۱ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۳

روزنامه جام جم نوشت:

ر حالی که اصناف کشور در بین اشخاص مشمول مالیات، دارای بیشترین تعداد مودیان و پرونده‌های مالیاتی می‌باشند و از این حیث جایگاه مهمی در نظام مالیاتی کشور دارند، اما بررسی عملکرد 4 صنف عمده نشان از پایین بودن میزان مالیات آنها دارد.

1ـ پوشاک: میانگین سرانه مالیات ابرازی صنف منسوجات و انواع پوشاک به عنوان اولین گروه طی دوره 91 ـ 1388 برابر با 1,770,475 ریال بوده که کمتر از میانگین مالیات ابرازی کل اصناف کشور است. همچنین متوسط رشد سرانه مالیات ابرازی در این صنف (17.4 درصد) پایین تر از کل اصناف کشور (22.6 درصد) است. به گزارش ایرنا،در همین حال متوسط سرانه مالیات قطعی این صنف برابر با 5,230,712 ریال است که از رقم مزبور برای کل اصناف کشور(6,803,106 ریال) کمتر است. این رقم از متوسط سرانه مالیات حقوق کارکنان بخش دولتی طی دوره مذکور (6,866,580 ریال) نیز پایین تر است.

2ـ بنکداران پارچه: میانگین سرانه مالیات ابرازی صنف بنکدار پارچه نیز طی دوره 91ـ1388 برابر با 2,351,502 ریال بوده که علی رغم نزدیکی با میانگین این شاخص در کل اصناف دارای رشدی (12.7 درصد) کمتر از رشد متوسط کل اصناف کشور(22.6 درصد) است. طی این دوره متوسط سرانه مالیات قطعی این صنف از متوسط سرانه مالیات حقوق کارکنان بخش دولتی(6,866,580 ریال) نیز کمتر است.

3ـ رستوران و اغذیه فروشان: میانگین سرانه مالیات ابرازی صنف رستوران و اغذیه فروشان طی دوره 91ـ1388 برابر با 1,852,755ریال بوده که علیرغم رشد متوسط 32.3 درصدی رقم ناچیزی به نظر می رسد و کمتر از میانگین کل اصناف (2,497,507 ریال) می باشد. طی دوره مذکور متوسط سرانه مالیات قطعی این صنف(4,951,505 ریال) از متوسط سرانه مالیات حقوق کارکنان بخش دولتی(6,866,580 ریال)نیز کمتر می باشد.

4ـ شیرینی، خشکبار و بستنی: میانگین سرانه مالیات ابرازی این صنف بطور متوسط در طی دوره 91-1388 برابر با 2,943,873 ریال بوده که متوسط رشد آن برای صنف مذکور معادل 8.9 درصد است که از کل اصناف(22.6 درصد) کمتر بوده است. همچنین متوسط رشد سرانه مالیات تشخیصی کل اصناف (24.9 درصد) نیز بیشتر از میانگین این شاخص در این صنف(22.5 درصد) است.

 

17302

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    16 4
    صنف مشاور املاک از قلم افتاده
  • ناشناس IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    14 1
    منهاي كارمندان بقيه ماليات را ابراز نمي كنند .
  • اندیشمند A1 ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    1 0
    آخه چقدراخبارتکراری یعنی چهارهفته هست که هیچ خبری حرکتی چیزی اقتصادی ماندیدیم چه خبره
  • خسرو A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    16 1
    بمیرم واسه این شیرینی فروشها. نیست که اصلا کم فروشی نمیکنن و مقوای 100 تا 200 گرمی جعبه شیرینی رو با قیمت شیرینی یکی حساب نمیکنن. اونوقت بایدم کمترین مالیات رو بدن. تازه مگه فروش دارن اصلا. کسی که تو عزا و شادیها دیگه شیرینی نمیخره
  • بی نام A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    21 8
    كارمندان دولتي ماليات پرداخت نميكنند و دليل ان اينكه از حقوقشان كسر ميشود. اگه راست ميگين تمام حقوق را يكجا پرداخت كنيد و بعد در پايان سال از كارمندان نقدا مالياتشان دريافت كنيد ببينيد ميتونن پرداخت كنن يا نه. ماليات كارمندان براي دولت از اين جيب به آن جيب است. فلان وزارتخاته مبلغي رو به وزارت دارايي ميده.
    • کارمند حواس جمع A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
      5 4
      شايد ايشان درست بگويند پيشنهاد ميشه اصناف و ساير اشخاص مشمول ماليات هرساله به ميزان سال قبل مبلغي به عنوان علي الحساب مالياتي نزد اتحاديه مربوطه خود گذاشته و سپس ماهيانه اتحاديه مربوطه يک دوازدهم آنرا به حساب دولت واريز نمايد ودر پايان سال هم با تعيين ماليات سال جاري آنان تسويه نهايي بين شخص و سازمان مالياتي صورت گيرد.
  • سورنا IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    9 2
    انوقت ازحقوق من کارمند فلک زده تاقرون آخرشوکم میکنن...
    • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
      12 8
      سلام والا تو این اوضاع اقتصادی کارمند از همه اوضاعشان بهتره
  • شکمو A1 ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    5 0
    صنف بستنی فروشان خیلی جالب بود . دیروز یه بستنی آب هویج خوردم 5000 تومن حساب کردم 1000 تومن مایه اش نبود یعنی 400 درصد سود . مسئولین رسیدگی کنن
  • ایمان RO ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    2 0
    اصناف دیگری هم هستند که اصلا مالیات نمیدهند مانند کانون های تبلیغاتی که درامدشان را کلا پنهان مینماید ودرامد میلیاردی دارند بنکداران بنگاه داران ودلالان مسکن فروشندگان کالاها وموادغذائی تاریخ مصرف گذشته به تهیه کنندگان موادغذائی ووووووو
  • بی نام A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    8 0
    اين برندهاي نازنين آدديداس و نايك و منگو و پرومد و اكوو و ... هم جز پوشاك هستند كه مثل قارچ توي هر مال و خيابون دارند سبز مي شوند؟ براي من كارمند هميشه سوال هست كه چگونه يك مغازه نايك با رهن 300 500 ميليون و اجاره ماهي 100 ميليون تومان به اضافه هزينه هاي جاري مي تونه با فروش كفش و لباس ورزشي سود كنه؟
  • بی نام IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    2 0
    این ارقام که به اندازه مالیات یکماه حقوق یک کارمند متوسط است . برای این مبالغ وزیر راه استیضاح می کنند ؟
  • بی نام IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    6 1
    جالبه همه می دونند که کارمندها بیشتر از خیلی اصناف مالیات می دهند .هیچ راهی هم برای فرار مالیاتی ندارند . بنده خدا کارمندا
  • بی نام A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    6 1
    پزشکان و دندان پزشکان چی؟ چه کسانی نسبت به درآمدشان بیشترین مالیات را می دهند؟ کارمندان چرا؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    2 2
    والبته بیشتر از همه بنگاه املاک و طلا فروشها وبازایهای تهران
  • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 1
    کدام صنف اصولا مالیات می دهد؟ متاسفانه بحث فرار مالیاتی به اندازه ای واضح است که حتی برای افراد غیر مطلع هم مشهود است . باز صد رحمت به اصناف شناسنامه دار که به هر تقدیر بخشی از مالیات خود را پرداخت می کنند متاسفانه اوضاع مالیاتی در کشور از نشت کردن گذشته ومانند آبکشی شده که از هر سوراخ آن راه فرار وجود دارد . شاید کمتر کسی در صنف مواد غذایی باشد که نداند بعضی از اقلام مانند شکر در سطح تناژهای بالای جند هزار تن صرفا توسط چند تاجر دلال انگشت شمار در کشور وارد و یا خرید و فروش می شود آقایانی که حتی یک کیلوی آن را با نام و شناسه خود خرید و فروش نمی کنند و با همکاری مدیران همین شرکتها و نهادهای دولتی و شبه دولتی راه فرار مالیاتی را برای خود هموار کرده اند .
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    5 2
    اگر اصناف از ميزان مالياتشان ناراضي هستند پس ما کارمندان که وا مصيبتا
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    5 1
    ماليات بر ارزش افزده يعني ماليات بر سود كالا به اين معني كه قيمت تمام شده منهاي قيمت فروش تفاوت آن طبق تعريف ساليانه ماليات بر ارزش افزوده تعلق مي گيرد . حال آنكه شما وقتي كالايي را خريداري مي كني بايد ماليات تعيين شده را بپدازي بعنوان مثال كارگر و يا كارمندي كه 1 ميليون حقوق مي گيريد يك بار ابتداي حقوق ماليات پرداخت مي كند و بعد 9 درصد 1 ميليون هم بايد ماليات پرداخت نمايد لطفاً اداره ماليات توضيح دهد چرا بايد براي سود دلالان و توليد كننده ها ما مصرف كنندگان ماليات پرداخت نماييم شما هر كالايي را خريداري نماييد بايد ماليات بر ارزش افزوده هم پرداخت نماييد .
  • بهمن IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    2 0
    خوشا به حال کارمندان. مالیاتشان به موقع دریافتاز حقوقشان کسر می شود و پرداخت می شود.
  • داود US ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    4 1
    کارمندان عزیز نگید که فقط شما مالیات میدهید مالیات از حقوق شما گسر میگردد کناز آن مزایایی دارید هر چند کم آنرا جبران می کند. آما اصناف حقوقی نمی گیرند مالیات باید بدهند حقوق کارمند و کارگر حق شهرداری معذرت می خواهم گاهی اوقات بعضی از کارمندان رشو ه های آنچنانی می خواهند بهره بانکی باید بدهند حرص و اعصاب داغونی چک برگشتی ورشکستگی و هزاران چیز دیگر... شما مصرف کننده اید ما تولید کنند نباید نظر منفی درباره اصناف بدهید کارمندان عزیز حتی حقوق شما هم از طریق ما پرداخت می شود میگید نه از دولت بپرسید حقوقتان از کجا می آید؟ ببخشید قصد توهین نداشتم فقط خواستم بدونید.
  • بی نام A1 ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    2 1
    مامورین مالیاتی کمتربه سراغ مالکین خانه های اجاره ای میایند.
  • ری A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    ارایشگران زنانه که برای ارایش هرعروس کارمزد چند ملیونی میگیرند چه قدرمالیات میپردازند؟
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    مطابق قانون 103 مالیاتها وکلای دادگستری مکلفند میلغ حق الوکاله را در وکالتنامه قید نموده و معادل 5 آنرا تمبر باطل نمایند . مشاهده میگردد وکلای محترم بر خلاف قانون فوق مبلغ حق الوکاله را کمتر از مبلغ دریافتی اعلام نموده و نتیجتا تمبر کمنری را باطل نموده عملا موجبات ضایع شدن حق الناس و در آمد بیشتر برای خودشان را فراهم میاورند.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 2
    من خواستم به نظر داود علامت منفي بزنم مثبت افتاد