سطح ایست آبی در اردیبل ۲۸ سانتی متر کاهش یافته است

نجفیان گفت: در دشت اردبیل ۶۰۰ میلیون متر مکعب کسری آب داریم و ۱۴ میلیون متر مکعب اضافه برداشت موجب شده است سطح ایست آبی ۲۸ سانتی متر کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل در نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سئوالات خبرنگاران در اردبیل گفت: امسال  برای مدیریت آب‌های زیرزمینی حدود ۱۰ برابر اعتبارات افزایش داشته است که برای این موضوع یک برنامه ۲۰ ساله تعریف شده که هدف از این برنامه این است که بتوانیم برداشت آب را از منابع زیرزمینی به حداقل برسانیم و کسری مخازن را جبران کنیم.

برداشت آب از منابع و سفره های زیرزمینی ۸۵ درصد است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: هر ساله در استان اردبیل ۱۴ میلیون متر مکعب آب اضافه از سفره های زیر زمینی برداشت می شود که تلاش می کنیم با روش های مختلف این برداشت ها را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی در استان ضعیف است ، گفت: توسعه کشت های گلخانه ای و کشاورزی مدرن و صنعتی مهم ترین راه چاره برون رفت از هدر شدن آب است.

نجفیان با بیان اینکه کشاورزی سنتی جوابگوی نیازهای آبی حال و آینده نیست ، ادامه داد : استاندارد برداشت آب از منابع و سفره های زیرزمینی در دنیا ۴۰ درصد می باشد که این رقم در کشور ما ۸۵ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل افزود: کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی در استان اردبیل نیز با جدیت دنبال می‌شود که در سال گذشته حدود ۱۲۴ حلقه چاه غیرمجاز در استان اردبیل مسدود شد و در برنامه ششم توسعه نیز کاهش ۳۸ درصدی صدور پروانه‌های استفاده از منابع زیرزمینی مورد توجه قرار گرفته است.

نجفیان تصریح کرد: ۶۶ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح تعادل‌بخشی در استان اردبیل تخصیص یافته است که سیاست‌های کشاورزی در اردبیل باید تغییر یابد چرا که در سال گذشته آب زیادی برای تولید  سیب زمینی در استان استفاده شده و علی‌رغم این مصرف آب فروش سیب‌زمینی نیز به سختی انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه برای تولید سیب زمینی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف شده بود، بیان کرد: هر چه قدر مصرف آب برای بخش صنعت در استان اردبیل افزایش یابد، باعث پیشرفت استان می‌شود که متأسفانه در استان اردبیل بخش زیادی از منابع آب صرف طرح‌های کشاورزی می‌شود.

طرح انتقال آب دریای خزر به استان اردبیل

مدیر عامل آب منطقه ای استان با بیان اینکه طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیر زمینی با هدف بازگرداندن وضعیت سفره های آبی به قبل و جبران اضافه برداشت اجرا می شود، گفت: ۶۱ میلیون  متر مکعب باید در عرض ۲۰ سال کاهش برداشت داشته باشیم.

به گفته این مسئول ۶۶۰ میلیارد ریال برای اجرای این مهم به استان اردبیل اختصاص یافته اضافه کرد: برای چهار شهرستان نیر، نمین، سرعین و اردبیل سه گزینه تامین آب از دریای خزر، رود ارس و حوزه سفید رود و قزل اوزن مطرح بود.

وی با اشاره به پرهزینه بودن انتقال از خزر و ارتفاع بالا و مسافت طولانی گفت: تنها گزینه و منبع آبی جدید برای این چهار شهرستان را انتقال آب از قزل اوزن است.

مدیر عامل آب منطقه ای استان افزود: این پروژه عظیم که به چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد به تصویب رسیده و انتظار داریم با طی روال اداری تا شهریور ماه با اخذ مصوبه از وزارت نیرو برای انتخاب سرمایه گذار فراخوان منتشر کنیم.

نجفیان در خصوص اظهارات برخی مسئولان شهرستان اردبیل مبنی بر اینکه این انتقال بیشتر آرمانی است، اضافه کرد: برای تامین آب شهرستان های ذکر شده گزینه دیگر در اختیار نداریم.

آب شرب اردبیل از چشمه های گورگور تامین خواهد شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: انتقال آب از چشمه‌های گورگور به اردبیل با مقبولیت خوبی روبه‌ور است و قطعا به سرعت شاهد انتخاب پیمانکار برای اجرای این پروژه خواهیم بود.

داود نجفیان یل اظهار کرد: انتقال آب از چشمه گور‌گور با اولویت تفکیک آب شرب و بهداشت در اردبیل انجام می‌شود به طوری که با انتشار فراخوان ما در مرحله انتخاب پیمانکار این پروژه هستیم که قطعا به دلیل مقبولیت اجرای این پروژه به سرعت این پروسه طی خواهد شد.

وی افزود: وزارت نیرو در چند شهر نظیر قم و ساوه طرح جداسازی آب شرب و بهداشت را اجرا کرده به طوری که قرار است در شهر اردبیل با اولویت این کار اتفاق بیفتد تا ما با انتقال آب از چشمه گورگور که از مطلوبیت خاص برخوردار است بتوانیم زمینه استفاده اهالی اردبیل را از این آب فراهم کرده و در کنار این انتقال حق‌آبه ساکنان منطقه نیز حفظ خواهد شد.

جز انتقال آب از حوزه قزل‌اوزن راه چاره‌ای نداریم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: ما غیر از انتقال آب قزل‌اوزن منابع جدید مهار آب در اردبیل نداریم در حالی که در این شهر مصرف آب ۴۵ میلیون مترمکعب است و در چشم‌انداز این رقم تا دو برابر نیز افزایش می‌یابد.

نجفیان تصریح کرد: ما در حال حاضر از طریق منابع ‌آب‌های زیرزمینی و سد یامچی تامین آب اردبیل را شاهد هستیم ولی به دلیل محدودیت مطالعاتی و اجرای منابع آب در شهر اردبیل تنها گزینه ممکن و عملی انتقال آب از قزل‌اوزن است که امیدواریم سرعت اجرای این پروژه را شاهد باشیم.

این مسئول ادامه داد: هر چند در حوزه قزل‌اوزن نیز مشکلاتی وجود دارد و قرار است با حضور استان‌های همجوار این حوزه آب‌ریز سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای برداشت منابع آب از این حوزه مورد ارزیابی قرار گیرد اما در مجموع جز انتقال آب از قزل‌ازون برای دشت اردبیل چاره‌ای نداریم.

عضو شورای برنامه‌ریزی استان با اشاره به اینکه آب از سد یامچی از بالا دست انجام شده و برخی مشکلات دیگر مثل بدبو و بدمزه بودن آب اردبیل در فصل گرما حل خواهد شد، افزود: امیداوریم مشکل موجود در آب اردبیل برطرف شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =