه را به دست‌آورد.

ارسلان: بله. ما مي‌خواهيم برويم در آنجا از بسكتبال لذت ببريم، اتفاقي كه هر چهار سال يكبار مي‌افتد و مي‌تواند براي ما بازي‌هاي مهمي در طول زندگي باشد كه با نمايش‌هاي خوب در كنار ستاره‌ها به سكوي پرتابي براي هر كدام تبديل شود پس خيلي انگيزه داريم.

* اعتقاد به جوانان به نظر شما كار درستي بوده است!

ارسلان‌: همين كه سرمربي تيم‌ملي جرأت پيدا كرد تا به جوانان اطمينان كند، حسن بزرگي است. بهنام و سجاد در ليگ بسيار خوب بودند. به نظر من بين سجاد كه با تيم ب تمرين كرد با آنها كه در الف تمرين كردند فاصله زيادي نيست. هر دو حقشان بود در تيم‌ملي باشند. آنها براي به دست‌آوردن آن تلاش كردند.

* سجاد پست يك و چهار شايد شلوغ‌ترين پست‌ها در تيم‌ملي باشد. رقابت با ساير هم تيمي‌ها را چطور مي‌بيني؟

هميشه اين رقابت در همه پست‌ها هست، چراكه بهترين‌ها به تيم‌ملي مي‌آيند و همين حس باعث انتخاب شايسته‌ترين‌ها مي‌شود. براي رسيدن به هدف بايد تلاش كرد. به نظر من حق گرفتني است نه دادني. رقابت در كنار كامراني، داودي و نساج‌پور خيلي سخت است و با بودن كنار آنها مي‌توان خيلي چيزها ياد گرفت.

* بهنام با توجه به پستت، رقابت نزديكي با حامد آفاق، بهترين شوتيست سه آسيا داري؟

از همان اول كه به بسكتبال پا گذاشتم نوع بازي آفاق را دوست داشتم. او از لحاظ فني و اخلاقي الگوي من است. در طول دوسالي كه با او هم‌تيمي بودم خيلي نكات فني ياد گرفتم. فكر مي‌كنم رقابت نيست، او از من 13 سال بزرگتر است و من تمام مدت سعي مي‌كنم از او نكته‌اي ياد بگيرم.

* ارسلان به كارگيري تو در پست سه و چهار باعث شده با بهترين‌هاي تيم‌ملي رقابت داشته باشي. بيشتر دوست داري در كدام پست بازي كني؟

خدا را شكر با دو پست بازي كردن مشكلي ندارم. مهم اعتماد به نفسي است كه مربي به تو مي‌دهد. صمد و اوشين بازيكنان خوبي هستند و من تمام تلاشم را انجام مي‌دهم.

* تجربه جام‌جهاني‌ را با ماتيچ بهتر ديديد يا بچيروويچ؟

ارسلان: به نظر من كار هر دو مربي قابل احترام است و هر كدام تفكرات تيمي مختلفي داشتند.

سجاد: من با آقاي ماتيچ در نوجوانان كار كردم اما هر مربي تفكر خاص خودش را دارد. ماتيچ بيشتر تفكر حمله داشت و بچيروويچ تفكرات دفاعي. به نظر من هر دو، مربيان بزرگي بودند و مي‌توانند نكات مختلفي را به جوانان ياد بدهند.

بهنام: من با ماتيچ كار نكرده‌ام، ولي به نظر من بچيروويچ همين كه جرأت اين را داشت تا به ما جوانترها ميدان دهد كار بزرگي كرده است. به نظر من تيم‌ملي با بچيروويچ موفق‌تر مي‌تواند باشد تا مربيان ديگر.

* سرمربي تيم‌ملي اعتقاد دارد آسيا در دفاع ضعيف و در حمله قدرتمند است! در ليگ هم همين‌طور هستيم؟

ارسلان: اين كاملاً نظريه درستي است. اصلاً از لحاظ دفاعي، آسيا با هيچ جاي دنيا قابل قياس نيست. بعضي از تيم‌ها در اين قاره اصلاً دفاع نمي‌كنند. حال به جام‌جهاني‌ مي‌رويم و خواهيم ديد. اگر ما مي‌خواهيم به تيم‌ ملي‌مان كمك كنيم بايد بازي‌هاي تداركاتي‌مان را بيشتر كنيم، آن هم با تيم‌هاي قدرتمندتر تا نقاط ضعف‌مان را بيشتر ارزيابي كنيم اما خدا را شكر باز اين تورنمنت‌هاي اروپايي را قبل از جام‌جهاني‌ انجام مي‌دهيم تا اينكه برويم آنجا و تنها گل خوردنمان را مقابل اسپانيا ببينيم. در ليگ ايران هم مبنا بر ضد‌حمله است.

سجاد: در باشگاه‌هاي ايران مربيان تمركز كمتري روي كار دفاعي دارند و بيشتر روي حمله كار مي‌كنند. به خاطر همين هم بيشتر بازيكناني را دوست دارند كه گلزن هستند. حتي تماشاگران ما به اين توجه مي‌كنند كه چه كسي بيشتر گل مي‌زند نه تأثيرگذاري و دفاعي كه انجام مي‌دهد و مرتب انتقاد مي‌كنند كه چرا اين بازيكن گلزن نيست اما اين امر در اروپا به عكس است. آنها روي تأثير‌گذاري و كار دفاعي تمركز بيشتر دارند.

به‌هر‌حال اين امر در ايران مرسوم شده كه هر قدر بيشتر گل بزني روي بورس هستي، ولي بچيروويچ روي دفاع ما بسيار تمركز كرده تا با عملكرد بهتر در اين سيستم تمركز روي گلزني‌مان بيشتر مي‌شود.

بهنام: البته چون من جوان هستم بيشتر دفاع مي‌كنم وگلزني را باتجربه‌ها به عهده دارند. در هر حال ايران هم جزو آسياست و در حمله قدرتمند و در دفاع ضعيف‌تر است. در بازي‌هاي اروپايي كه داشتيم اين امر خودش را نشان داد و به سادگي كاپ آسيا نتوانستيم به تيم‌هاي اروپايي گل بزنيم. به نظر من اعتقاد بچيروويچ به دفاع راهگشاي ما خواهد بود.

* همه به نسل طلايي بسكتبال اعتقاد دارند و مي‌گويند بعد از آنها ديگر بازيكن تاپي نمي‌ماند!

ارسلان: ما چند تا نسل طلايي داشتيم. الان آن نسل طلايي جوانان كه دوبار قهرمان آسيا شدند كجا هستند؟ به نظر من به خاطر نسل طلايي قبلي كه داشتيم به اين جوانان فرصت داده نشد. وقتي آنها ديدند يكسري بازيكنان در مسير آنها هستند، انگيزه‌اي برايشان نماند. شايد اين جوانان پشت بازيكنان بزرگ نشستند و جا براي كار پيدا نكردند.

به نظر حذف مسابقات اميدها در آسيا بهترين فرصت را از اين جوانان گرفت. شايد يكي، دو نفر شانس پيدا مي‌كردند به بزرگسالان راه پيدا كنند. اگر اميدها باقي مي‌ماند، جوانان به ترتيب با بازي در دو رده تجربه خوبي به‌دست مي‌آوردند تا به تيم‌ملي برسند.

* سجاد چرا از آن تيم جوانان جام‌جهاني‌ جمهوري چك فقط دو نفر به تيم‌ملي راه پيدا كردند؟

بازيكنان به‌خاطر انتخاب بد باشگاهشان زياد در تيررس نبودند. بدقولي‌هاي بعضي از مربيان و عدم تمرين مناسب، بسياري از اين جوانان را از شرايط آرماني و حتي از اردوي تيم‌ملي دور كرد. كاش اين جوانان رها نمي‌شدند و با گذاشتن اردو در فرم ايده‌آل نگاه داشته مي‌شدند.

بهنام: به نظرم، من و سجاد اين شانس را داشتيم تا با انتخاب باشگاه درست به اهداف خود برسيم و در كنار بهترين‌ها قرار بگيريم اما بقيه از اين امر مستثني شدند و با يك انتخاب نادرست، خود و ورزش خودشان را نابود كردند.

* اولين بازي ايران در جام‌جهاني‌ برابر مدعي قهرماني است. اين مسئله به نفع ماست يا به ضرر ما؟

ارسلان: بازي با اسپانيا مثل اين است كه بازيكنان در اردو با هم شوخي مي‌كنند و مي‌گويند انگار ما رفتيم آسيايي و در اولين بازي خورديم به مالزي. به‌هر‌حال اسپانيا هم ميزبان است و در حضور تماشاگرانش بازي مي‌كند كه انگيزه آنها را دوچندان مي‌كند و هم بخت اول قهرماني است. اميدوارم انگيزه زياد آنها به سمتي باشد كه به ضرر خودشان تمام شود. ولي‌ كاش بازي اول‌مان مقابل آنها نبود.

سجاد: سخت‌ترين بازي ماست. تيم بسيار خوبي دارند كه بازيكنان آنها يا در NBA توپ مي‌زنند يا بهترين‌هاي يوروليگ هستند اما در هر صورت ما چيزي براي از دست دادن نداريم. به نظر من اسپانيا استرسش بيشتر است.

بهنام: بايد جوري بازي كنيم كه از لحاظ روحي افت نكنيم.

ارسلان (باخنده): يك چيز را هم بايد بدانيد، ما نمي‌توانيم 90 دقيقه دفاع بكنيم. به نيمكت‌نشينان هم نمي‌توان گفت بياييد شما هم دفاع كنيد. بسكتبال ورزشي نيست كه توپ را بيندازي بالا و چشمت را ببندي و تنها با يك ضربه ساده به نتيجه برسي. اين رشته خيلي تاكتيكي و سخت است. حالا فارغ از پل گسول و ديگر بازيكنان چه كسي مي‌تواند جلوي گارد رأس 196 سانتي‌متري اين تيم به نام ناوارو را بگيرد.

با توجه به گروهمان، حتي بچيروويچ گفته ممكن است در بعضي از بازي‌ها مجبور شود ارنج بلند قامت‌ها را به زمين بفرستد، به نحوي كه مثلاً صمد پست يك شود. مطمئن باشيد ما نمي‌رويم كه بگوييم بياييد ما را ببريد اما آنها ما را مي‌برند.

* سجاد چند درصد شانس براي برد ايران مقابل تيم‌هاي همگروه به غير از مصر قائل هستي؟

همه تيم‌هاي همگروه سختند. يك ذره به برزيل اميد داشتيم كه آن هم تمامي بازيكنان شاغل درNBA را به همراه دارد. همه انتظار پيروزي دارند ولي نمي‌توان گفت كدام تيم را مي‌بريم.

* بسكتبال پرافتخارترين رشته تيمي را از لحاظ حضور در جام جهاني، المپيك و قهرماني آسيا دارد. آيا مي‌توان با صعود به دور دوم اين افتخار را كامل‌تر كرد؟

بهنام: ما مي‌رويم تا بهترين بازي را انجام دهيم. هيچ‌كس در جام‌جهاني‌ از بسكتبال توقع ندارد، چون همه مي‌دانند تفاوت سطح، بسيار است. واليبال و فوتبال مي‌گويند ‌برتر هستند، بيايند در جام‌جهاني‌ اين ادعا را ثابت كنند. ما مي‌رويم كه دست به شگفتي بزنيم و آبرومندانه بازي كنيم.

* شنيده مي‌شود مسئولان فدراسيون از شما مي‌خواهند در جام‌جهاني‌ به فكر طلاي اينچه‌اون باشيد، درست است؟

سجاد: جام‌جهاني‌ سخت است. هدف اصلي ما قهرماني در كره‌جنوبي است چون بايد از اولي تيم‌ملي در قهرماني آسيا دفاع كنيم اما در جام‌جهاني‌ هم نمي‌رويم فقط بازي كنيم، به دنبال اين هستيم تا شگفتي‌ساز شويم. ما تلاش‌مان را مي‌كنيم تا بهترين نتيجه را بگيريم.

* مسئولان ورزش فقط توقع قهرماني و مدال از بسكتبال دارند اما دريغ از توجه و دادن پاداش. مي‌خواهيم بدانيم آيا توقعات از بسكتبال به اندازه داده‌هاست؟

بهنام: من يك سالي است كه در اين تيم توپ مي‌زنم اما مي‌دانم كه خيلي بي‌توجهي به بسكتبال شده است. بازيكنان ما براي نام ايران و مردمشان بازي مي‌كنند اما اين كارها انگيزه آنها را كم كرده است. در هيچ زمينه‌اي اين توقعات برابري ندارد.

* با توجه به كم شدن اسپانسرها و پايين آمدن كيفيت ليگ ايران و آسيا فكر مي‌كنيد چند سال ديگر قهرمان مي‌مانيم؟

ارسلان: تا وقتي حدادي باشد.

سجاد: براي تيم‌ملي قدرتمندتر بايد ليگي پربارتر برگزار كنيم. اسپانسرهاي بيشتري جذب كرده و وضعيت بسكتبال رو به نزول آسيا را بررسي كنيم. البته همه اين‌ها توجه بيشترمسئولان را مي‌طلبد. چرا ما با اين همه قهرماني و افتخار تنها يك سالن داريم. يا صمد حدادي و كامراني چه چيز كمتر از ديگران دارند كه مورد توجه قرار نمي‌گيرند.

* ارسلان با اين شرايط تا كي تمايل داري بسكتبال بازي كني؟

در ايران هر كسي صدايش بلندتر است و اظهار بدبختي مي‌كند، بيشتر مورد توجه قرار مي‌گيرد. حالا بسكتبالي‌ها چون سطح‌شان بالاتر است نمي‌گويند ما پول نداريم. ما خرج خودمان را خودمان مي‌دهيم. بازيكن‌مان پاداش بازيكنان را در تورنمنت خارجي مي‌دهد. به‌خاطر همين مي‌گويند اين‌ها هنوز مشكل ندارند و دارند زمان را مي‌گذرانند كه همين مسئله بيشترين ضربه را به ما مي‌زند. فكر مي‌كنم از سال بعد ما هم بايد شروع كنيم به داد زدن و گدايي كردن.

* صحبت آخر‌ درباره جام‌جهاني‌ و بازي‌هاي آسيايي اينچه‌اون؟

ارسلان: فقط مردم بدانند كه ما مي‌رويم تلاش‌مان را مي‌كنيم. خيلي كمبودها بوده كه وقتي مردم بازي‌ها را ببينند باز هم متوجه آن نمي‌شوند ولي با اين همه مشكلات مي‌رويم كه خوب بازي كنيم. البته فدراسيون تمام تلاش خود را مي‌كند كه اين مشكلات نباشد. در اينچه‌اون هم به جز قهرماني به مطلب ديگري فكر نمي‌كنيم، چه باشم و چه نباشم.

سجاد: مردم بايد انتظاراتي از بسكتبال داشته باشند كه در حد امكانات آن باشد. امكانات ما در حد جهاني نيست. ما نمي‌رويم زنگ تفريح باشيم بلكه خطرساز هم مي‌شويم. فدراسيون هم برنامه‌ريزي خودش را كرد و با اعتماد به جوانان فرصت داد خودشان را نشان دهند و براي اينچه‌اون هم كسي از بسكتبال جز قهرماني نمي‌خواهد.

بهنام: به نظر، مردم كشورمان مي‌دانند چقدر به بسكتبال توجه شده و چه ميزان نشده است. با توجه به آن از ما انتظار دارند و ما به بازي‌هاي خوب و شاد‌مان برمي‌گرديم.

251 41

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =