پول چای هندی را با نفت پرداخت می کنیم / سریلانکا دنبال راهی برای فروش چای به ایران

تسنیم نوشت:

پایگاه خبری ساندی تایمز نوشت: آمریکا موافقت کرده در طی چند ماه آینده راه حلی برای پرداخت مستقیم پول صادرات چای سریلانکا به ایران بیابد.

مقامات وزارت کشاوزی سریلانکا در جریان گفت و گوها بین اندرو مان، کاردار سفارت آمریکا در کلمبو نگرانی خود از تضعیف صنعت چای این کشور را به دلیل ناتوانی از دریافت پول چای صادراتی به ایران ابراز داشتند.

این موضوع همچنین در جریان سفر اخیر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به کلمبو نیز مطرح شد و هیئت آمریکایی اعلام کرد که راه حلی برای این مشکل خواهد یافت.

در ماه های اخیر تنش در روابط ایران و آمریکا کاهش یافته و این امکان وجود دارد که موضوع صادرات چای سریلانکا به ایران مورد توجه قرار گیرد. سریلانکا در سال 2012، با صدور 38 هزار و 125 تن چای به ایران، 54 درصد از بازار چای این کشور را به خود اختصاص داده بود. این رقم در سال 2014، 22 درصد کاهش یافت و به 29 هزار و 260 تن رسید که عمدتا ناشی از تاخیر در پرداخت پول چای صادراتی بود. میزان صادرات چای سریلانکا به ایران در سال 2013 نیز 38 هزار و 416 تن بود.

در حال حاضر ایران دومین بازار بزرگ چای سریلانکا محسوب می شود که 14 درصد کل صادرات چای این کشور را به خود اختصاص داده است. ایران 48 درصد از کل 80 هزار تن چای وارداتی اش را از کلمبو خریداری می کند.

هرچند تحریم ها شامل صادرات چای به ایران نمی شود، اما موسسات مالی در ایران که تحت تحریم قرار دارند نمی توانند به طور مستقیم به بانک های سریلانکا پول انتقال دهند.

در حال حاضر صادر کنندگان چای سریلانکا به ایران از طریق کشورهای دیگر نظیر هند، دوبی و برخی کشورهای غربی پول خود را دریافت می کنند.

آنورا سیریواردنا، از مسئولان هیئت چای سریلانکا گفت، سریلانکا خواستار به دست آوردن امتیازات مستقیم تجاری  با ایران است، اما از آنجایی که سریلانکا نمی تواند از ایران نفت وارد کند، امکان انجام مبادلات تجاری دو جانبه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد، هند از ایران نفت می خرد و در نتیجه آنها قادرند ساز و کاری برای دریافت پول چای صادراتی خود ایجاد کنند.

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کریم A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    2 8
    این سریلانکا همون کشوری نبود که خرید نفت کشورمان را تحریم کرد؟حالا ما باید در شرایط ضعیف صادرات چای این کشور 54 درصد تولیداتشو بخریم؟
  • زرنگ IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    9 0
    تحریم‌ها کاغذ پاره‌اند.