رئیس کتابخانه ملی ایران گفت: بیش از 320 هزار نسخه خطی فارسی و عربی در ایران ‏شناسایی شده، البته پیش‌بینی می‌کنیم 500 هزار نسخه خطی در ایران وجود داشته باشد.‏

به گزارش خبرآنلاین، رضا صالحی‌امیری در دیدار با آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به تاریخچه کتابخانه ملی اظهار کرد: تاکنون موفق شده‌ایم هفت اثر از ایران را در فهرست آثار معنوی جهان زیر نظر یونسکو به ثبت برسانیم. وی افزود: اسناد خلیج فارس و شاهنامه باسنقری از جمله این آثار هستند که در فهرست آثار معنوی جهان به ثبت رسیدند.

رئیس کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه درصدد هستیم آثار دیگری از ایران را به این فهرست بیفزاییم، گفت: در آسیای میانه نسخ خطی فراوانی از ایران و اسلام وجود دارد که شرایط نگهداری آنها مناسب نیست و در تلاش هستیم که ساز و کاری برای جمع‌آوری آنها به وجود بیاوریم.

وی ادامه داد: پژوهش‌های بنیادی برای تولید آثار مکتوب صورت می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به انواع دانشنامه‌ها در موضوعات گوناگون با مشارکت چهره‌های بنام دانشنامه‌نویسی ایران اشاره کرد.

صالحی‌امیری با بیان اینکه 320 هزار نسخه خطی فارسی و عربی در ایران شناسایی شدند، خاطرنشان کرد: فهرست این نسخه‌ها در مجموعه‌ای 34 جلدی به زیور طبع آراسته شده است؛ پیش‌بینی می‌کنیم حدود نیم میلیون نسخه خطی در ایران موجود باشد و در شبه قاره نیز حدود یک میلیون نسخه نگهداری می‌شود.

صالحی‌امیری با بیان اینکه کتابخانه‌های ملی در بسیاری از کشورها نه فقط یک کتابخانه بلکه مرکزی فرهنگی به شمار می‌روند، خاطرنشان کرد: در تهران نشست‌های فرهنگی در محل کتابخانه ملی شروع شده که شامل نقد کتاب، رونمایی از آثار مکتوب و مواردی از این دست هستند و این کتابخانه به مرکزی فعال تبدیل شده است.

رئیس کتابخانه ملی همچنین در دیدار با آیت‌الله جعفر سبحانی اظهار کرد: کتابخانه ملی در حقیقت همان کتابخانه مدرسه دارالفنون است و برخی کتاب‌های موجود هنوز مهر دارالفنون را دارند.

وی افزود: کتابخانه ملی ایران دارای سابقه‌ای 150 ساله است و از نظر اسناد و کتاب‌ها در سطح کشور بسیار غنی است.

رئیس کتابخانه ملی با بیان اینکه کتابخانه‌های ملی وظیفه دارند هر آنچه در آن کشور چاپ می‌شوند را گردآوری کنند گفت: در حال حاضر نزدیک به 2 میلیون و 700 هزار جلد کتاب در کتابخانه ملی ایران ذخیره شده است.

وی ادامه داد: 37 هزار جلد نسخه خطی و 34 هزار جلد کتاب چاپ سنگی در کتابخانه ملی نگهداری می‌شوند.

رئیس کتابخانه ملی با بیان اینکه مجموعه نشریات چاپ شده در ایران در طول دهه‌های مختلف در این کتابخانه نگهداری می‌شوند خاطرنشان کرد: حدود 5 میلیون نشریه در کتابخانه ملی وجود دارد.

وی عنوان کرد: در مرکز اسناد کتابخانه ملی حدود صدها هزار سند وجود دارد که طول همه آنها به 11 کیلومتر می‌رسد.

رئیس کتابخانه ملی در پایان متذکر شد: دانشنامه بقیع شریف توسط این کتابخانه تدوین شده و به زودی چاپ خواهد شد، این دایرة‌المعارف در دو جلد به زیور طبع آراسته می‌شود که جلد دوم اعلام خواهد بود.


6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =