وضعیت آب هر روز در ایران وخیم تر می شود. از روستاهای استان مرکزی خبر می رسد آب به اندازه ای کم است که مسئولان مجبور شده اند آب شرب روستاها را با تانکر برسانند و در برخی از روستاها، وضعیت آب، گل آلود و اسیدی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اخباری که این روزها از کیفیت بسیار پایین آب روستاهای استان مرکزی منتشر می شود، به خوبی نشان دهنده عمق بحران بی آبی در فلات ایران است.

تصاویری از آب آشامیدنی روستایی که همرنگ شیرکاکائو‌ است در روزهای گذشته از روستای نهر پشته واقع در بخش میلاجرد استان مرکزی منتشر شده که نشان می دهد وضعیت آب بشدت وخیم است. در این بین، سخنان صفرعلی حیدری مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی جای تامل دارد که گفته این روستا تحت پوشش این شرکت نیست و عملا آب و فاضلاب روستایی وظیفه‌ای نسبت به رفع مشکلات این روستا ندارد.
درباره مشکل آب روستای نهرپشته و سایر روستاهای استان مرکزی با جواد اتابکی، بخشدار بخش میلاجرد گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید:

سازمان آب روستایی گفته مسئولیتی درباره آب آشامیدنی روستای نهرپشته ندارد، پس مسئولیت آب این روستا با کیست؟
ا
هالی این روستا تحت پوشش آب روستایی نیستندو آب آنها به صورت خودگردان است. نگهداری منابع آب توسط مردم صورت می گیرد ولی دلیل نمی شود ایشان بگوید ما مسئولیتی نداریم. مسئول تامین آب روساها به عهده شرکت آب و فاضلاب روستایی است.


شما چه اقدامی در این باره انجام داده اید؟
دو کار را می شود در بلند مدت و کوتاه مدت کرد. اولا باید هر خانواده هزینه اشتراک آب را به آب روستایی بپردازد. این هزینه برای هر خانواده 255 هزار تومان می شود تا تحت پوشش آبفای روستایی باشد. یکی نیز بحث انتقال آب از مجتمع تامین و تصفیه آب فخر الدین عراقی است و پیگیری اعتبارات آن هستم. نقریبا 2 میلیارد تومان اعتبار ملی نیاز دارد. فاصله این مجتمع تا این روستا نیز به 15 کیلومتر می رسد.
این برنامه بلند مدت است و شاید در امسال و سال آینده جواب نمی دهد.
برای کوتاه مدت نیز دستگاه آب شیرین کن نصب شده. آب شیرین کن، نیاز آب شرب مردم را جواب می دهد و با کارت خوان کار می کند.


هزینه استفاده از این دستگاه چقدر است؟
ماهی 6 هزار تومان هزینه شارژ کارت است و بعد هم بحث وارد کردن کردن چاه دیگری در مدار است که اسید آبش کمتر است ولی هنوز اسید در این آب وجود دارد. مشکل اصلی ما اعتبار است و باید از طریق استانداری و حتی اعتبارات ملی تامین شود.


ریشه مشکل بی آبی در منطقه چیست؟
این مشکل امسال و سال گذشته نیست. 15 سال است این منطقه دارای آب اسیدی است. افت آبهای سطحی و خشک شدن رودخانه ها عامل اسیدی شدن آبها است.
این بخش تنها این روستا نیست که دارای مشکل است. چهار روستای دیگر را در این بخش با تانکر آب رسانی می کنیم. آب شیرین نداریم و مردم در مضیقه هستند.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =