جوجه هایی که از لانه تخم‌مرغی خود بیرون نمی‌آیند و مرغ‌هایی که چندقلو می زایند!

در طول ماه‌های گذشته از یک سو عدم جوجه ریزی توسط تولیدکنندگان، افزایش قیمت مرغ به دلیل بالارفتن عرصه تقاضا در پی داشت و از سوی دیگر نیز جوجه ریزی بیش از حد و بدون برنامه در برخی استانها موجب زیان دهی بالای مرغداری‌ها در سطح کشور و ازجمله اصفهان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین در اصفهان، نوسان قیمت مرغ باعث متضرر شدن تولید کننده و از گردونه خارج شدن آن می‌شود؛ این در حالی است که پنج ماه پیش به دلیل نوسان قیمت مرغ تولید کنندگان جوجه ریزی انجام ندادند.

از سوی دیگر به گفته پاکزاد دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان مرغ گوشتی استان اصفهان در اواخر سال قبل در چند استان در کشور از جمله مازنداران، مرغداری‌ها با رقمی بیش از توافقات و برنامه مصوب اقدام به جوجه‌ریزی کردند که اثر منفی نصیب مرغداران کشور و حتی همان استان شد به گونه ای که در استان مازنداران طبق برنامه باید هفت میلیون قطعه جوجه ریزی می‌شد، اما مرغداران به دلیل اشتباه در محاسبات و چراغ سبز نشان دادن برخی مسئولان رقم جوجه‌ریزی را تا 11 میلیون قطعه رساندند.

وی افزود: حاصل این نوع عدم هماهنگی‌ها کاهش چشمگیر خرید قیمت مرغ زنده از کیلویی 3650 تا 3900 تومان و زیان‌دهی مرغداری‌ها است.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان مرغ گوشتی استان اصفهان بیان داشت: در اواخر سال گذشته قیمت جوجه مرغ 900 تومان بود که با محاسبه قیمت‌های تولیدی هر جوجه به دو هزار تومان افزایش یافت، این رشد قیمت یک هزار و صد تومانی قیمت جوجه با کاهش قیمت خرید مرغ زنده فقط زیان شدید را نشان می‌دهد.

پاکزاد ادامه داد: پیشنهاد مرغداران این است که وزارت جهاد کشاورزی و مرکز پشتیبانی امور دام در سطح استان و کشور، نخست خرید مرغ‌های مازاد از تمامی وزن‌ها را با سرعت انجام دهند، سپس برای مرغداران متضرر یارانه در نظر بگیرند و همچین برای جلوگیری از افزایش تولید جوجه یک روزه درصدی از تخم مرغ‌های نطفه دار جمع آوری شود.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان مرغ گوشتی استان اصفهان خاطرنشان کرد: اگر این نهادها این پیشنهاد را انجام ندهند با ادامه وضعیت فعلی وزن مرغ‌ها افزایش یافته و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم امکان خریداری بازار از مرغداری‌ها کاسته می‌شود و زیان آن بیش از قبل خواهد بود.

همچنین خسرو منصوری رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید مرغ استان اصفهان در ارتبطا با نوسان قیمت مرغ به ایسنا می گوید: قیمت مرغ تابع عرضه و تقاضا است و نوسان آماری عرضه و تقاضا در بازار مربوط به مرغ بسیار زیاد است و این موضوع قیمت را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد.

وی افزود: پنج ماه قبل، شیب قیمت مرغ به شدت کاهش یافت و مرغداران دیگر تمایلی به جوجه‌ریزی نشان ندادند و آمار جوجه‌ریزی به شدت کاهش پیدا کرد که این موضوع تا بازار شب عید یعنی ادامه داشت و به دلیل اینکه بازار مصرف افزایش پیدا کرد به تبع آن قیمت مرغ نیز افزایش یافت.

رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید مرغ استان اصفهان ادامه داد: قبل از عید و زمانی که افت شدید قیمت در بازار مرغ وجود داشت، طرح جوجه‌ریزی ارائه شد که طبق این طرح وزن مرغ باید زیر دو کیلوگرم باشد.

وی خاطر نشان کرد: در همین راستا مرغدار، مرغ خود را در سن 40 روز و با وزن زیر دو کیلوگرم روانه بازار کند و می‌تواند یک ماه بین دو دوره جوجه ریزی خود فاصله داشته باشد اما اگر مرغداری از این موضوع تبعیت نکرد و مرغ خود را نگه‌داشت و باعث شد مرغش سنگین شود، فاصله بین دو دوره جوجه ریزی به 110 روز افزایش خواهد یافت.

رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید مرغ استان اصفهان اظهار کرد: این طرح باعث می‌شود تمایل مرغدار برای نگهداشتن مرغ و سنگین کردن آن کاهش یابد.

وی اضافه کرد: قطعا نوسان قیمت مرغ باعث متضرر شدن تولیدکننده و از گردونه خارج شدن او می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411941

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =