نقویم ناسا برای جشن تولد 12 سالگی تلسکوپ اسپیتزر/لینک دانلود

ناسا به مناسبت دوازدهمین سالگرد فعالیت تلسکوپ فضایی اسپیتزر تقویمی با 12 تصویر برتر و شاخص این تلسکوپ برای علاقه‌مندان به نجوم منتشر کرده است.

تلسكوپ فضايي اسپيتزر 12 سال است كه در حال ثبت تصاويري بي‌نظير است. ناسا حالا در جشن تولد  و شروع فعاليت اين تلسكوپ فضايي تقويمي براي علاقه‌مندان به نجوم منتشر كرده كه شامل 12 عكس برتر و مهم اسپيتزر است.

ناسا در بيانيه‌اي اعلام كرده كه كسي نمي‌تواند از خدمات اسپيتزر تنها با 12 عكسي كه اين تلسكوپ ثبت كرده تشكر كند اما اين كمترين كاري بوده كه مي‌توانست صورت بگيرد.

تلسکوپ فضایی اسپیتزر یک تلسکوپ فضایی در طول موج مادون قرمز است كه در روز دوشنبه 25 آگوست سال 2003 از سکوی پرتاب کیپ کاناورال همراه با موشک دلتا ۲ ۷۹۲۰H ELV rocket پرتاب شد.

تصوير كهكشان آندرومدا(زنجير بر زن) كه توسط تلسكوپ اسپيتزر ثبت شده است

مداری که اسپیتزر دنبال می‌کند مدار معمول زمین‌مرکزنیست بلکه یک مدار خورشیدمرکز است و در نتیجه این تلسکوپ سالانه ۰٫۱ واحد نجومی از زمین دور می‌شود. قطر آینه اصلی آن ۸۵ سانتیمتر است. تیمی از ستاره‌شناسان تا سال ۲۰۱۰، با مسّاحی وسیع آسمان، موسوم به «نقشه‌برداری گستردهٔ فروسرخ فراکهکشانی اسپیتزر» (SWIRE)، بخش پهناوری از آسمان را که شاید بتوان با ۲۵۰ قرص ماه کامل آن را پوشاند، رصد کرد. در این رصد کهکشان‌های بسیار باستانی از جمله یک خوشه کهکشانی به نام CLG J02182-05102 کشف شدند.

تقويم ناسا را مي‌توانيد از اين {لينك} دانلود كنيد.