عابدینی پور مطرح کرد؛ فرصت‌سوزی اقتصادی در مدیریت گذشته شهرداری قم

عضو شورای اسلامی شهر قم معتقد است اگر مدیریت صحیح اقتصادی در سال‌های گذشته در شهرداری قم اتفاق افتاده بود، فرصت‌های اقتصادی به وجود آمده تمام بدهی‌ها را پوشش می‌داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، مطرح شدن مسئله بدهي‌ هزار و ۵۰۰ ميليارد توماني شهرداري قم در محافل مختلف انتقادات را متوجه دو مدير قبلي شهرداري مي‌كند. يكي محمد دلبري كه در چهار سال گذشته سكان مديريت شهري را به دست داشت اما با وجود توقعات از وي به دليل سابقه مديريت بانكي، از حجم بدهي‌ها كاسته نشد و ديگري محسن عابديني‌پور، شهردار اسبق قم و عضو فعلي شوراي اسلامي شهر قم كه بخش اعظم بدهي‌ها در زمان وي ايجاد شده بود.

برخي مي‌گويند عابديني‌پور شهرداري قم را بي‌رويه دچار قرض و بدهي كرد و خودش هم قصد نداشت تا بماند و اين بدهي‌ها را تسويه كند. برخي ديگر اما عقيده دارند استقراض از بانك در زمان خود كار مناسبي بوده اما تسويه نشدن آن موجب شده شهرداري در حال حاضر روزي ۵۶۰ ميليون تومان سود پول و جريمه ديركرد بپردازد و دچار دردسرهاي بزرگ مالي شود.

در همين رابطه وب سایت رسمی شهرداری قم، گفت وگویی با عابديني‌پور منتشر کرد تا نظرات او را درباره جزئيات ايجاد اين بدهي‌ها و دلايل عدم تسويه، جويا شود.

برخي معتقدند وضعيت مالي كنوني شهرداري به دليل مديريت شما و استقراض بي رويه از بانك‌ها در زمان تصدي پست شهرداري به وجود آمده و حتي مي‌گويند شما فقط شهرداري رابدهكار كرديد و به فكر تسويه نبوديد. نظرتان در اين خصوص چيست؟

من براي شما فهرست بدهي‌ها و منابعي كه براي پرداخت آن ايجاد شد را بيان مي‌كنم و خودتان قضاوت كنيد. قسمت اعظم بدهي‌هاي ما مربوط به اصل و سود اوراق مشاركت پروژه بلوار پيامبر اعظم(ص) است كه در اين طرح دو و نيم ميليون متر مكعب زمين آزاد شد.

بلوار پيامبر اعظم(ص) قم 

با بخشي از اين مبلغ هم باغ كرباسي را تملك كرديم كه در آنجا هم ۲۲۰ هزار متر مربع زمين آزاد شد كه البته ۲۵ درصد براي شوارع استفاده شد. الان اين زمين حداقل متري دو ميليون تومان ارزش دارد. تجاري‌هايش هم متري ۵ ميليون تومان مي‌ارزد. در حالي كه آن موقع متري ۱۷۰ هزار تومان بابت اين زمين پول پرداخت كرديم. يعني كل مبلغ اين باغ را با ۳۲ ميليارد تومان پرداختيم.

به راحتي مي‌شود محاسبه كرد كه در اين معامله چه سودي نصيب شهرداري شده است و اينكه آيا اين سود به اين بدهكاري مي‌ارزيد يا نه.

يك ظرفيت ديگر هم در قانون به همت حجت‌الاسلام بنايي كه آن موقع نماينده مجلس شوراي اسلامي بود به وجود آمد. خيلي براي اين رديف قانون بودجه زحمت كشيده شد.

مي‌توانستيم با مديريت بهتر اصل و سود اين اوراق را پرداخت كنيم و هيچ مشكلي به وجود نمي‌آمد.

آقاي بنايي انرژي گذاشت و حتي در مجلس با برخي نمايندگان ديگر درگير شد تا در كميسيون تلفيق رديفي براي پرداخت سود اوراق مشاركت بلوار پيامبر اعظم(ص) توسط دولت ايجاد شد اما مديران شهرداري پس از آن اين رديف را پيگيري نكرد و بعدها حذف شد. بر اساس اين رديف مي‌توانستيم ۳۰۰ ميليارد تومان از سود اوراق مشاركت اين طرح را از دولت بگيريم.

مصوبه ديگري كه به زحمت از دولت گرفتيم و در اين زمينه كاربرد داشت، تهاتر بدهي‌هاي حوزه علميه و آموزش و پرورش به شهرداري با سود اوراق مشاركت به مبلغ ۱۷۰ ميليارد تومان بود كه آن هم پيگيري نشد و به ثمر نرسيد.

۸۰ ميلياردتومان از مبلغ اوراق مشاركت بلوار پيامبر اعظم(ص) هم نزد بانك ملي مانده بود كه اگر اين سه رقم اخير را با هم جمع بزنيد و ظرفيت ايجاد شده در باغ كرباسي را هم محاسبه كنيد متوجه مي‌شويد كه مي‌توانستيم با مديريت بهتر اصل و سود اين اوراق را پرداخت كنيم و هيچ مشكلي به وجود نمي‌آمد.

شما در زمان خودتان براي جلوگيري از انباشت بدهي‌ها چه كرديد؟

تا زماني كه من بودم سود اوراق مشاركت پرداخت شد. آن رديف هم در مورد پرداخت سود از طريق دولت به زمان من نرسيد و برج دو سال ۹۰ در بودجه پايدار شد. به هر حال ما تمام تلاش خود را انجام داديم كه اگر بدهي ايجادمي‌شود زمينه براي پرداخت هم باشد و جرايم و سودها روي هم جمع نشود. حالا اگر بعد از آن پيگيري‌ها ناقص بوده و شرايط مديريت نشده گناه ما نيست.

البته ۱۵۰ ميليارد تومان هم اوراق مشاركت براي پروژه فاز پنج عمار ياسر فروختيم كه من به آن پول دست نزدم و تمام و كمال ماند براي آقاي دلبري. غير از اينها ظرفيت خود بلوار پيامبر اعظم(ص) هم هست و نبايد از آن غفلت بشود.

در حال حاضر راه مديريت اين شرايط به نظر شما چيست؟

البته جناب سقائيان‌نژاد آنقدر تجربه و دانش دارد كه بتواند به خوبي اين شرايط را مديريت كند و لازم نيست ما به راهي به ايشان نشان بدهيم. منتهي يك واقعيت وجود دارد و آن هم اين است كه ظرفيت بلوار پيامبر اعظم(ص) كه با همين بدهي‌ها ايجاد شده هنوز بهره‌برداري درست نشده است.

تنها چاره كار جذب سرمايه‌گذار براي رونق اقتصادي و پرداخت بدهي‌ها است. ما دو و نيم ميليون متر زمين در اين بلوار داريم و مي‌توانيم از همين زمين‌ها براي پرداخت بدهي‌ استفاده كنيم. هيچ يك از كلان شهرها ظرفيتي مانند بلوار پيامبر اعظم(ص) در اختيار ندارند. پس از اينكه من از شهرداري رفتم حتي يك قسط از اوراق مشاركت اين طرح پرداخت نشد در حالي كه اين همه ملك واقعا ظرفيت بزرگي براي كارهاي اقتصادي وتسويه بدهي‌ها بود. الان هم تنها چاره كاري است كه در سال‌ها گذشته رها شده و آن هم جذب سرمايه‌گذار براي رونق اقتصادي و پرداخت بدهي‌ها است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =