ایسنا نوشت:


رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد، حمله نظامی کشورش به سوریه برای انتقال بقایای پیکر سلیمان شاه که توسط تروریست‌های داعش محاصره شده بود و تخلیه محافظان این مقبره یک اقدام موقتی برای حفظ جان آنها بود و به عنوان عقب‌نشینی تلقی نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری تودی زمان، این اقدام که شامل تانک، پهپاد و هواپیماهای شناسایی و همچنین چند صد نیروی زمینی بود، نخستین حمله ارتش ترکیه به سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی این کشور از چهار سال پیش محسوب می‌شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی در آنکارا گفت: عملیات انتقال بقایای مقبره سلیمان شاه، پدربزرگ بنیان‌گذار امپراتوری عثمانی و تخلیه گاردهای آن یک عقب‌نشینی نیست بلکه یک اقدام موقت به منظور نجات جان سربازان است.

وی افزود: بازی افرادی که تلاش کردند از این مقبره و سربازان ما برای اخاذی از ترکیه استفاده کنند، بر هم زده شد.

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه پیش از سفر رسمی به مجارستان گفت: این عملیات نشان‌دهنده قدرت ترکیه است. دلیل این عملیات حفظ امنیت سربازان و میراث فرهنگی بوده است.

این عملیات موفقیت‌آمیز نمونه خوبی از میزان قدرت بازدارندگی ترکیه است که به جهانیان آن را نشان داد.

دولت سوریه این عملیات را به عنوان «تعرضی فاحش و وقیحانه» توصیف کرد.

این در حالی است که ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان ضمن رد این اظهارنظر، گفت: مقامات سوریه تمامی مشروعیت خود را از دست داده‌اند.

در این عملیات 38 سربازی که از مقبره سلیمان شاه حفاظت می‌کردند در امنیت کامل به خانه بازگردانده شدند.

این مقبره به نزدیکی مرز ترکیه منتقل شده و بقایای پیکر سلیمان شاه نیز به ترکیه برده شد.

کالین در کنفرانسی خبری در آنکارا گفت: ترکیه با مقامات انگلیس در حال همکاری است تا سه دختر انگلیسی را که به ترکیه سفر کرده و گمان می‌رود قصد رفتن به سوریه داشته باشند، ردگیری کنند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =