دنیای اقتصاد نوشت:

سازنده‌ها با توجه به اثرگذاري تورم بر آرامش قيمت مسكن، فضاي موجود اقتصاد را براي كسب سود حداكثري مساعد نمي‌بينند. از طرفي، شهرداري تهران عوارض ساخت را امسال 25درصد افزايش داد و اين فاكتور كه 10 درصد كل هزينه ساخت را مي‌بلعد و بايد به صورت نقد در ابتداي پروژه پرداخت شود، باعث فشار مضاعف به بسازوبفروش‌هاي كوچك‌مقياس شد. در اين ميان، مساحت‌هايي كه سازنده‌ها براي آپارتمان‌هاي در حال ساخت تعريف مي‌كنند (ميانگين 136 مترمربع در پروانه‌ها) چون كه با قدرت خريد همخواني ندارد، باعث سختي در فروش و تعميق ركود معاملات و ساخت‌وساز مي‌شود.

كارشناسان در اين باره معتقدند: اگر چه تبعات ركود شديد سال گذشته، امسال متوجه بازار معاملات و قيمت‌ها نمي‌شود، اما سال آينده به واسطه پرداخت تسهيلات جديد خريد مسكن و در نتيجه، بازگشت گسترده خريداران مصرفي، چالش كمبود عرضه به صورت جدي خود را نشان مي‌دهد. در حال حاضر از آنجا كه مسير بيش از نيمي از متغيرهاي موثر بر بازار ساخت و ساز، در جهت تحريك عرضه، برگشته است، پيش‌بيني مي‌شود تيراژ ساخت بيش از اين كاهش پيدا نكند و ساخت‌وساز از تابستان امسال احيا شود.

 

 

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 425263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    4 0
    تحریمهای قالیباف و پنج به اضافه یک
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    دولت وام را افزایش میده و با افزایش مالیات و بیمه ساختمان و مخارج دریافت پروانه ساختمانی دوباره همون را از ما میگیره، پس افزایش وام چه دردی را دوا میکنه، تازه این وام 40 درصد قیمت مسکن را پوشش میده