معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست حفاظت از محیط زیست استان اصفهان به یوزپلنگ ایرانی (آسیایی) اشاره کرد و گفت: پروژه مشترک بین‌المللی برای حفاظت از یوز ایرانی در حال انجام است و به دلیل روئیت یوزپلنگ در منطقه عباس‌آباد نائین استان اصفهان نیز در این پروژه حضور دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین سعید یوسف‌پور  با بيان اينكه استان اصفهان به لحاظ جمعیت حیات‌وحش جز استان‌های تراز اول و دارای جمعیت قابل توجهی از گونه‌هاي حيواني است، به ایسنا اظهار کرد: طبق آخرین سرشماری‌های انجام گرفته حدود 50 درصد از جمعيت حیات‌وحش نشخوارکننده کوچک وحشی كشور در استان اصفهان قرار دارد.

وی با بیان اینکه پناهگاه کلاه قاضی، قمیشلو و موته دارای بیشترین تعداد حیات‌وحش در استان هستند، افزود: در زمستان سال گذشته 12 هزار و 500 رأس حیات‌وحش نشخوارکننده از جمله آهو در منطقه موته سرشماری شده است که پرجمعیت‌ترین منطقه حفاظت شده كشور است.

این کارشناس محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان اصفهان به زیستگاه‌های جدید استان اشاره کرد و ادامه داد: چهار منطقه جدید حفاظتی در آران و بیدگل، اردستان، نائین و خور و بیابانک ایجاد شده زيرا معتقدیم برای حمایت از گونه‌های منحصر به فرد نیازمند به ایجاد منطقه حفاظت داريم.

یوسف پور تصریح کرد: پارک ملی کویر که قسمتی از آن در استان اصفهان است و همچنین پناهگاه حیات‌وحش عباس‌آباد نائین از متنوع‌ترین مناطق حفاظتی از لحاظ گونه در استان اصفهان محسوب می‌شوند، همچنین کلاته در خور و بیابانک و منطقه کوه بزرگی در نائین و خور دارای ظریف‌ترین گونه آهو یعنی جبیر هستند.

وی با اشاره به مناطق شكار ممنوع اردستان، خارو، آران و بیدگل اضافه کرد: با تلاش فراوان و اخذ مجوزهای لازم در حال انجام تدابیری هستیم تا در آینده‌ای نزدیک اين مناطق را به پناهگاه‌های حیات‌وحش ارتقا دهیم.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست حفاظت از محیط زیست استان اصفهان به یوزپلنگ ایرانی (آسیایی) اشاره کرد و گفت: پروژه مشترک بین‌المللی برای حفاظت از یوز ایرانی در حال انجام است و به دلیل روئيت يوزپلنگ در منطقه عباس‌آباد نائین استان اصفهان نيز در این پروژه حضور دارد.

یوسف‌پور به تنوع حيواني عباس‌آباد نائین اشاره و اظهار کرد: در سال 92 از پلنگ ایرانی در اين منطقه تصویربرداری و در سال جاری نیز فیلم تقریبا کاملی از اين جانور در اين منطقه گرفته شد که نشان از غنای و تنوع جانوري منطقه دارد.

وی تاکید کرد: متاسفانه از گربه‌سانان استان آمار دقیقی نداریم، اما با اجرای پروژه‌های فعلی در استان هم برای یوزپلنگ و هم پروژه رفتار شناسی و وضعیت زیستگاهی گربه شنی در عباس‌آباد می‌توانیم در آینده آماری از تعداد گربه‌سانان استان داشته باشیم.

این کارشناس محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه در سال جاری اصفهان و مناطق حفاظت شده آن با چالش جدی خشک‌سالی مواجه شده است كه تهدیدی جدی برای حیات‌وحش است، خاطرنشان کرد: اقداماتی برای مدیریت مناطق چهارگانه محیط زیست انجام شده است، اما نیازمند حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط هستیم و انتظار داریم که مردم اصفهان و تشکل‌های مردم نهاد نیز در اجراي برنامه‌ها به اين اداره كل كمك کنند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =