۰ نفر
۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵

پرسش اساسی این است که؛ آیا حمایت های سیاسی جمهوری خلق چین، توجیهی منطقی است برای به نابودی کشاندنِ اقتصاد ملی مان!؟

برنامه‌ی پایش* یکشنبه ای که گذشت، هرچند از شبکه اول تلویزیون ما پخش شد ولی محتوای برنامه انگار، سفارشی بود از سوی مسؤولان تجاری و بازرگانی جمهوری خلق چین!

عجیب بود حرف ها و صحبت ها و رویکردها و دیدگاه های مشترک برخی میهمانان این برنامه و خصوصاً مجری برنامه مبنی بر این که تجار و بازرگانان ما، می روند و از مجاری غیرقانونی، کالاها و محصولات درجه ی چندم و به اصطلاح بُنجل کشور چین را به ایران سرازیر می کنند وگرنه چین، از همین اول ژانویه ی 2015، شد اقتصاد اول دنیا والسلام!

بر فرض که چنین باشد! که نگارنده اعتقادی به صحت و درستی این موضوع ندارد؛ ولیکن پرسش اساسی از مجری برنامه ی پایش و طرفداران پروپاقرص و بی چون و چرای چین و مسؤولان بازرگانی و تجاری چین، این است که؛ مگر شما آبروی تجارتی و حیثیت بازرگانی برای کشور و مردم محترم خود قائل نیستید که اجازه می دهید: اول این که؛ کالاها و محصولات نامرغوب و درجه چندم در خاک کشورتان تولید انبوه شود و به مرحله ی صادرات برسد!؟! و دوم این که؛ حالا که متوجه شدید مشتریان ایرانی شما از کالاهای چینی، دلِ خوشی ندارند و اصلاً رضایتی ندارند، چرا اصرار دارید همچنان بر طبل بی آبرویی تجاری خود در کشور هدف تجاری تان بکوبید!؟!

 

و یک پرسش هم از مسؤولان تازه از راه رسیده ی رادیو و تلویزیون؛ شما چرا یک ضرب الاجل تعیین نمی کنید تا روند نادرست مسؤولان پیشین تلویزیون را که پول و سود و جیب و صندوق خودگردانیِ صداوسیما را فقط از کانال تبلیغات می دیدند و بس! و دمی و لحظه ای هم به فکر اقتصاد و سلامت مردمان این مرز و بوم نبودند، متوقف نمی کنید!

آیا حقیقت امر، این است که حمایت های سیاسی جمهوری خلق چین، به ما این اجازه را می دهد که اقتصاد ملی را به نابودی مطلق بکشانیم!؟

 

.................................................

  *. "پایش"، برنامه‌ای است که هر یکشنبه از شبکه ی اول تلویزیون، پخش می شود و این یادداشت، اشاره ای دارد به برنامه یکصد و بیست و دوم پایش یکشنبه 14 دی 1393 .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    11 3
    ۱۰۰در صد حق با نگارنده محترم این نوشتار است، در ضمن حرکت مهمانان برنامه توهین به میلیون ها ایرانی بود
  • محمد IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    21 2
    اینا خودشون دارم از واردات چین نون میخورن وگرنه اینقدر سنگ چینا به سینه نمیزدن. ایران خودش تولید کننده و صادر کننده خیلی از کالاها و مواداولیه درجه یک دنیا است.مثل کاشی سرامیک.معادن باریت سنگ اهن.و بعضی مواد خام پتروشیمی.اونوقت چطوری همین مواد از چین وارد میشه.به اقایون باشه میگن اقتصادا تعطیل کنید تا ما از چین براتون بیاریم چون اونا اقتصاد اول دنیان.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    4 5
    اگر واقع بین باشیم و شعار ندیم میبینیم اگر این اجناس بنجل چینی نبود با وضعیت فعلی که ما داریم وضع بسیار بدتری نسبت به الان داشتیم.اما اگر بخوایم شعار بدیم که فلان است و بهمان است بله شما درست میگین.ذکر این نکته لازمه که بنده خودم هم دل خوشی از اجناس چینی ندارم ولی با توجه به شرایط موجود نظر دادم.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    9 3
    ببینم مگه چینی ها و سیستم شون بیخدا و بقول اقایون کافر و ملحد نیستن؟ پس چطور صداوسیمای جمهوری اسلامی اینقد از تعریف و تملق میکنه ازشون؟؟؟ نکنه ما رو سر کار گذاشتن اینهمه سال؟؟
  • بی نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    5 2
    مهم حفظ کرسی است همین و بس
  • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    4 2
    به نظر من سوالتو اشتباه پرسیدی چون چین حق داره هرکالایی با هر کیفیتی تولید کنه ولی سوالی که باید می پرسیدی این بود چرا مسئولین اجازه میدن این کالاهای بی کیفیت از گمرت ترخیص بشن و در بازارها پخش بشن؟ مگه ما سازمان بازرسی نداریم؟ مگه ما سازمان استاندارد نداریم؟ کجا کیفیت این کالا بررسی میشه؟
  • بی نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    1 3
    جناب اقای تاجگر. بیایید لطفا پوپولیستی حرف نزنیم. چین به همین دلیل طیف تولید گسترده اقتصاد اول دنیا شده است و البته توان ت لید ارزان. با تاجری صحبت میکردم گفت تولید کننده چین میتواند تولیدی با قیمت یک دلار و ده دلار از فلان جنس بدهد. من ۱دلاری را میدهم ۲دلار و ۱۰ دلاری را ۱۲. کدام به صرفه تر است؟؟؟؟این علت اصلی است. شما جنس خوب چینی بخواه. نه اشغال چینی. وگرنه اپل هم تولید چین است
  • بی نام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    1 1
    عزيزم شما چرا همه چي باهم قاطي ميكني آبرو حيثيت كدومه صادرت و كسب درآمد حتي با صادرات جنس نامرغوب هنر ميخواد. چيني ها نامرغوب ولي ارزان قيمت توليد مي كنن ولي در كشور خودمون گرونشو توليد مي كنن.
  • مهران .تـ... A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    1 1
    حقیقت تلخ است برادر من
  • زیر خط فقر ..... یکشنبه 28/10/93 A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    1 0
    منظور اجتاسی هستندکه ازاسکله های خصوصی و بدون بازرسی و.گمرکی وارد میشوند