انصاری: نباید کسی به صرف طرفداری از یک کاندیدا مواخذه شود/رهبری با تعطیلی مجمع روحانیون مخالفت کردند

جماران نوشت:

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه در چند سال گذشته شاهد پرونده سازی های گسترده در کشور بوده ایم، گفت: اگر کسی چه از این طرف و چه آن طرف تخلفی دارد باید طبق قوانین جمهوری اسلامی رسیدگی و بر اساس حکم صادره عمل شود، اما اگر یک جریان سیاسی برای تسویه حساب این موضوع را بهانه قرار دهد و هر کسی را که مثلا در ستاد یکی از کاندیداها در دوره آزادی تبلیغات انتخاباتی فعالیت داشته، متهم به فتنه گری کند، اتهام ضدیت با ولایت فقیه به او بزند و صلاحیتش را برای ورود به مجلس رد کند، درست نیست.

حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری با اشاره به سخناني که از برخی تریبون ها بیان می شود و وحدت جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد که امام نیز با اینگونه رفتارها مخالف بود، گفت: در مراسم روضه خوانی و مجالسی که امام در مناسبت ها برگزار می کردند هم از این دست نمونه نمی شود پیدا کرد که امام اجازه دهند مداحان از سخنان تحریک آمیز و تفرقه آمیز استفاده کنند.

وحدت دستوری، وحدتی قبرستانی است

حجت الاسلام والمسلمین انصاری در بخش دیگری از گفت و گو با جماران با اشاره به نگاه امام نسبت به وحدت در عین کثرت نگاه های سیاسی در جامعه، اظهار کرد: در رابطه با تعامل گروه های سیاسی و احزاب، ایشان هم از حریم آزادی فردی و حزبی دفاع می کردند و هم حریم اتحاد و انسجام را محافظت می کردند؛ چون وحدتی که با تک صدایی دستوری و نبود آزادی بیان و نوشتار بخواهد ایجاد شود این وحدت، وحدت قبرستانی است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: برخی از ما چنین می گوییم که همه وحدت داشته باشیم حول محور من و حزب من. هر کس خلاف آن را گفت تفرقه انگیزی کرده است. امام هرگز چنین وحدتی را مد نظر نداشتند. امام معتقد بودند در جامعه سلایق مختلفی وجود دارد. همه صاحبان سلیقه های مختلف باید بتوانند آزادانه نظراتشان را بیان کنند. آزادی احزاب در قانون اساسی آمده و امام آن قانون را امضاء کردند. خودشان هم مراقب بودند در جریان اختلاف جناح ها ضمن اینکه آزادی بیان و اندیشه و احزاب مخدوش نشود، این رقابت های حزبی تبدیل به کینه و دعوا نشود. (صحیفه امام، ج21،ص176-180)

امام اگر می دید گروهی در صدد حذف گروه دیگر است در دفاع از گروهی که مورد تهاجم قرار گرفته به میدان می آمد

وی با تشریح جزییات نامه حجت الاسلام والمسلمین محمد علی انصاری به امام خمینی(س)، یادآوری کرد: آن زمان آقای محمد علی انصاری در نامه ای به امام از ایشان می پرسند شما هم از جناج چپ (آن زمان که چپ اقتصادی بود) حمایت می کنید و هم از جناح راست که شامل جامعه روحانیت مبارز، مؤتلفه و جریان بازار بود، حمایت می کنید. کدام یک درست است؟ امام در پاسخی تفصیلی به موارد متعددی اشاره فرمودند و اشاره داشتند که اینها هر 2 درستند و همه باید باشند و گروهی حق انحصار طلبی در قدرت را ندارد. (ن.ک.همان) امام اگر می دید گروهی در صدد حذف گروه دیگر است در دفاع از گروهی که مورد تهاجم قرار گرفته به میدان می آمد. آیت الله یزدی در انتخابات مجلس خبرگان در آن زمان و در اثر تبلیغات شدید رای نیاوردند، امام بلافاصله از ایشان در جای دیگری استفاده کردند.(همان،ص67). یا به عکس وقتی که جریان تند راست علیه آقای موسوی یا آقای محتشمی پور شروع به تبلیغات کرد، امام تلاش می کردند موازنه حفظ شود و همه جریانات در زیر عنوان کلی نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه جمع شوند.(ن.ک. همان،ص130 , و نیز تبیان دفتر پانزدهم "وحدت از دیدگاه امام خمینی" صص376-386 ) ضمن اینکه درون این خیمه، احزاب و جریانات سیاسی فعال باشند. وقتی که منافع ملی در دفاع از اسلام و ایران و انقلاب مطرح می شد امام بحث وحدت را مطرح می کردند.

امام از انشعاب مجمع روحانیون از جامعه روحانیت استقبال کرد

دبیر اجرایی مجمع روحانیون با اشاره به ماجرای انشعاب این تشکل از جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: در آستانه سومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بنا به اختلاف نظرهایی که عده ای از اعضای جامعه روحانیت مبارز در مورد لیست انتخاباتی مجلس داشتند، اختلاف نظرهایی پیش آمد که منجر به ایجاد مشکلاتی جدید شد و باعث شد موضوع انشعاب مجمع روحانیون مبارز از جامعه روحانیت مطرح شود. در آن زمان عده ای فکر می کردند که امام خمینی(س) با مساله انشعاب این دو تشکل روحانی که در آن زمان در یک قالب فعالیت می کردند، مخالفت کرده و آن را مصداق ایجاد تفرقه قلمداد کنند، اما وقتی این مساله را خدمت امام اعلام کردند، امام استقبال کردند و با تایید حضرت امام این مجمع تأسیس شد(صحیفه امام،ج21، ص28) و بنده افتخار دارم جزو مؤسسین و عضو شورای مرکزی این مجمع هستم.

وی ادامه داد: در آن زمان و با موافقت امام، مجمع روحانیون تشکیل شد و جریانات دانشگاهی هم همراه شدند و لیست انتخاباتی مجمع روحانیون مبارز در برابر جامعه روحانیت مبارز تهران و جریانات همسوی آنان در انتخابات برنده شد. در آن زمان عده ای این موضوع را مطرح کردند که این اقدام مجمع باعث ایجاد تفرقه بین روحانیت می شود. ما خدمت امام نامه نوشتیم و با اینکه قبلا ایشان به صورت شفاهی تایید کرده بودند، کتبا هم این موضوع را تایید کردند. آقای ری شهری دو مرتبه پیشنهاد ادغام مجدد مجمع روحانیون و جامعه روحانیت را در سالهای واپسین عمر امام مطرح کرده بودند.

مقام معظم رهبری با تعطیلی مجمع روحانیون مخالفت کردند

حجت الاسلام والمسلمین انصاری عنوان کرد: این تدبیر امام خوبی که داشت این بود که وقتی گروهی از مردم اختلاف دیدگاهی با جامعه روحانیت داشتند، به طرف روحانیون مبارز جلب شوند، نه اینکه باعث شود از کل روحانیت دور شوند. در زمان حیات امام، مقام معظم رهبری خودشان در جامعه روحانیت مبارز عضو بودند و ما جناح مقابل جامعه روحانیت بودیم. با این وجود بعد از رحلت امام و در هفته های اول رهبری مقام معظم رهبری، همراه با اعضای مجمع خدمت ایشان رسیدیم و عرض کردیم این مجمع با عنایت امام شکل گرفته است. اگر شما نظرتان این است که مجمع نباشد، ما آماده ایم که آن را تعطیل کنیم. ایشان گفتند نه تنها نظر من این نیست، بلکه حتی اگر روزی خود شما به این نتیجه برسید که مجمع نباشد، من ترجیح می دهم که جریان دیگری در داخل روحانیت شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: مجمع روحانیون مبارز در کنار روحانیت مبارز و تشکل های دیگر روحانی در رقابت سیاسی و علمی هستند که این موضوع باعث برکت برای روحانیت شده است تا مبادا جوانان و دانشگاهیانی که یک سلیقه خاصی را نمی پسندیدند از روحانیت دور نشدند.

عده ای هر فکر و صدایی جز صدای خود را محکوم می کنند

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به برخی انحصارطلبی هایی که در شرایط فعلی جامعه شاهد آن هستیم، افزود: برخلاف اندیشه امام و برخلاف فرموده های صریح مقام معظم رهبری، عده ای نوعی انحصارطلبی در قدرت دارند و هر فکر و صدایی جز صدای خود را محکوم می کنند و اتهام ضدیت با ولایت فقیه می زنند و می خواهند با این تهمت ها دیگران را بدنام و از صحنه خارج کنند.

برهم زدن جلسه سخنرانی ها بدترین شکل برخورد سیاسی است

وی با اشاره به نزدیک شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی و نامگذاری سال 94 بنام همدلی و همزبانی، بیان کرد: این روزها با وجود فاصله چند ماهه ای که با انتخابات مجلس شورای اسلامی داریم، عده ای با برچسپ زدن و تخریب در رسانه ها، فضای مجازی و حتی در مجلس، با بهم زدن سخنرانی ها و برنامه ها نسبت به سلیقه های دیگر موضع می گیرند. برهم زدن جلسات سخنرانی ها بدترین شکل برخورد سیاسی است و قطعا با مکتب سیاسی امام تضاد دارد که گروهی تحمل شنیدن حرف مخالف را نداشته باشند؛ طوری که وقتی او پشت تریبون قرار گرفت حتی با برخورد فیزیکی او را ساکت کنند؛ یا اگر در شهری حزب و گروه یا جبهه سیاسی، فرد مورد نظرشان را برای سخنرانی دعوت می کنند، عده ای با بهانه فتنه و فتنه گری می روند جلسه سخنرانی را به هم می زنند و مانع سخنرانی می شوند که اینها باعث تشنج اجتماعی می شود. منطق قرآن این است؛ بندگان خوب خدا حرف را می شنوند و بهترین را انتخاب می کنند.

ماجرای آن 99 نفر

حجت الاسلام والمسلمین انصاری در پاسخ به سؤالی در مورد چگونگی حضور افکار و اندیشه های مختلف در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور و چگونگی مواجهه امام با نظرات مخالف و متفاوت با خود از جمله موضوع 99 نفر، اظهار کرد: در مقطعی به خاطر شرایط ویژه کشور امام معتقد بودند آقای مهندس موسوی همچنان نخست وزیر باقی بمانند؛ شرایط جنگ بود و به نوعی مدیریت بحران حاکم بود، درآمد کشور کم بود و مجبور به اقتصاد دولتی و شرایط کوپنی بودیم. راست سنتی در آن زمان دنبال این بودند که مهندس موسوی نخست وزیر نباشند، امام به مجلس پیغام دادند نظر شخصی من این است که مهندس موسوی نخست وزیر باقی بماند.(ن.ک.همان،ج19،ص393 - نقل به مضمون)

وی اضافه کرد: علیرغم این پیغام امام، در جریان رای گیری 99 نفر مخالفت کردند. نه این 99 نفر در دوره بعد انتخابات توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و نه آن ها را از شغل و کاری که داشتند محروم کردند. برخی از این افراد عضو شورای نگهبان شدند. اساسا نه در وزارت اطلاعات و نه در دولت پرونده ای تشکیل نشد.

کسی نباید به صرف طرفداری از یک کاندیدا در گذشته مواخذه شود

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز گفت: متاسفانه این روزها برعکس اتفاقاتی تاریخی که از آن یاد شد، شاهد پرونده سازی های گسترده هستیم. اگر کسی چه از این طرف و چه آن طرف تخلفی دارد، طبق قوانین جمهوری اسلامی باید رسیدگی و به حکم صادره عمل شود، اما اگر یک جریان سیاسی برای تسویه حساب این موضوع را بهانه قرار دهد و هر کسی را که مثلا در ستاد یکی از کاندیداها در دوره آزادی تبلیغات انتخاباتی فعالیت داشته، متهم به فتنه گری کند و اتهام ضدیت با ولایت فقیه به او بزنند و صلاحیتش را در ورود به مجلس رد کنند، درست نیست. یا در گزینش ها می بینیم خیلی ها را به همین دلیل رد می کنند. افرادی که هیچ اقدام مجرمانه ای انجام نداده اند و صرفا طرفدار یکی از کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری بوده اند ، نباید مورد مؤاخذه قرار گیرند، ولی در 4-5 سال گذشته شاهد پرونده سازی های گسترده ای هستیم.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =