صحبت‌های جان کری نشانه چیست؟ آیا اتفاق تازه‌ای در مذاکرات افتاده؟

وزیر خارجه آمریکا عصر یکشنبه برای دقایقی مقابل خبرنگاران حاضر شد و توضیحاتی کوتاه در خصوص وضعیت مذاکرات ارائه داد.

سعید جعفری پویا - وین

وزیر خارجه آمریکا کمتر از ۴۸ ساعت پس از ویدیوی جواد ظریف در یوتیوب چند دقیقه ای مقابل هتل کوبورگ حاضر شد و گزارشی کوتاه از اهم مذاکرات ارائه داد.
تنها یک ساعت پیش از انجام صحبت ها ماری هارف و آلن ایر در شبکه های اجتماعی خبر دادند که وزیر خارجه ایالات متحده می خواهد توضیحاتی در خصوص آخرین وضعیت گفتگوهای هسته ای با ایران ارائه دهد. اعلام این خبر شوکی را در میان رسانه ها و خبرنگاران ایجاد کرد. آنها که در چادر بودند خیلی زود به بیرون آمدند تا جایی مناسب برای پوشش صحبت های جان کری پیدا کنند و آنهایی که گمان می کردند روز بی خبری مذاکرات است و به شهر رفته بودند خیلی زود خود را به کوبورگ رساندند.

همه از هم سوال می کردند که وزیر خارجه آمریکا چه می خواهد بگوید؟ اتفاق تازه ای افتاده که در آستانه بازگشت وزرای خارجه اروپایی به وین کری می خواهد سخنرانی کند؟

کری با عصای معروفش، لنگ لنگان خود را به پشت تریبون رساند و صحبت هایش را آغاز کرد. از پیشرفت در مذاکرات گفت و تاکید کرد پشت درهای بسته مذاکره می کنند نه در مقابل خبرنگاران و رسانه ها. کری همچنین تاکید کرد که برخی مسائل سخت هنوز باقی مانده و باید تصمیمات سخت گرفته شود. درست پاسخ ویدیوی جواد ظریف داد. آنجا که وزیر خارجه کشورمان تاکید کرده بود ایران آماده توافق است و این طرف مقابل است که باید تصمیمات سخت بگیرد.

با نزدیک تر شدن به پایان این ماراتن هر یک سعی می کنند با به دست گیری فرمان رسانه ای امتیازات خود را بیشینه نمایند. اگر ظریف دو روز قبل با انتشار ویدیویی در یوتیوب تا اندازه ای توانست توپ را در زمین طرف مقابل بیندازد حالا وزیر خارجه آمریکا سعی می کند جواب حرف های همتای ایرانی اش را بدهد. اتفاقی که اصلا نباید از آن تعجب کرد. چرا که در مذاکراتی در این سطح طرفین حتما تلاش می کنند تا دقیقه ۹۰ با انواع و اقسام روش ها و مدلها که جنگ رسانه ای هم یکی از آنهاست امتیازات خود را بیشینه نمایند و طرف مقابل را در موضع ضعف قرار دهند. بازی که ظریف خیلی در آن مسلط تر است و وزیر خارجه آمریکا همواره در پی همتای ایرانی اش دویده است.

با این تفاسیر و با علم به اینکه تا ساعاتی دیگر وزرای خارجه کشورهای اروپایی هم وارد وین می شوند و دوباره تنور مذاکرات داغ می شود اصلا نباید از تهدید کری به خروج از مذاکرات تعحب کرد. آنجا که می گوید اگر توافقی خوب روی میز نباشد، همانطور که پرزیدنت اوباما اعلام کرد ما مذاکرات را ترک خواهیم کرد. ضمن اینکه باید عنایت داشت اوباما و کری با این اظهارات تلاش می کنند  مخالفان خود را خلع سلاح نمایند و به آنها این باور را تزریق کنند که همه تلاششان برای حصول توافقی خوب است و اگر این امر به دست نیاید میز مذاکره را ترک خواهند کرد. این تهدیدهای کری - اوباما البته یک حسن دیگر هم برای دولت آمریکا دارد و آن این است که موافقان و حامیان آنها هم می توانند برای دفاع از این توافق احتمالی استدلال های بیشتری داشته باشند.

با تمام آنچه گفته شد در روزهای آتی منتهی به پایان گفتگوها باز هم باید شاهد تک و پاتک های دو طرف به هم باشیم. چرا که قرار است قراردادی تاریخی حاصل شود که تا سالها مرجع توجه و استنادهای فراوان جهانی خواهد بود.

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی RO ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    355 9
    بنام خدا خدا حافظ تیم مذاکره کننده باشد و به همه طرف های مذاکره توفق دهد که توافق خوبی صورت گیرد
    • علیرضا A1 ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
      2 8
      بازم از رومانی پیام دادی ای اسرائیلی تو طرف کدام ور هستی ...
  • بی نام A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    به خدا دو طرف مذاکره کننده رو به حال خودشون بذارن مشکلی نیست. گره مذاکرات کنگره ی امریکا، دلواپسان ایران و بدتر از همه دخالت اسرائیل و عربستان ـه. اخرشم همه چیزو خراب میکنند
    • سامان A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      3 0
      به امید خدا این دفعه دیگه خراب نخواهند کرد... چنانچه در 2 سال گذشته هم نتوانستند...
    • علی RO ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      1 7
      خدا یکم بهت عقل بده. اگه بعد از این همه اتفاقات هنوز دلواپسا رو مقصر میدونی و با اسرائیل و عربستان یکسان میدونیش، همون بهتر که در جهل مرکب ابدالدهر بمونی.
  • بی نام A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    به امید خدا. به نظرم توافق قطعا خوب خواهد بود. ما اگه خواهان ساخت بمب اتم نباشیم چیزی برای از دست دادن نداریم و هر امتیازی بگیریم برد کردیم. اونا هم چیزی جز اطمینان از همکاری ایران با نهادهای بین المللی به دست نمیارن. پس اگه تعصبات جناحی و سیاسی رو بذاریم کنار واقعا میبینم توافق بهتر از عدم توافقه
    • علی RO ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      0 3
      تعریف جدیدی از منافع ملی و امنیت ملی اختراع کردی. یاد زیباکلام افتادم. اگه واقعا سمت حق هستی فقط درباره توافق ژنو و داد و ستد هایی که واقعا بعد از اون انجام شدو کارشکنی ها و در نهایت تحریم های بعد از ژنو و پولایی که ازمون بلوکه شد تحقیق کن. بعد بیا و مثل وزیر خارجه ساده دلمون از هر توافقی بهتر از عدم توافق هست حرف بزن
  • کامران SE ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    2 1
    من دلواپسم
  • صلح جو IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    5 0
    امیدواریم عربستان نتونه کارشکنی کنه
  • محمد A1 ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    3 0
    درود بر تیم مذاکره کننده ایران . رنده باد زندگی . به امید بازگشت آرامش به کشور . قهرمانان ایران دکتر روحانی و ظریف و عراقچی
  • غلامرضا IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    بابا اخر سر با ابروهايش اشاره كرد به د ل نگيريد براي دلخوشي اسراييل و بعضي كشورهاي عربي اين چرت و پرت ها را گفتم.جاني عشقي منتظر هشتيم تا با دود شفيد ما را بشازي. از قديم گفته اند دود از كنده بلند ميشود نه از دودكش. راشتي رو حرفت هشتي 7 ام اشت نه 9 ام
  • بی نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    4 0
    دلواپسان عزیز سکوت کنن هر توافقی از نظر مردم ...توافق خوووووبه
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    4 0
    برادران و خواهران عزیز، وظیفه همه ما در این شبهای عزیز، دعا کردن و فرستادن انرژی مثبت به تیم خوب هسته ای کشورمان است تا انشاء اله با دست پر و با پیروزی و موفقیت به کشور عزیزمان ایران بازگردند. عزیزان، واقعا در برهه ای مهمه و تاریخی هستیم، تک تک ما بایستی برای موفقیت این عزیزان دعا کنیم، دعا کنیم که با یاری خدا بتوانند حداکثر منافع ملی ما را در مذاکرات کسب کنند و در جنگ با قدرتهای بزرگ پیروز گردند. خدایا کمکشان کن، الهی آمین.
  • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    1 8
    بله توافق حوب خواهد بود فقط امضا نخواهد شد
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    10 2
    دل واپسان دو طرف بزارند انشاالله خوب خواهد بود
  • علی IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    امیدوارم مذاکرات طوری پیش بره که باعث بهبودوضعیت اقتصادی مردم بشه