حول حالنا الی احسن الحال یعنی اجتناب از خرید باغات مردم به نام و با قیمت فضای سبز و تغییر کاربری آن به مسکونی و متعاقباً فروش آن به مردم و تعاونی های مسکن شهرداری .

حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در یکی از سخنرانی هایش فرموده‌اند : «باید بر حسب واقع، به حسب انصاف، به حسب وجدان این مردمی که شما را روی کار آوردند، این مردم کوچه و محله و زاغه ها که شما را روی مسند نشاندند، ملاحظه آنها را بکنید و این جمهوری را تضعیف نکنید. بترسید از آن روزی که این مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست و یک انفجار حاصل بشود. از آن روز بترسید که ممکن است یکی از ایام الله، خدای نخواسته باز پیدا بشود و آن روز دیگر قضیه این نیست که برگردیم به 22 بهمن، قضیه این است که فاتحه همه ما را می‌خوانند.»

یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبرالیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال

با عنايت به اينكه در آستانه ورود به سال جديد هستيم، پيشاپيش آغاز سال 1394 را به موكلين عزيزم تهنيت عرض نموده و مطالبي را تحت عنوان حول حالنا در مديريت شهري را تقديم مي نمايم.

با اين دعاي پر معنا به هنگام تحويل سال از خداوند تبديل حال به احسن حال را درخواست مي­نمايم.

آيا نبايد ابتدا احسن حال را بشناسيم و سپس در را ه تحقيق آن گام برداريم؟ كمال ما انسانها در اين است كه سوء حال را به حسن حال و حسن حال را به احسن حال تبديل كنيم اما اين احسن حال در مديريت شهري به چه معناست؟

اگر كمي دقت و تأمل كنيم به راحتي دريافته كه احسن حال در اين جا يعني هدايت قطار مديريت شهري و مديريت جهادي از روي ريل خودمحوري به ريل عقلانيت و كارشناسي مبتني بر مباني علمي و فني است.

با توجه به اينكه يكسال تلاش و فعاليت را پشت سر گذاشتيم مايل هستم در برخي از احسن حال مديريت را و مصاديق آن را با هم مرور كنيم؛

احس حال يعني تعقل و تدبر بيشتر در ساخت پياده راه امام حسين(ع) بطوري كه موجبات نارضايتي مردم و اتلاف منابع شهر را فراهم كنيم.

احسن حال يعني كارشناسي دقيق و علمي در ساخت تصفيه خانه شيرابه پسماندها در كهريزك كه پس از هزينه كردن ده ها ميليارد تومان بلااستفاده نماند و شيرابه پسماند همچنان به عنوان يك خطر زيست محيطي سلامت منطقه و شهروندان و آبهاي زيرزميني را تهديد ننمايد.

احسن حال يعني پرداخت بموقع 7 ميليارد تومان مطالبات پيمانكاران داخلي و خارجي در پروژه توليد برق از پسماند كه پس از يكماه از افتتاح آن مجموعه بجاي 90 مگاوات برق تنها 2 مگاوات برق توليد كرده و با خروج پيمانكار خارجي به بهانه تعطيلات سال نو عملاً در حالت غيرفعال قرار گرفته است.

حول حالنا يعني توفيق و تأكيد بيشتر براي اجراي قانون. در ماده 13 آيين نامه اجرايي ماده 1 قانون اصلاح حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها، مصوب 20/4/88 مجمع تشخيص مصلحت نظام چنين آمده است "وزارت مسكن و شهرسازي و شهرداري ها موظفند در جهت حفظ باغات مخصوصاً در شهرهايي كه سرانه فضاي سبز آنها كمتر از استاندار است در مطالعات طرح جامع شهرها حدالامكان باغات را در كاربري فضاي سبز پيش بيني كنند." اما مي بينيم كه 120 هكتار باغات بهم پيوسته كن در پهنه مسكوني قرار مي گيرد .

حول حالنا يعني تدوين ساز و كار منضبط براي تحقق و نظارت بر منابع غير نقدی بودجه شهر تهران كه در سال 93 بيش از 50 درصد كل بودجه شهرداري بوده است.

حول حالنا يعني كه پسماندهاي بيمارستاني تفكيك شده از مبدأ را در دل دپوي پسماند دفع نكنيم و فاجعه زيست محيطي ايجاد نكنيم.

حول حالنا الي احسن حال يعني اجتناب از خريد باغات مردم به نام و با قميت فضاي سبز و تغيير كاربري آن به مسكوني و متعاقباً فروش آن به مردم و تعاوني هاي مسكن شهرداري .

حول حالنا يعني پايبندي به قانون و پذيرش كامل آن و اجتناب از اعمال نظرات و سلايق شخصي در مصوبات شوراي شهر و پذيرفتن و باور به اينكه جمله «حذف قانون خلاف شهر است» در حوزه مديريت شهري نيز صائب است و مي توان رفتارها و عملكرد مديريتي را به خلاف شهر تبديل سازد.

حول حالنا الي احسن حال يعني اينكه نبايستي خارج از طرح هاي تفصيلي و جامع شهر طي چهار سال بيش از 15 هزار ميليون تومان از فروش و تغيير كاربري هاي عمومي درآمد ناپايدار و نامشروع كسب كرد.

حول حولنا يعني تصويب شناسنامه باغات و محدوده حريم شهر هر 5 سال يكبار با استناد به قانون حفظ و گشترش فضاي سبز.

حولنا حالنا در شورا نيز يعني دستيابي به جايگاه واقعي هدايت، نظارت و حمايت با تحقق بدون قيد و شرط كارويژه هاي نظارتي و مقرارت گذاري و سياست گذاري و ايجاد پشتوانه علمي و پژوهش براي ارتقاي كيفي طرح ها و لوايح و اجتناب از تصميم گيري هاي مبتني بر لابي گري اداري و سياسي.

در خاتمه نيز از مقام معظم رهبري كه با سخنان اخير در مجمع فعالان محيط زيست بهترين هديه را به مردم و اعضاي شوراي شهرها و روستاها خصوصا اعضاي كميسيون سلامت، ‌محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران اعطا نموده صميمانه سپاسگزاريم و اميدواريم در اولين جلسات كميسيون بتوانيم طرح‌هايي را در راستاي عملياتي نمودن بيانات ايشان به صحن شورا تقديم نماييم.

سالي همراه با عزت و افتخار و صحت و سلامتي براي شما و تمام هموطنان از خداوند منان خواهانم.

رحمت الله حافظی، عضو شورای اسلامی شهر تهران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =