با انتقال رسمی "خاویر خیمنز"؛ ملی پوش والیبال کوبا به تیم پائوک تسولونیکی برای حضور در لیگ باشگاهی یونان، ممنوعیت شصت ساله منع حضور بازیکنان کوبایی در تیم های خارجی شکسته شد.

فرزانه آذرفام: به این ترتیب و علاوه بر صدور مجوز بازی برای والیبالیست های کوبایی در خارج از این کشور، زمینه ملی پوش شدن دوبارۀ بازیکنانی که طی سیزده سال گذشته از کوبا فرار کرده اند یا به دلیل حضور در لیگ های خارجی اجازه بازی در تیم ملی کوبا را نداشتند، فراهم شد.

دولت کوبا سال ها به خاطر تصویب و اجرای یک قانون، اجازه حضور در لیگ های خارجی را به بازیکنانش نمی داد. حتی بازیکنان کوبایی که در لیگ های خارجی مشغول به بازی می شدند حق حضور در تیم ملی را نداشتند و از این حق، محروم بودند. جالب اینکه تا سال ها کسی از این قانون تخطی نمی کرد و والیبالیست های سر به زیر کوبا ترجیح می دادند تا پایان دوره بازی شان در کشور خود بمانند و قید پیشنهادهای خوب خارجی شان را بزنند اما زمزمه های مخالفت در میان بازیکنان کوبا از سال 2000 آغاز شد و یک سال نشد که دو نفر این سد را شکستند. 

اولین بار دو ستاره تیم ملی مردان کوبا، «لئونل مارشال و آنخل دنیز» بر این قانون شوریدند. آنها به بهانه تعطیلات کریسمس 2001 هیچوقت از بلژیک به کوبا برنگشتند.

این واقعه دیری نپایید که الگویی قرار گرفت برای دیگر ملی پوشان اسم و رسم دار کوبا تا به هر دلیلی، به فکر حضور آزادانه در بهترین تیم های باشگاهی جهان اند، قید تیم ملی را بزنند و مهاجرت پیشه کنند. به این ترتیب ستاره هایی که در غربت، حتی ملی پوشان دیگر کشورها با آنها عکس یادگاری می گرفتند، دیگر جایی در تیم های ملی کشورشان نداشتند.

از ابتدای قرن بیست و یکم تاکنون بیش از پنجاه ملی پوش زن و مرد کوبا با حضور در لیگ های ایتالیا، روسیه، لهستان، ترکیه، سوئیس، یونان و دیگر کشورهای صاحب لیگ، عملا بخت حضور در تیم ملی کوبا را از دست داده اند.

نتیجه اینکه در این سال ها اگرچه لیگ های باشگاهی والیبال جهان با حضور پرتعداد کوبایی های قدرتمند اعتبار و کیفیت دوچندانی یافته، اما تیم ملی والیبال این کشور رفته رفته تضعیف شد تا جایی که حالا کار مردان کوبا به رقابت های دسته دو و سه جهان کشیده شده است. 

حالا اما با شکسته شدن این قانون و رسمیت یافتن حضور والیبالیست های کوبا در تیم های خارجی، فراری های سابق هم امکان بازگشت به وطن و پوشیدن پیراهن تیم ملی کشورشان را یافته اند.

«عثمانی خوآن تورنا» ارزشمندترین بازیکن باشگاهی جهان در سال 2012 - سوپربازیکن چهارسال گذشته تیم ترنتینو که نقش تعیین کننده ای در قهرمانی های ایتالیا، اروپا و جهان این تیم داشته و حالا در لیگ ترکیه توپ می زند یکی از همین کوبایی هاست که اینک می تواند دوباره پیراهن تیم ملی کشورش را بر تن کند. او سال 2004 از کوبا خارج شد و پس از دو سال بازی در لیگ روسیه به ایتالیا رفت. عثمانی که می دانست دیگر امیدی به پوشیدن پیراهن تیم ملی کوبا ندارد، حتی ملیت خود را به ایتالیایی تغییر داد و سال گذشته تمام شرایط حضورش در ترکیب آتزوری ها فراهم شد. ولی مائور بروتو (سرمربی ایتالیا) سرانجام بنابر مصالحی تصمیم گرفت که فعلا از او استفاده نکند. تصمیمی که شاید در سال های بعد و رویایی کوبا با ایتالیا، بروتو را حسابی پشیمان کند.

«روبرتلاندی سیمون» دفاع وسط دو سال گذشته پیاچنسا که همین فصل قبل در فینال جام حذفی ایتالیا با نمایش خارق العاده اش تیم اسلوبودان کواچ (پروجا) را در رسیدن به قهرمانی با شکست 3 بر صفر ناکام گذاشت، یک کوبایی قهار دیگر است که امسال به لیگ کره رفته. او پس از جام جهانی از کوبا به ایتالیا مهاجرت کرد.

«ویلفردو لئون» کاپیتان جوان کوبا تا دو سال پیش، که ابتدا به لهستان رفت و امسال در زنیت کازان روسیه همبازی سعید معروف است، دیگر سیاه قدرتمند است که حالا می تواند به قرار گرفتن در ترکیب تیم کوبا امیدوار باشد. او همان است که در جام جهانی 2011 مقابل ایران 18 پوئن گرفت و تیمش را 3 بر صفر پیروز میدان کرد.

یاسر رومرو، فردی بروکس، رولاندو خورخین، رایدل ایه ره سوئلو و باقی کوبایی های ساکن خارج جزیره کوبا حالا امکان بازگشت به تیم ملی کوبا را پیدا کرده اند. در این سال ها همیشه گفته می شد کوبا در خارج از کشورش حداقل یک تیم ملی دارد که می تواند تیم ملی کنونی کوبا را 3 بر صفر شکست بدهد. ستاره هایی که مثل جنگجویان کوهستان هر یک در گوشه ای از این جهان به بازی در تیمی باشگاهی مشغول بوده اند. اما مثل اینکه حالا وقت جمع شدنشان در لیانگ شانپو فرا رسیده و دوباره قرار است کوبا با حضور بازیکنان مقتدرش به سطح اول والیبال جهان برگردد و خودش را به عنوان یک قدرت به دنیا معرفی کند.

شاید این روزها خوشحال ترین کوبایی جهان «خوئل دسپاینه» ستاره پرفروغ نیمه دهه 90 کوبا باشد. بازیکنی که در چندین دوره مسابقات جهانی برترین والیبالیست دنیا نام گرفت و پس از پایان دوران بازی اش، حالا سال هاست در ایتالیا خانه کرده و به مربیگری در رده زنان مشغول است. او هم حالا می  تواند از خیر گرفتن عکس های یادگاری بگذرد و برای مربیگری به کوبا برگردد.

اما در میان همه این خبرهای خوب کوبا که دنیای والیبال را غافلگیر کرده، یک سئوال هم در ذهن های پیگیر اخبار والیبال پابرجاست؛حالا که با تصمیم مسئولین والیبال کوبا قرق شکسته و رفت و آمد آزاد شده، آیا ستاره های والیبال کوبا به تیم ملی کشورشان برمی گردند؟

 

 

 

251 41

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    9 5
    وای چه عالی
  • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    11 2
    شكست يك كمونيست ديگر