در حالی که تکلیف بزرگترین ژئوپارک جنوب کشور در لیست یونسکو مشخص نیست خبرها حاکی از فرصت دوباره برای بازگشت ان منطقه به لیست است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ثبت محدوده‌هایی تحت حفاظت و مشخص برای گردشگری با عنوان ژئوپارک در دنیا از سال 2000 میلادی رواج دارد و تاکنون بیش از هشتاد ژئوپارک در دنیا به ثبت فهرست ژئوپارک‌های جهانی یونسکو رسیده‌است. در حال حاضر چین اولین کشور آسیایی است که بیشترین تعداد ژئوپارک جهانی و ملی دارد. ژئوپارک جزیره قشم اولین ژئوپارک ایران و خاورمیانه است.

در اطلس توانمندی‌های ژئوپارک و ژئوتوریسم ایران، 22 منطقه به عنوان مناطق پیشنهادی برای معرفی و ثبت تحت عنوان ژئوپارک به تفصیل معرفی شده است. ژئوپارک ملی جلفا و ژئوپارک جهانی جلفا-ارسباران در شمال استان آذربایجان شرقی درمنطقه جلفا دومین محدوده پیشنهادی رسمی کشور به سازمان یونسکو است که شناسایی و پیشنهاد اولیه آنها توسط بهرام نکوئی صدری در سال 1387 انجام شده‌است.

و اما ژئوپارک قشم که نخستین ژئوپارک خاورمیانه بود که به عضویت شبکه جهانی ژئوپارکهای ملی تحت‌حمایت یونسکو درآمد. اما در دی ماه سال 1391، به دلیل ناتوانی مدیران سازمان منطقه آزاد قشم در انجام معیارهای ثبت جهانی ژئوپارک از فهرست یونسکو خارج شد.

با این وجود اکنون پس از گذشت دو سال از تلاش های انجام شده برای بازگرداندن ژئوپارک قشم به لیست یونسکو "محمدعلی زم" معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری شواری عالی مناطق آزاد می‌گوید: «پرونده مسکوت مانده، خارج نشده است.»

زم با تاکید بر این موضوع که ژئوپارک قشم از لیست فهرست جهانی خارج نشده است به مسکوت ماندن پرونده اشاره می کند و می گوید: «برای تحویل پرنده ژئوپارک ایران به شبکه جهانی ژئوپارک‌ها مهلت گرفته شده و تا آن وقت قرار است ایرادهای وارد شده برطرف و استانداردهای لازم رعایت شود.»

البته معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری شواری عالی مناطق آزاد از حضور رییس مجمع جهانی ژئوپارک‌ها در اوایل سال آینده نیز خبر می دهد و می افزاید: «تاکنون هزینه های بالایی صورت گرفته تا استانداردهای جهانی رعایت شود. از این رو از رییس مجمع جهانی ژئوپارک‌ها دعوت شد تا اوایل سال آینده به جزیره قشم سفر کند و در جریان شرایط ژئوپارک قرار گیرد.»

ژئو پارک قشم به دلیل اقلیم خاص و نوع منحصر به فرد گیاهان و جانوران از مهمترین مناطق طبیعی ایران است که بازگشت آن به لیست ژئوپارک های مورد حمایت یونسکو گام مهمی در التفات و توجه به محیط زیست کشور محسوب می شود.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    0 0
    قشم نه فقط برای ایران بلکه برای آبهای کل جهان ارزش دارد. باید حتی شده با یارانه کاری کنیم که این جزیره جنگل های حرا و صخره های مرجانی خود را از دست ندهد. به جای منطقه ازاد باید منطقه حفاظت شده شود. بنادر را باید از آنجا جمع کنیم و به بنادر دیگر منتقل کنیم. صنایعی باید در آنجا پابگیرد که با محیط زیست اش در تعارض نباشد.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    0 0
    این خبر چه ربطی به آقای نکویی داشت؟ از کی تا حالا افراد پیشنهاد ثبت ژئوپارک به یونسکو می دهند؟
  • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    0 0
    ولی انصافا طبیعت ارسبارانجلفا یه چیز دیگس. پیشنهاد میکنم همه هموطنان یک بار هم شده به اون مناطق سربزنند.
  • بی نام A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    0 0
    ولی انصافا طبیعت ارسبارانجلفا یه چیز دیگس. پیشنهاد میکنم همه هموطنان یک بار هم شده به اون مناطق سربزنند.