انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر در چهاردهمین جشنواره سالانه خود به پاس یک عمر فعالیت هنری، از فرهاد آئیش کارگردان، نویسنده و بازگر تئاتر و سیدفرید قاسمی روزنامه‌نگار پیشکسوت تجلیل کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در چهاردهمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر که شامگاه امشب پنجشنبه 29 مرداد در تالار ایوان شمس برگزار شد، با حضور کارگردانان، بازیگران، منتقدان، نویسندگان و روزنامه نگاران، از فرهاد آئیش به پاس یک عمر فعالیت هنری و سیدفرید قاسمی به پاس یک عمر فعالیت مطبوعاتی و پژوهشی تجلیل شد.

در این مراسم که ناصر ملک مطیعی و نصرالله وحدت هنرمندان سالیان دور سینما و تئاتر کشور نیز حضور داشتند، سه نمایش برتر و گروه برتر سال 1393، برنامه تلویزیونی و برنامه رادیویی برگزیده و همچنین کتاب پژوهشی سال گذشته به انتخاب هیات داوران انتخاب شدند.

سیدفرید قاسمی پس از دریافت لوح خود از مسعود رایگان بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشور، ناصر ملک مطیعی و نصرالله وحدت را عالیجنابان تئاتر کشور توصیف کرد.

مسعود رایگان نیز خطاب به ناصر ملک مطیعی و نصرالله وحدت گفت: بدانید زادگاه شما تئاتر است. نصرالله وحدت در این مراسم در سخنانی با بیان اینکه بیش از 62 سال است بر صحنه تئاتر فعالیت می کند، گفت: همواره دوست داشته ام تا بخندم و مردم را بخندانم زیرا که هنر طنز را مردمی ترین هنر می دانم.

وی با یادآوری فعالیت های گذشته خود در بخش تئاتر، گفت: آن زمان خسته نمی شدم؛ امروز نیز خسته نیستم و آرزو دارم بار دیگر بتوانم بر روی صحنه بازی کنم.

ناصر ملک مطیعی بازیگر سال های دور سینما نیز گفت: در حالی که 85 سال سن دارم اما امشب خسته نیستم زیرا چهره های جدیدی دیدم و صحبت های خوبی شنیدم.

فرهاد آئیش و سیدفرید قاسمی
سیدفرید قاسمی و فرهاد آئیش دو چهره‌ای بودند که در این مراسم تجلیل شدند

وی، فرهاد آئیش را هنرمندی بزرگ و قابل تقدیر دانست و گفت: سینما و تئاتر بسیار متفاوتند؛ در سینما بازیگر باید خودش باشد و اگر بتواند از قالب خود خارج شود، هنرمند می شود اما در تئاتر فرد باید نقش فردی غیر از خود را بازی کند.

در این مراسم رامتین شهبازی به عنوان برترین منتقد تئاتر در سال گذشته انتخاب شد. وی در سخنانی کوتاه، فضای کنونی تئاتر در کشور را میان مایه توصیف و از آنچه که تئاتر فروشی خواند، انتقاد کرد.

هیات داوران این جشنواره برنامه تلویزیونی خندوانه را به عنوان برترین برنامه سال گذشته انتخاب کرد. لوح تقدیر رامبد جوان کارگردان و مجری این برنامه توسط هادی ساعی قهرمان تکواندوی جهان و المپیک و همچنین عضو شورای شهر تهران اعطا شد.

همچنین برترین برنامه رادیویی سال گذشته به انتخاب انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر نیز برنامه «پرانتز باز» به کارگردانی «مارال دوستی» انتخاب و لوح تقدیر وی توسط کتایون ریاحی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر اهدا شد.

همچنین هیات داوران رتبه نخست بهترین تئاتر سال گذشته را به «و آنک انسان» به کارگردانی محمد رضایی راد؛ دومین تئاتر برتر را به «هم هوایی» به کارگردانی افسانه ماهیان و رتبه سوم را به تئاتر «صدای آهسته برف» به کارگردانی جابر رمضانی اهدا کرد.
جایزه بهترین گروه تئاتر نیز به گروه یاس تمام تعلق گرفت.

همچنین مریم قهرمانی زاده در بخش عکس، مجید کیانیان در بخش مقاله، فرزانه ابراهیم زاده در بخش گفت و گو، مجید کیانیان در بخش ترجمه به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.

با این حال هیات داوران در بخش نقد، یادداشت و گزارش هیچیک از آثار ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره را حائز شرایط  انتخاب به عنوان اثر برتر نشناخت.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =