منشأ گرد و غبار هفته گذشته بیابان‌های جنوب‌شرق تهران بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ تداوم وزش باد با سرعت نسبتا شدید در تهران، در هفته‌های اخیر تاثیر محسوسی بر کیفت هوای تهران داشته است. اگرچه بادهایی که در تهران می‌وزند اغلب عاملی موثر برای کاستن از غلظت آلاینده‌ها هستند اما بررسی ها نشان می‌دهد در هفته‌های اخیر، این بادهای شدید ریزگردها را از بیابان های اطراف تهران، به آسمان پایتخت آورده‌اند. با توجه به سرعت و جهت باد به نظر می‌رسد منشأ گردوخاک در تهران، به ویژه در روزهای میانی هفته گذشته بیابانهای جنوبشرق استان تهران بوده است.

بررسی شاخص کیفیت هوای تهران در هفته گذشته (روزهای 23 تا29 خرداد) حاکی از آن است که وزش بادهای نسبتاً شدید، 5 روز شرایط ناسالم برای گروههای حساس (یکشنبه تا پنجشنبه) و 2 روز سالم (شنبه و جمعه) را به همراه داشته است.

مریم نادری، مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا از نتایج بررسی‌های این واحد درباره شاخص کیفیت هوا در هفته گذشته در تهران گفت و اعلام کرد که همچنان بادهای نسبتا شدید گرد و غبار و ریزگردها را از اطراف تهران جمع می کنند و به تهران می‌آورند.

او گفت: بررسی میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از 10 و 2.5 میکرون ( PM1وPM2.5) اندازه‌گیری شده در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران و پارامترهای هواشناسی مربوط به روزهای 23 تا 29 خرداد نشان می‌دهد همانند هفته‌های پیشین وزش بادهای نسبتاً شدید (بیش از 5 متر بر ثانیه)، باعث ورود ریزگردها از چشمه‌های گردوغبار اطراف تهران به پایتخت شده و شرایط ناسالم برای گروه های حساس را به وجود آورده است.

در گزارش هفتگی کیفیت هوای تهران، با توجه به موقعیت جغرافیایی و وضعیت توپوگرافی تهران و تأثیرپذیری بالای چگونگی روند توزیع و تجمع آلایندهها در سطح شهر از پارامتر جوی باد، گلبادهای هفته گذشته ترسیم و تحلیل شده است. آنطور که نادری، توضیح می دهد، وضعیت گلباد روز شنبه (23 خرداد) نشان میدهد جهت باد بین غرب تا جنوب غرب متغیر بوده و تا بعدازظهر سرعتی متغیر بین 0.5 تا 6 متر بر ثانیه داشته است. اما در بعد ازظهر همان روز با افزایش لحظه‌ای سرعت باد به حدود 8 تا 9 متر بر ثانیه، باعث بروز پدیده گرد و خاک شده که به‌دنبال آن میدان دید به 4 کیلومتر کاهش یافته است و پدیده گردوغبار اواخر روز شنبه، افزایش شاخص کیفیت هوای روز یکشنبه را به‌دنبال داشته است.

بر اساس گزارش وحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا، جهت وزش باد روز دوشنبه بین غرب تا جنوب‌شرق متغیر بوده است اما در ساعات بعدازظهر جهت غالب عمدتاً جنوب‌شرقی بوده و افزایش سرعتی حدود 4 تا 7 متر بر ثانیه داشته است. افزایش سرعت باد تشدید پدیده گردوخاک و کاهش میدان دید از 10 به 5 کیلومتر را به دنبال داشته است. با توجه به سرعت و جهت باد به نظر می‌رسد منشأ گرد و خاک این روز بیابان‌های جنوب‌شرق استان تهران بوده است.

در روزهای سه شنبه تا پنجشنبه جهت باد عمدتاً غربی تا جنوب‌غربی بوده است. در ساعات اولیه روز وزش باد آرامتر (سرعت کمتر از 4 متر بر ثانیه)، اما در در برخی ساعات به ویژه در بعدازظهر و اوایل شب سرعت باد افزایش یافته است. افزایش سرعت باد (5 تا 11 متر بر ثانیه)، بلند شدن گرد وخاک و ایجاد شرایط ناسالم از نظر شاخص کیفیت هوا برای گروه‌های حساس را به دنبال داشته است. روز جمعه گذر امواج کم و بیش ناپایدار از سطوح فوقانی جو سبب خروج آلاینده‌ها از سطح شهر و بهبود شرایط کیفی هوا شده است.

برای دیدن نمودار در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید

اطلاعات غلظت آلاینده‌ها بر اساس داده ایستگاه‌های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه‌گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    باز خوبه که در یک زمینه خودکفا شدیم
  • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    تحریم ها باعث شد ما خودکفا شویم
  • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    2 0
    زندگي هامون به باد بنده
  • بی نام RO ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    63 0
    واقعا جای گریه دارد ،درختان را که عامل ماندن ذره های خاک در کنار یکدیگرند قطع می کنیم آنوقت به هیچوجه جوابگو نیستیم
    • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
      1 0
      برای چی باید جوابگو باشیم؟ بجاش به زمین تبدیلشون میکنیم و میفروشیمشون خداتومن
    • بی نام A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
      1 0
      پولی که باید صرف حفظ و گسترش محیط زیست می شد رو صرف ساخت تعداد زیادی مرکز خرید در تهران کردند. اینم نتیجه اش. من ساکن لواسانم هیچ تابستانی هوای این منطقه اینقدر غبار آلود نبوده. اکثر روزا که از بالای گردنه قوچک به لواسان نگاه می کنی به سختی شهر دیده می شود.
  • بی نام US ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    دریاچه بختگان هم برا بعضی مناطق شرقی فارس گردوخاک خوبی تولید میکنه جای همه شما خالی هموطنان
  • بی نام NO ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    2 0
    چرا منابع اصلی آلودگی، خودروها، در گزارشات آلودگی هوا سانسور می شوند؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    اینا همش جاصل بی لیاقتی و بی فکری اون دست اندرکاران شهر تهران است که فقط دنبال جیبشون هستند.تازه این اولشه
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    پس مرتب نگوئید ریزگرد های جنوب غربی بیشترش منشاء خارجی دارد . بهتر است بگوئید بیشترش منشاء داخلی دارد. مگر بیان های جنوب غرب همیشه با شرجی بالای ناشی از هور ها مرطوب نبوده .مگر همین شرجی ورطوبت موجب پوشش مناسب وزیاد گیاهی نمی شود.وقتی هورز نیست شرجی نیست ووقتی شرجی نیست پوشش گیاهی نیست ودر نتیجه غبار وریزگرد ایجاد می شود.
  • رضا IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    وقتی اطراف تهران رو بجای اینکه درختکاری کنن همینجوری ساخت و ساز میکنن همین میشه دیگه. مسئولین محترم متشکریم.
  • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    فقط هوامون عربی نبود که اونم شد. سابقا" غرب زده بودیم , حالا یک نقطه اش برداشته شد
  • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    2 0
    خدا رو شكر بالاخره شعار خودكفايي مسئولين در يك بخش عملي شد
  • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    چشمه گرد وغبار دیگه چه صیغه ای است؟ چشمه چیز مثبتی است برای گرد و غبار که کشنده است برای آدمیزاد باید واژه دیگری را استفاده کرد....تهران در بهار و تایستان با ریز گرد در پاییز و زمستان با بنزین و سوختهای فسیلی نابود شده....تهران تمام
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    بیشتر از این خواهیم دید... تخریب روز به روز باغ های کن لواسان و ... و سکوت و تماشای شهرداری و شورای شهر
  • محمد IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    فعلن کسی جوابگو نیست
  • کارشناس امنیت A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    هفته گذشته بنده بیمار شدم و به دکتر که رفتم مراجعین زیادی مثل من این بیماری رو گرفته بودن. سرگیجه و سردرد و ضعف و اسهال... از علائم اون بود که یک هفته من رو از کار و زندگی انداخت. چند تا دیگه هم از آشناهامون گفتن همین بیماری رو گرفتن.... نمی‌دونم که ربطی به آلودگی هوا داشته یا نه ولی بعضی دکترا میگفتن بخاطر آلودگی هواست شایدم آب.
    • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
      1 0
      عزیزم تو خانواده ما اپیدمی شده بود دو روزه خوب شدم
  • بی نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    زمین های بایر زیادی در داخل محدوده شهرتهران توسط مالکین انها به منظور افزایش قیمت رها شده اند که عامل گردوخاک والوده گی هستند لازم است قوانینی تصویب شود که در صورت عدم ساخت این زمین ها دولت بتواند به نفع مالکین زمین ها رابه فروش برساند
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    خب چرا مالچ پاشی نمیکنند تا دیروز بهانه این بود که منشا عراقه الان که تو ایرانه دیگه. من نمیدونم این مسولین دقیقا چیکار میکنند تو این مملکت.
  • بی نام DE ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    تهران را که روزی جزو خوش آب و هوا ترین مناطق ییلاقی ایران و محل مسافرت و استراحت پادشاهان قدیم بود به چه روزی درآوردند. بیچاره شهری که در آن به دنیا آمدم.
  • بی نام A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    آیا میدانید مساحت معادن شن و ماسه شهریار نزدیک به پنجاه کیلومتر مربع است؟ فقط همین.
  • میثم IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    2 0
    دست پاکترین دولت تاریخ درد نکنه