ترافیک تهران روزی 8 هزار کیلوگرم ذرات معلق تولید می‌کند و موتورسیکلت ها و کامیون ها بیشترین سهم را در تولید آلاینده ذرات معلق دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین وبه نقل از روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا،  وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا و دبیر سومین همایش آلودگی هوا و صدا در افتتاحیه این همایش که صبح امروز در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد یافته های جدیدی درباره آلاینده های هوای تهران اعلام کرد و گفت که برای اولین بار اندازه گیری ذرات معلق کمتر از 7 دهم میکرون در تعدادی از مناطق تهران آغاز شده است.

حسینی با بیان اینکه یافته های جدیدی در مورد آلودگی هوا داریم که امروز و فردا در این همایش تخصصی ارائه می شود، حرف هایش را اینطور ادامه داد: ما این یافته ها را ارائه می کنیم و نتیجه گیری را به متخصصان و افکار عمومی واگذار می کنیم که هوای تهران چگونه است. او از کاهش تدریجی آلاینده مونوکسیدکربن در تهران خبر داد و گفت: 10 سال قبل تهران به دلیل آلاینده مونوکسید کربن روزهای بدی را می‌گذراند اما در حال حاضر تعداد روزهای نا‌سالم به دلیل افزایش آلاینده مونوکسید کربن به صفر رسیده است و این نتیجه اقداماتی است که بیش از 10 سال پیش انجام شده است. اگر امروز آلاینده مونوکسید کربن از هوای تهران حذف شده به این دلیل است که در سال 82 سازمان محیط زیست وقت جلوی تولید خودروهای کاربراتوری را در تهران گرفت و سیاست ها و اقداماتی را اجرایی کرد که حالا نتیجه آن پس از حدود یک دهه به حذف یک آلاینده مهم از هوای تهران منجر شده است و این نشان می دهد که برنامه ها و سیاست ها برای کاهش آلودگی هوا زمان بر است اما در نهایت یک سیاستگذاری درست به نتیجه درست منجر می شود.

دبیر سومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا در عین حال از افزایش آلاینده ذرات معلق در تهران خبر داد. به گفته او اگر در روزهایی از زمستان آلودگی هوا در تهران به اوج می رسد و باعث تعطیلی می شود، دلیل آن افزایش آلاینده ذرات معلق است. او ادامه داد: افزایش آلاینده ذرات معلق با ترافیک تهران نسبت مستقیم دارد و یکی از دلایل اصلی آن تردد خودروهای دیزلی در تهران است که با استانداردهای پایین تولید می شوند.

به گفته حسینی یافته ها نشان می دهد که میزان ذرات معلق موجود در هوا در حاشیه اتوبان ها و مناطقی که در معرض تردد مستقیم خودروها هستند تفاوت آشکاری با میزان ذرات معلق موجود در هوا در مناطق دور از خیابان های اصلی و بزرگراه هاست. به گفته حسینی بررسی ها نشان می دهد زمانی که گرد و غبار در تهران داریم ذرات معلق درشت وارد شه می شود و طبیعت توان تولید ذرات بسیار ریز را ندارد ولی بشر از فرایند های احتراقی ذرات بسیار ریزتر تولید می کند و یافته های جدید می گویند ذرات کوچکتر به مراتب خطرناک ترند و آنها بیشتر به سلامتی ضربه می زنند. او از اندازه گیری ذرات معلق کمتر از هفت دهم میکرون در تهران خبر داد و گفت: این کار برای اولین بار در نقاطی از تهران انجام شد. یکی از ایستگاه ها در شهرک محلاتی تهران بود. در این ایستگاه 24 ساعت ذره شماری انجام دادیم و مشخص شد بین 100 تا 200 هزار ذره در هر متر مکعب هوای تهران در این نقطه وجود داشته است و این میزان ده برابر ذرات معلق موجود در هوای سالم است.

حسینی از بی توجهی به استانداردها در تولید خودروهای یورو 2 انتقاد کرد و گفت: بررسی های ما نشان می دهد بسیاری از نمونه هایی که گفته می شود با استاندارد یورو 2 تولید شده اند، خارج از استناندارد یورو 2 هستند در حالی که گفته می شود آنها استاندارد ها را رعایت کرده اند در حالی که اگر واقعا استاندارد یورو 2 هم رعایت شود ما شاهد کاهش محسوس آلاینده های هوا خواهیم بود. حسینی اطلاعاتی هم درباره وضعیت خودروهای گازسوز ارائه کرد و گفت: متاسفیم که باید بگوییم بررسی ها نشان می دهد که وضعیت گازسوزها به مراتب بدتر از بنزین سوزهاست. ما در ایران برای کاهش آلاینده ها به سمت استفاده از خودروهای گازسوز به عنوان خودروهایی با سوخت پاک رفتیم اما متاسفانه ها یافته‌های ما نشان می دهد که این فرایند شکلی بوده است و استانداردها در خودروهای گازسوز رعایت نشده و به همین دلیل خودروها گازسوز وضعیت به مراتب بدتری از بنزین سوزها دارند و آلاینده های بیشتری تولید می کنند و اگرچه سیاست گازسوز کردن خودروها سیاست درستی بوده اما اما کار در مرحله اجرا درست انجام نشده است و نه تنها کمکی به کاهش آلودگی هوا نکرده که آلودگی بیشتری تولید کرده است.

به گفته حسینی، موتورسیکلت های 125 سی سی کاربراتوری در تهران داریم هم اغلب با استانداردهای یورو 2 فاصله دارند. او با تاکید بر اینکه ترافیک تهران یکی دلایل اصلی تولید آلودگی هواست، گفت: روزی هشت تن ذرات معلق از ترافیک تولید می شود این عدد کوچکی نیست، 8 تن یعنی 8 هزار کیلوگرم ذرات معلق در هر روز به هوای تهران می رود و کامیون و موتورسیکلت ها سهم عمده ای در تولید این آلاینده دارند و این نشان می دهد اگر به به استاندارد سازی موتورسیکلت ها و کامیون ها توجه کنیم، می توانیم میزان ذرات معلق در هوای تهران کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در بخشی دیگری از سخنانش تاکید کرد که تهران در سال 92 هم هوای سالمی نداشتیم و میزان آلاینده ها در هوای تهران بالاتر از میانگین استانداردها بوده است اما با وجود این به گفته او مقایسه کیفیت هوای تهران در سال 93 با سال 92 نشان می دهد روزهای ناسالم در سال جاری کاهش یافته است. او گفت: روزهای ناسالم در هوای امسال 85 روز ناسالم به اضافه 3 روز بسیار نا‌سالم بوده است در حالی که درسال 113 روز به اضافه 10 روز بسیار ناسالم بوده است. در اینکه هوای تهران امسال کیفیت بهتری پیدا کرده برخی مکانیزم های طبیعی مثل باد و ناپیداری جوی موثر بوده اما با توجه به اینکه ما در شرکت کنترل کیفیت هوا کیفیت سوخت را به طور مستمر پایش می‌کنیم شاهد افزایش کیفیت تدریجی سوخت در تهران بودیم و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

سومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا امروز در مرکز همایش های صدا و سیما آغاز به کار کرد. این همایش تا پایان روز اداری 25 دی با برگزاری نشست ها و کارگاه های علمی و تخصصی و ارائه مقالات و سخنرانی ها ادامه دارد.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    5 0
    لطفا آمار ديگر منابع مولد ذرات معلق در هواي تهران را نيز اعلام كنيد تا سهم هر بخش مشخص تر شود. ممنون
    • مانی IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
      2 1
      خسته نباشی دلاور
  • بی نام DE ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    2 1
    درسته که موتورها و کامیون و اتوبوس ها واقعا آلوده ترند اما حجم زیاد ماشین ها و بنزینهای نامعلوم که هر کی یک چیزی درباره اش میگه علت اصلی آلودگی هوا هستند.
  • امیرعلی IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    5 0
    مجبور نیستین . بزارین ماشینهای کم مصرف و خوب خارجی به علاوه ماشینها و موتورهای برقی و هیبریدی خارجی که اتفاقآ ارزان هم هستن بیان تو ایران . اونوقت همه چی درست میشه .
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    3 0
    عین جمله از متن بالا...در اینکه هوای تهران امسال کیفیت بهتری پیدا کرده برخی مکانیزم های طبیعی مثل باد و ناپیداری جوی موثر بوده اما با توجه به اینکه ما در شرکت کنترل کیفیت هوا کیفیت سوخت را به طور مستمر پایش می‌کنیم شاهد افزایش کیفیت تدریجی سوخت در تهران بودیم و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.....پس نقش باد مهمتر از سوخت بوده....حالا هی بگید بنزینها کلا خوب شده