توضیح سازمان دامپزشکی درباره واردات گوشت گاومیش هندی

ایسنا نوشت:

رییس سازمان دامپزشکی درباره ماجرای واردات گوشت گاومیش هندی و همچنین اختلاف نظرها با وزارت بهداشت درباره خمیرمرغ توضیحاتی ارائه کرد.

مهدی خلج امروز - چهارشنبه - در نشست خبری هفته سلامت گفت: باید با تغییر رفتار در جامعه به جایی برسیم که تحقق شعار «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» عملی شود. امیدوارم بتوانیم با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت در ارتقای کیفیت مواد غذایی گام بزرگتری برداریم.

وی با اشاره به وظیفه سازمان دامپزشکی در تامین بهداشت فرآورده‌های خام دامی گفت: مبارزه با بیماری‌هایی مانند سندروم تنفسی خاورمیانه که در دام هیچ نشانه‌ای ندارد در انسان ایجاد بیماری می‌کند در کانون توجه سازمان دامپزشکی قرار دارد؛ به طوری که براساس قانون و همچنین بنا به درخواست وزارت بهداشت سال گذشته اقدامات بزرگی را در زمینه پایش مستمر در شتر بومی و قرنطینه کردن شترهای غیرمجاز که از مرز سیستان و بلوچستان و پاکستان وارد کشور می‌شدند، انجام شد و به دنبال نمونه‌برداری‌ها و آزمایشات مولکولی 3 مورد را شناسایی کردیم.

وی افزود: سازمان دامپزشکی در مورد بیماری‌هایی که معضل اقتصادی در دام داشته و برای انسان خطرناکند نیز اقدامات لازم را انجام می‌دهد و به عنوان مرجع صلاحیت‌دار، صدور گواهی سلامت فرآوردهای صادراتی خام دامی را بر عهده دارد و این امر حاکی از اقتدار حاکمیت جهت توجه به سلامت است؛ چراکه در این صورت می‌توانیم صادرات خوب و ایمن غیرنفتی داشته باشیم. امیدوارم این سازمان مورد توجه دولت و مجلس باشد که در این مسیر گام‌های مفیدتر و موثرتر بردارد.

رییس سازمان دامپزشکی با اشاره به شعار «غذای ایمن، از مزرعه تا سفره»، گفت: لازمه رسیدن به یک فرآورده دامی سالم شامل گوشت، مرغ، آبزیان، شیر، عسل و تخم مرغ آن است که بر حلقه‌های مزرعه تا سفره نظارت بهتری صورت گیرد. باورم بر آن است که قانون سازمان دامپزشکی به گونه‌ای تصویب شده که تمام وظایف مزرعه تا سفره را داشته باشد.

وی اقدامات انجام شده جهت تامین بهداشت و سلامت میگو از سال 1378 را یادآور شد و افزود: به این ترتیب اکنون فرا گرفته‌ایم که چگونه باید به یک فرآورده سالم دست یابیم. در این راستا در هفته سلامت وزرای جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سامانه متغیر یکپارچه قرنطینه که بر اساس آن تمام کالاها در شاهراه الکترونیک جابجا می‌شود و همچنین سامانه ردیابی فرآورده‌های خام دامی که سامانه آن طراحی شده و امیدواریم در سال 1394 جامه عمل پوشانده شود، بازدید خواهند داشت.

خلج در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه برای رسیدن به غذای سالم باید از خوراک بهداشتی دام شروع کنیم، افزود: بر این اساس در سال 94 عطف توجه‌مان تامین بهداشت خوراک دام خواهد بود؛ چراکه بسیاری از بیماری‌ها از خوراک دام انسان را متاثر می‌کند؛ به عنوان مثال در سال 99 در آمریکا 76 میلیون نفر در اثر بیماری‌های غذازا به سیستم بهداشتی مراجعه کردند. 395 هزار نفر بستری و کمتر از 5هزار نفر نیز به این دلیل جان خود را از دست دادند.

وی ضمن تشریح طیف فعالیت‌های سازمان دامپزشکی در عین حال اقدامات این سازمان در ایام عید را توضیح داد و گفت: در مورد پایش‌ها اتفاقات خوبی در کشور صورت گرفته است. در سال 94 علاوه بر کارهای متعادل و متوازن در همه فعالیت‌ها، بر روی شیر خام تمرکز جدی کرده‌ایم و نظارت‌ها بر اماکن عرضه را با تدبیر در سطح شهر افزایش داده و پایش فرآورده‌های خام دامی صورت می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در مورد ماهی قزل‌آلا که مراکز پرورش ملزم به انجام آن از 15 فروردین ماه امسال هستند، در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد مرغ ارگانیک در برخی فروشگاه‌ها، افزود: مرغ ارگانیک نداریم، آنچه که مطرح است مرغ بدون آنتی بیوتیک است. این مرغ‌ها نیز پس از اثبات اینکه در آنها آنتی بیوتیکی نیست، اجازه ورود به بازار تحت عنوان مرغ بدون آنتی بیوتیک خواهند داشت.

خلج در ادامه صحبت‌هایش درباره اظهارات سازمان دامپزشکی درباره خمیر مرغ و اینکه نظر سازمان دامپزشکی در مورد خمیرمرغ با نظر سازمان‌ غذا و دارو و سازمان استاندارد متفاوت است، گفت: در این زمینه باورمان بر آن بوده که اقدامات قانونی و علمی است و در آن دسته از کارخانجات که خمیر مرغ را تحت نظارت سازمان دامپزشکی داشتند، معیارهای میکروبی، شیمیایی و حتی عمر ماندگاری آن فراتر از اتحادیه اروپا است.

وی در این باره ادامه داد: در این زمینه ما مسوول ارایه پروانه برای تولید بودیم و از آنجا که وزارت بهداشت دغدغه داشت، جلساتی میان دو دستگاه برقرار شد. در این زمینه چندان زمان نمی‌برد که سازمان دامپزشکی و غذا و دارو استاندارد به تفاهم برسند.

خلج گفت: کشور ما یکی از کشورهای عمده صنعت طیور است. حدود 80 تا 90 هزار تن مرغ پایان دوره‌مان می‌تواند خمیرمرغ با کیفیت داشته باشد. امیدواریم با رفع دغدغه‌های سازمان‌های غذا و دارو و استاندارد، بتوانیم در این زمینه نیز به جمع‌بندی برسیم.

وی درباره عرضه شیر فله‌ای و مخالفت وزارت بهداشت با این امر نیز گفت: سازمان دامپزشکی نیز معتقد است که نباید شیر فله در اماکن عرضه به مصرف برسد و توصیه‌مان آن است که فرآورده‌ها فرآوری شود. اما کاری که وزارت بهداشت می‌تواند در این زمینه انجام دهد، نمونه‌برداری از مراکز فرآوری است. در عین از استانداری‌های سراسر کشور درخواست داشتیم که کمیته‌ای با حضور مسوولان سازمان‌های مسوول تشکیل شود تا بتوانیم در این زمینه نیز کار کنیم. البته پیشنهاداتی هم به ما شده که دامداران در انتهای سالن شیردوشی بتوانند با نصب دستگاه‌هایی کار فرآوری را انجام دهند.

خلج در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر واردات گوشت گاومیش هندی آلوده به انگل گفت: گوشت بوفالو یا گاومیش کیفیتی به مراتب بالاتر از گوشت گاو و گوسفند دارد و در کشور خودمان نیز تولید و مصرف می‌شود. البته میزان واردات گوشت ارتباطی به سازمان دامپزشکی ندارد و ارزیابی خطرات گوشت‌های وارداتی توسط سازمان دامپزشکی انجام می‌شود.

وی گفت: مباحثی که مطرح شده مربوط به سال گذشته بوده و البته میزان واردات گوشت گاومیش هندی در سال ۹۳ بسیار اندک و مربوط به مجوزهای بهداشتی بود که در سال ۹۲ صادر شده بود. همچنین هند از نظر وضعیت جنون گاوی براساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت دام جزو کشورهای با خطر قابل اغماض قرار دارد. سلامت گوشت گاومیش در هند در حد کشورهای پیشرفته نظیر استرالیا و ... است.

خلج با در این باره افزود: انگل سارکوسیت در گوشت گاومیش داخل کشور نیز وجود دارد و در هندوستان به دلیل شرایط آب و هوایی، چرخه پرورش به گونه‌ای است که برای سیر تکامل انگل شرایط مهیاتر است. اما با نظارت‌های خوب این مشکل حل می‌شود.

وی با اشاره به واردات گوشت از کشورهایی نظیر برزیل و .. گفت: تجار می‌توانند هر کشوری را برای واردات پیشنهاد دهند و سازمان دامپزشکی ارزیابی‌های خطر لازم را انجام داده و سپس اجازه ورود را صادر می‌کند. در مورد کشور هندوستان، مجوز کم و محدودی داده شد. مکاتباتی را با دامپزشکی آنجا انجام داده‌ایم و در صورتی که بتوانند الزامات سختگیرانه کشور ما را رعایت کنند، اجازه واردات را خواهیم داد.

خلج افزود: گوشت گاومیش در فرآورده های گوشتی مثل سوسیس و کالباس مصرف می شود. به محض ورود فرآورده‌های گوشتی به بنادر، رونوشتی نیز به سازمان‌های غذا و دارو و استاندارد داده می‌شود که نظارت‌های لازم را انجام دهند. در عین حال ما بر اساس مستندات آن دسته‌ای که تخلف کرده بودند را علاوه بر برخورد قانونی در لیست سیاه سازمان قرار دادیم و از این پس مجوز بهداشتی واردات نخواهند گرفت؛ چراکه سازمان دامپزشکی امین مردم است و در کار خود جدی است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =