سال 93 با وجود کاهش نرخ بیکاری 10.5 درصدی ولی همچنان برای فعالان کارگری شرایط سختی داشت.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بررسی ها نشان می دهد حداقل 2 میلیون و 500 هزار نفر همچنان در دسته بیکاران جایی می گیرند. آمارهای رسمی هم تایید می کند در کشور بیش از 40 میلیون فردی وجود دارد که هیچ فعالیت شغلی ندارند. حداقل 42 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز بیکار باقی مانده اند. با این وجود همچنان امیدهای بسیاری برای سال 94 وجود دارد.

 در همین حال مهدی پورقاضی نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران و عضو هیات نمایندگان اتاق ایران به خبرآنلاین در مورد شرایط بازار کار کشور طی سال 93 گفت: حوزه اشتغال، وابسته به رونق اقتصادی و سرمایه گذاری است. یعنی هرقدر رونق در اقتصاد و سرمایه گذاری در کشور بیشتر باشد، می توان ارزیابی کرد که وضعیت اشتغال هم بهتر است. در خصوص رونق اقتصادی در آمارهایی که بانک مرکزی اعلام کرد، نشانه هایی از رونق اقتصادی دیده می شد. اما این رونق بیشتر در صنایع دولتی و بزرگ بود و در صنایع کوچک کمتر این رونق احساس می شد. بنابراین لااقل در این حوزه ای که من می بینم و حس می کنم، اشتغال قابل توجهی ایجاد نشده است. اما در بخش سرمایه گذاری، دولت جدید هنوز موفق نشده که سرمایه گذاری قابل توجهی را جذب کند. ما از نظر میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در دنیا، شاید در آخرین رتبه هستیم. سرمایه داخلی هم که به همان رونق اقتصادی برمی گردد، که چندان محسوس نیست. در کل اگر موفقیتی در حوزه اشتغال وجود داشته، آن طور نیست که محسوس باشد. صرفاً بر اساس برخی آمارهایی است که اعلام می شود.

وی بیان داشت: وضعیت اشتغال الان بسیار بغرنج و بسیار موضوع مهمی است. یکی از مشکلات این است که ما بخشی از نیروی کار آماده را که مربوط به خانم ها می شده سرکوب کردیم و جلوی حضورشان را در بازار گرفته ایم. از طرف دیگر، موضوع تحصیلات دانشگاهی مطرح است. چه در دوره دولت دهم و چه در این دوره، دولت مردان با فراهم کردن امکانات تحصیلات دانشگاهی توانسته اند حضور افراد تحصیل کرده در بازار کار را به تعویق بیاندازد. منتها این سیاست، کوتاه مدت است و ما به زودی با خیل عظیمی از داوطلبان کار مواجه خواهیم شد که اگر دولت از حالا فکر نکند، ممکن است با یک سطح بی کاری بی سابقه مواجه شود.

پورقاضی ادامه داد: موضوع مسائل هسته ای و تحریم های به دنبال آن، در اقتصاد کشور نقش کلیدی دارد. به نظر من دولت تمرکزش را روی این گذاشته که مسئله هسته ای را زودتر حل کند که تصمیم درستی است. این ماجرا روی کل کارهای ما اثرگذار است. از دید من دولت از این جهت بسیار کار درستی می کند و بسیار هم خوب کار کرده است. هم توجه ویژه به مذاکرات هسته ای درست بوده، و هم در جریان مذاکرات خوب پیشرفت کرده اند.

وی بیان داشت: اگر مجلس و تماس بخش های کشور در این حوزه به دولت کمک کند، اگر که دولت در مذاکرات موفق شود یک فشار عظیمی از روی اقتصاد ما برداشته می شود. برداشتن این فشار هم امید ایجاد می کند، هم سرمایه خارجی می آورد، هم رونق می آورد و هم اشتغال را بالا می برد. اگر دولتی ها برنامه صحیحی در اقتصاد ندارند، به علت اینکه مشغول مذاکره با خارجی ها هستند، نیست. چون مذاکره باید انجام شود. و باید به آن توجه شود. اما توجه به آن سیاست ها به معنای آن که در سیاست و اقتصاد داخلی بلاتکلیف بمانیم، نیست. الان  ظاهراً هیچ کس در مملکت نیست که بگوید من با تک نرخی کردن ارز مخالفم. اما هیچ کس هم از جمله دولت برنامه ای برای تک نرخی کردن ارز ندارد.

او گفت: هیچ کس نیست که بداند این تک نرخی شدن ارز قرار است کِی و با چه نرخی اتفاق بیفتد. در بقیه مسائل اقتصادی هم همین طور است. الان کسی در این مملکت هست که بداند قیمت انرژی چطور خواهد بود؟ کسی هست که بداند یارانه ها را چه کار خواهند کرد؟ هیچ کس نمی داند. این بلاتکلیفی ناشی از اینکه وقتشان را روی سیاست خارجه گذاشته اند، نیست. چرا که این مسئله را یک وزارتخانه دنبال می کند، به اضافه رهبری و عده دیگری که به طور مستقیم در آن درگیرند. بقیه وزارت خانه ها که آزادند. به نظر من انسجام فکری در دولت نیست که بتواند کار مؤثری در داخل انجام دهد.

او در مورد پیش بینی وضعیت بازار کار در سال 94 نیز گفت: من خیلی پیش بینی مثبتی ندارم. امیدوار بودم روند رونق اقتصادی ادامه پیدا کند، ولی الان خیلی خوش بین نیستم. از طرف دیگر به نظر می آمد که روند کاهش تورم ادامه پیدا کند، اما الان به آن هم خیلی خوش بین نیستم.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =