روستایی شیمیایی که کسی آن را نمی‌شناسد

در گوشه شهرستان دالاهو روستایی هست که شاید کسی تاکنون اسم آن را نشنیده باشد، چه برسد به آنکه بدانیم چندین سال قبل و در زمان جنگ ایران و عراق بمباران شیمیایی شد، آن هم با شدتی بسیار بیشتر از سردشت و ... که شهرت جهانی پیدا کردند.

به گزارش ایسنا،روستای "زرده" که 31 تیرماه سال 67 بمباران شیمیایی شد و در همان روز 275 نفر در این روستا شهید شدند.

رئیس شورای این روستا از اینکه پیگیری‌ حق مردم روستای زرده تا کنون بی‌نتیجه مانده ابراز نگرانی کرد و گفت: در بمباران شیمیایی سردشت سه نفر شهید شد و شهرت جهانی پیدا کرد، اما زرده با 275 شهید شیمیایی هنوز ناشناخته است.

شیرمحمد کرمی به مناسبت روز مقابله با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به تاریخچه این بمباران، گفت: 31 تیرماه سال 67 بود که روستای زرده توسط رژیم بعث عراق بمباران شد و از جمعیت 1146 نفری روستا 275 نفر در همان لحظه شهید و مابقی جانباز و مصدوم شیمیایی شدند.

وی ادامه داد: این روز همزمان با حمله مرصاد بود و بسیاری از راه‌ها به مرکز استان بسته بود و خیلی از مصدومین نتوانستند خود را به کرمانشاه برسانند و عده‌ای هم مشغول کفن و دفن عزیزانشان بودند و در روستا ماندند.

به گفته رئیس شورای روستای زرده چون در آن زمان رسانه‌ها نبودند که عکس و خبر از شرایط روستا تهیه کنند، زرده ناشناخته باقی ماند و هنوز خیلی‌ها نام آن را نشنیده‌اند.

کرمی با بیان اینکه عوارض شیمیایی شدن سال‌ها بعد خود را نشان می‌دهد، یادآوری کرد: اکنون آمار سقط جنین، خودسوزی به دلیل ناراحتی اعصاب، سرطان خون، بیماری‌های پوستی و ... در زرده بسیار بالا است.

وی از نبود یک مرکز درمانی در این روستا انتقاد کرد و گفت: با وجود این همه بیمار در روستا ما باید برای دریافت خدمات درمانی مناسب 41 کیلومتر تا مرکز بستردرمان دالاهو طی کنیم.

رئیس شورای روستای زرده عنوان کرد: تنها افرادی که توانسته بودند در آن روز خود را به مراکز درمانی برسانند و اسناد پزشکی داشتند، آن هم از سال 80 به بعد برای آنها درصد جانبازی از 5 تا 25 درصد در نظر گرفته شد.

کرمی تاکید کرد: تعداد این افراد 400 نفر است که افرادی که بالای 20 درصد جانبازی گرفتند حقوق دریافت می‌کنند، اما خدماتی که به مابقی آنها ارائه می‌شود در حد دفترچه درمانی است.

وی افزود: سایر مردم که اسناد پزشکی نداشتند از همین دفترچه درمانی هم محروم هستند و این در حالیست که به دلیل بیماری‌های فراوان هزینه درمانی زیادی بر دوش آنان است.

رئیس شورای روستای زرده از اینکه نتیجه پیگیری مردم زرده بعد از این همه سال به نتیجه نرسیده انتقاد کرد و عدم پیگیری مسئولین و بی‌تفاوتی آنها را دلیل این امر دانست.

کرمی گفت: برای دفاع از حقوق مردمی که در روزهای جنگ با الاغ به نیروهای خودی آذوقه می‌رساندند هر کاری کرده ام، اما نتیجه ای نداشته است.

وی معتقد است: مسئولین استان، استاندار، نمایندگان مجلس و ... باید پیگیر امور مردم زرده باشند تا آنها به حقوق واقعی خود برسند.

به گفته کرمی زرده اکنون 1212 نفر جمعیت دارد و هیچ امکانات ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفته نشده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =