فرارو نوشت:

367نماينده کنگره آمريکا در نامه‌ای به باراک اوباما، رييس جمهوری آمریکا، نوشته‌اند که هرگونه توافق اتمی با ايران و لغو احتمالی تحريم‌ها بايد به تاييد کنگره برسد.
در اين نامه که روز سوم فروردين ماه در وب‌سايت کنگره آمريکا منتشر شده، آمده است: «هرگونه لغو احتمالی تحريم‌هايی که مصوب کنگره است، نياز به مجوز و تاييد دوباره کنگره دارد».
اين نامه خطاب به رييس جمهوری آمريکا می‌گويد: «کنگره بايد متقاعد شود که راه دستيابی ايران به بمب اتمی مسدود شده و فقط در آن صورت است که لغو دائمی تحريم‌ها را اجازه خواهد داد».
در این نامه ادعا شده است: «سوابق پنهان‌کاری ایران باعث می‌شود اعتماد به آن‌ها بسیار دشوار باشد. همان‌طور که یک دیپلمات مذاکره کننده وزارت خارجه آمریکا گفت: فریبکاری بخشی از رفتار وراثتی -دی‌ان‌ای - ایران است».
امضا کنندگان این نامه خطاب به رییس جمهوری آمریکا گفته‌اند: «با توجه به چند دهه فریبکاری از سوی ایران، هرگونه مذاکرات باید با حداکثر شفافیت از سوی ایران همراه باشد. هر گونه بازدید و رژیم راستی آزمایی بایستی امکان دسترسی سرزده به محل‌های مشکوک احتمالی را فراهم کند، و محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی بر برنامه هسته‌ای ایران باید دهه‌ها ادامه پیدا کند».
نامه اين نمايندگان کنگره آمريکا در حالی نوشته شده که مهلت مذاکرات گروه ۱+۵ با ايران در حال سرآمدن است. دو طرف گفته‌اند که «پيشرفت‌هايی» داشته‌اند اما هنوز بايد «تصميم‌های دشوار» گرفته شود.
پيش از این، ۴۷ سناتور جهوری‌خواه در نامه‌ای به رهبران ايران، گفته بودند هرگونه توافقی با دولت آمريکا و بدون تاييد کنگره، سنديت ندارد و رييس جمهوری آينده آمريکا توان آن را دارد که آن را کنار بگذارد.
نامه نمايندگان کنگره به امضای نمايندگانی چون «اد رويس» نماينده جمهوريخواه ايالت کاليفرنيا و «اليوت انجل» نماينده دمکرات نيويورک رسيده است.
سناتور باب کورکر، رييس کميته روابط خارجی مجلس سنا پيشتر گفته بود احتمال دارد طرحی را به رای‌گيری بگذارد که بر اساس آن دولت ملزم می‌شود هرگونه توافق احتمالی با ايران را به تاييد کنگره برساند.
باراک اوباما پيشتر گفته بود اگر در مقطع فعلی و در جريان مذاکرات با ايران، طرحی در کنگره به تصويب برسد، آن را وتو خواهد کرد.
آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز اول فروردین در جمع مردم در جوار بارگاه علی ابن موسی الرضا (علیه السلام)، امام هشتم شیعیان گفته بود که رفع تحریم‌ها باید جزء مذاکرات باشد و نه نتیجه آن.17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    0 1
    بابااین همه امریکا امریکا نکنیداینها همان کسانی هستند که سرخپوستان بومی امریکاراقتل عام کردندسیاه پوستان افریقائی رابه بردگی گرفتندغیرازثروت وقدرت چیزی برایشان اهمیت ندارداگرماقدرت دفاعی نداشتیم به ایران هم مثل سوریه وعراق وافغانستان حمله میکرداون میخواهد ارباب جهان باشد انرژی هسته ای بهانه است ایران غیرتمند ازاول انقلاب گفته ای دولت امریکا ازماعصبانی باش وازاین عصبانیت بمیر
  • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    0 2
    این حرکت کنگره نشان می دهد که غربی ها از مکر وحیله شان در تعلیق ۱۰ ساله ناامید شده اند لذا حرکتی منفعلانه را درپیش گرفته اند تحریم تان هم آنقدر که بزرگنمایی می کنید کارساز نیست وایران بسیاری از انها را خنثی کرده و خواهد کرد .
  • رضا باقرنسب A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    خوشبختانه به لطف خدا کنکره امریکا بصورت شفاف اقرار کردند که به هیچ وجه قانون مدار نیستند بااین موضع گیری ناشیانه خودشان به دنیا اعلام کردند که هم دستگاه دیپلماسی و هم قوه اجرایی امریکا قابل اعتماد نیستند. و بعدازاین هیچ کشوری حاضر به انعقاد قرارداد باامریکا نخواهند شد زیرا بی شرمانه اعلام کردند که هرموافقتنامه اوباما را توسط رییس جمهوربعدی لغو خواهند گرد اگر رهبر دوراندیش و دانشمند سباستمدارما اجازه مذاکرات را نمی داد ما را محکوم میکردند که ایران توانایی مذاکره را ندارد و الان که دنیا متحیر توانایی سربازان جبهه سیاست جهانی ما هستند هر روز بهانه تراشی میکنند خدا را شاکر هستیم که ما در تمام جبهه ها یک سروگردن بالاتر ازطرف مقابل هستیم انها فکر میکنند که مینوانند این بار کاپیتالاسیون با یک ابرنگ