منشأ گردوغبارهای هفته گذشته تهران عمدتاً داخلی بوده و از بیابانهای اطراف تهران به سطح شهر آورده شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی شرکت کنترل کفیت هوای تهران؛ مریم نادری، مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: «ارزیابی شاخص کیفیت هوا و وضعیت جوی تهران در هفته گذشته (16-22 خرداد) نشان می دهد تهران 4 روز درشرایط نامطلوب (3 روز ناسالم برای گروههای حساس و 1 روز ناسالم برای همه گروه‌ها) و 3 روز در شرایط سالم از نظر کیفیت هوا قرار داشته است.»

آنطور که نادری می‌گوید بررسی میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از 10 و 5/2 میکرون اندازه‌گیری شده در ایستگاههای سنجش آلودگی هوای تهران و پارامترهای هواشناسی برای روزهای مذکور حاکی از آن است که نفوذ جریانات خنک شمالی به استانهای شمال کشور (دامنه‌های شمالی البرز) و ایجاد گرادیان شدید حرارتی بین دامنههای شمالی و جنوبی البرز از عوامل تأثیرگذار بر افزایش غلظت آلاینده‌ها بوده است.

او افزود: «با بررسی جهت و سرعت باد و دمای هوا به نظر میرسد منشأ گردوغبارهای هفته گذشته عمدتاً داخلی و از بیابانهای اطراف تهران به سطح شهر آورده شده است.»

بنا بر گزارش واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا، از پارامترهای جوی مؤثر در چگونگی روند توزیع و تجمع آلایندهها در سطح شهر تهران سمت و سرعت باد است. بررسی گلبادهای رسم شده مربوط به هفته گذشته نشان میدهد روز شنبه باد با سرعتی نسبتاً متوسط (1تا 3.5 متربرثانیه) و با جهتی متغیر (شمال‌شرقی تا جنوب‌شرقی) منجر به پراکندگی آلاینده ها شده و شرایط سالمی از نظر کیفیت هوا برقرار کرده است. این شرایط تا بعدازظهر یکشنبه با تغییرات جزیی تداوم داشته است. اما از ساعات پایانی بعدازظهر یکشنبه سرعت باد به ویژه از سمت غرب و شمالغرب روند افزایشی داشته است. گرادیان شدید حرارتی در اواخر روز یکشنبه افزایش سرعت باد (بالای 6 متر بر ثانیه)را به همراه داشته است و همزمان با افزایش سرعت باد میانگین غلظت آلایندههای PM10 و PM2.5 به ترتیب به بیش از (µg/m3) 600 و (µg/m3) 200 رسیده است که این افزایش طی 3 ماه گذشته بیسابقه بوده است. غلظت این دو آلاینده بقدری بالا بوده که قدرت دید در برخی ساعات به 1500 متر کاهش یافته است.

به گفته مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا، در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه علیرغم کاهش میانگین غلظت آلایندهها نسبت به یکشنبه، شرایط ناسالم برای گروههای حساس تداوم داشته است. در بعدازظهر روز چهارشنبه مجدداً افزایش لحظهای سرعت باد (حدود 20 متر بر ثانیه ) منجر به شکلگیری پدیده گردوغبار شده و قدرت دید را به حدود 800 متر کاهش داده است. بتدریج از بعدازظهر پنجشنبه با کاهش سرعت باد از غلظت آلایندهها کاسته شده و در روز جمعه نسبت به روزهای پیشین شرایط سالمتری را تجربه کرده است.

اطلاعات غلظت آلاینده ها بر اساس داده ایستگاه های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    لابد از میدان ۷۲ نارمک تهران
  • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    نوش جان حالا متوجه میشید وقتی ما خوزستانی ها اینجا خاک میخوردیم و شما واسه اسیدی کردن سگها دم سازمان محیط زیست تجمع میکردید و واسه ما هیچی چه حسی داشتیم...