هادی عامل گزارشگر شماره یک کشتی ایران است.

میثم بهرامی - خبرگزاری خبرآنلاین؛ شاید بتوان هادی عامل را با جواد خیابانی در بیان گزارشگران فوتبال مقایسه کرد. او هم مثل خیابانی سعی می کند گزارش های حماسی انجام دهد، منتها با این تفاوت که گزارش های هادی عامل بر دل مردم می نشیند و اهالی کشتی او را دوست دارند. یکی از خصوصیات عامل این است که خیلی وقت ها باخت های کشتی گیران ایرانی را به مسائل داوری ربط می دهد. او باخت اخیر سوریان را هم به همین مسائل ارتباط داد. عامل در گفت و گو با خبرآنلاین، از دلایلش برای حماسی کردن مسابقات کشتی حرف می زند.

*عملکرد تیم ملی کشتی فرنگی ایران در آمریکا چطور بود؟

به طور کلی خود نتایج بیانگر همه چیز هست. ما سال گذشته قهرمان شدیم. امروز یک وزن دیگر مانده، تا این لحظه چهارم هستیم. روسیه اول است، آذربایجان دوم و اوکراین سوم. در هر صورت اول و دوم نمی شویم. نتیاج خوبی نبوده. زیدوند از نظر روحی و ذهنی آمادگی نداشت. بیابانگرد آمد در ثانیه آخر به آلمان باخت. علیاری ضعیف ظاهر شد و کشتی گیر مجار کشتی گیری نبود که ما را ببرد. اگر علیاری به لوپز می باخت یا به یک نفر دیگر، می گفتیم سبک تر است و وزنش آمده بالا این طوری شده. نتایج بیانگر این است که بچه ها ضعیف ظاهر شدند. هم از نظر تیمی و هم از نظر مدالی نزول داشتیم. فدراسیون هم اعلام کرده ما از نتایج راضی نیستیم و در ایران توضیح خواهیم خواست.

*دلیل این ضعف نتایج چیست؟

به طور کلی دلایل زیادی دارد. یکی از بحث ها این است که بچه ها از نظر ذهنی و روحی آمادگی نداشتند. بعد از آن هم بچه ها اواخر مسابقه امتیاز می دادند. ما دو کشتی را در ده ثانیه آخر امتیاز دادیم. قادری و بیابانگرد در 10 ثانیه آخر امتیاز دادند. در عین حال باخت سوریان هم می تواند تاثیرگذار باشد. وقتی به ناحق سوریان باخت و باخت را به او تحمیل کردند، تاثیر گذاشت. به طور کلی یک تجدید نظری باید بشود.

*اگر محمد بنا بود ایران این نتایج را می گرفت؟

وقتی بنا می آید سه طلا در المپیک می گیرد همه آدم ها، هم من، هم مردم که کشتی را پیگیری می کنند، دوست دارند که بنا سرمربی باشد. مردم دنبال کسانی هستند که پیشینه درخشان دارند. همه دوست دارند ایشان برگردد ولی در عین حال مسائلی هست که باید حل شود. این دیگر تصمیم رئیس فدراسیون است. ما تماشاگر و کارشناس هستیم.

*سوریان در آمریکا مثل همیشه نبود.

او سنش بالاست. 30 سال را تمام کرده. یک مقدار سن که می رود بالا، بدن افت می کند. اما واقعا در اخطار دوم دیسکالیفه، در قانون آمده که اگر یک کشتی گیر حرکت عمدی بزند دیسکالیفه می شود. سوریان داشت حمله می کرد. نهایتا و در حالت سختگیرانه باید اخطار می دادند به سوریان. البته سوریان هم افت کرده و بدشانسی آورد.

*گزارش های شما طوری است که معمولا وقتی یک کشتی گیر ایران می بازد، باخت را گردن داوری و سایر مسائل می اندازید و طوری وانمود می کنید که ما به مسائل غیر فنی باخته ایم. یعنی به خاطر مسائل ملی، طوری برخورد می کنید که انگار کشتی گیر ما مشکلی نداشته.

اولا که ما برای دل مردم گزارش می کنیم. ارتباط عاطفی با مردم داریم. عشقی که نسبت به مردم داریم و متقابل هم هست، باعث می شود این کار سخت را انجام بدهیم. واقعا کار سختی است. ما 8 شب می رویم و 10 صبح می آییم بیرون. می دانید که بی خوابی شب چقدر سخت است. ولی به عشق مردم راحت هستیم و یک لحظه هم فکر نمی کنیم که شب است. ما با مردم ارتباط عاطفی داریم و همه جا مردم را در نظر می گیریم. وقتی داور اشتباه می کند، بعضی مواقع شاید حرف ما از نظر منطق کشتی هم درست نباشد. ما نباید نمک روی زخم مردم بپاشیم. 30 میلیون بینده نشسته پای تلویزیون، خودشان مشکل اجتماعی دارند می آیند که کشتی را ببینند و غرور اجتماعی شان بالا برود. ما هم نمک بپاشیم روی زخمش، بیننده از هم می پاشد و روحیه اش خراب می شود. همان طور که یک قهرمانی غرور ملی را بالا می برد و یک بیننده را شاد می کند، همین طور شکست هم لطمه می زند به هم وطن عزیز ما. ما یک مقدار زهر آن را می گیریم. وظیفه ماست که این طوری عمل کنیم. همیشه نمی توانیم در چارچوب خشک و بی روح عمل کنیم.

*گزارشگران سایر رشته ها معمولا از تیم ملی انتقاد هم می کنند ولی کمتر دیده شده که شما از عملکرد تیم ملی کشتی انتقاد کنید.

در فوتبال 90 دقیقه توپ وسط زمین است و گزارشگر وقت دارد تحلیل و انتقاد کند. ولی کشتی 6 دقیقه است و فرصتی نیست برای انتقاد و تحلیل. باید از کشتی خارج نشویم و مردم را عصبانی نکنیم. البته بعضی وقت ها یک لحظه می زنیم بیرون و دوباره سریع برمی گردیم به گزارش خود مسابقه. در عین حال سعی می کنیم به خاط مردم نیمه پر لیوان را ببینیم و مثبت صحبت کنیم. من در برنامه دایره طلایی مجری برنامه بودم و کارشناس برنامه دیگری هم بودم که انتقاد کردم به موقع. آنجا جای تحلیل و چالش است. می توانیم یک اشاره ای بکنیم. کشتی گیر اگر حرکتی کند که جالب نباشد از نظر جوانمردانه، حتما می گویم. ولی تحلیل نمی شود کرد. خود مسابقه جای تحلیل نیست. باز هم بحث مردم و شاد کردن آن ها است.

*خیلی ها هم عقیده دارند که تعریف و تمجیدهای شما و همچنین حماسی گزارش کردن مسابقات، می تواند کمرنگ تر از این باشد.

با همه این توضیحاتی که من دادم، این را صادقانه می گویم جایی که باید صداقت داشته باشم دارم. خیلی وقت ها به ضرر تیم خودمان صحبت کردم. مثلا دو امتیازی که باید به حریف می داده و داده را گفتم درست است. ما صداقت را خدشه دار نمی کنیم و این ذات درست گفتن را زیر سوال نمی بریم. در همه جا خدا را در نظر می گیرم و صداقت را در نظر می گیرم با مردم. ولی اینکه کشتی گیر ایران برنده می شود و گزارش را حماسه ای می کنیم، به خاطر برد است و به خاطر شاد کردن مردم. حماسی گزارش کردن چه اشکالی دارد؟ ولی وقتی حق با کشتی گیر خارجی باشد نه. ممکن است اشتباه کرده باشم ولی به عمد وارونه جلوه نداده ام. کشورم را دوست دارم اما صداقت و درستی را هم در نظر می گیرم.

*شما خیلی وقت ها که نمایندگان ایران می بازند، از داوری ها ایراد می گیرید و می گویید ناداوری باعث باخت نماینده ایران شده. مثل داوری مسابقه حمید سوریان.

داوری کشتی سوریان ایراد داشت واقعا. وقتی دیسکالیفه می کنند که عمدی حریف را بزنی. مثلا با مشت بزنی. در قوانین آمده که در حرکات عمدی است که داور می تواند دیسکالیفه کند. من خودم هم داور بودم هم مقررات داوری را می دانم. اطلاعات داوری ام در سطح یک داور بین المللی است. این را از رئیس کمیته داوران بپرسید. ولی این نیست که بخواهم وارونه جلوه بدهم. اگر داور به عمد یا غیر عمد اشتباه کند می گویم. وقتی عبدولی فیتو می زند نگویم؟ در مسابقه ای که حق عبدولی را خوردند، وقتی داور سوت اول را زد من فهمیدم داور را چیده اند که سر عبدولی را ببرند. این را نگویم؟ اگر نگویم مدیون هستم. باید جواب خدا را بدهم. یک بیننده شاید نفهمد، ولی سوت زدن لحن دارد. ما 20 مدل سوت می توانیم بزنیم. ما یک داور ایرانی داریم، برای اینکه برای فیلا خوش رقصی کند، به عمد می گوید که داوری مسابقه عبدولی درست بوده. یعنی داور داخلی کار فیلا را تایید کرده. که چی؟ که بر علیه فیلا صحبت نکنند. خیلی وقت ها هم بوده خدا وکیلی که چیزی به ضرر ما بوده ولی من گفتم. ولی انیکه بخواهم روی زخم مردم نمک بپاشم، نه. شکست سوریان برای سوریان نیست. برای همه ملت ایران است. حالا من نباید روی این زخم نمک بپاشم.

43 43

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 455725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    47 2
    آقای عامل همون اخطار اول سوریان رو هم موقع گزارش قبول نداشتن، همون به راستی که واسه دل مردم گزارش میکنند و کاری به اتفاقات روی تشک ندارن.
  • بی نام A1 ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    45 19
    شماواقعیت ها را بگو هر چند تلخ باشه نه این که هنوز مسابقه شروع نشده هزار تا عنوان برای حریف کشتی گیر های ایران ردیف کنی تا باختشون رو توجیه کنی
  • بی نام IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    31 6
    از وقتی که بنا رفت روند کشتی ایران نزولی شد و فکر میکنم در مسابقات بعدی حتی پنجم هم نشویم
  • کاظم IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    18 4
    بنا و قلاوندها به تیم برگردند همین
  • احد قاسمی IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    23 12
    سلام آقای عامل. آقای افشین بیابانگرد بچه پارس آباد مغان است و در گزارش های خود همیشه از او بچه اردبیل یاد می کنید. پارس آباد 230 کیلومتر با اردبیل فاصله دارد. همین فاصله را ساری با تهران دارد. آیا به بچه ساری میشه گفت بچه تهران؟ یا بر عکس. خواهش می کنم در گزارش کشتی افشین بیابانگرد را بچه پارس آباد مغان معرفی کنید. مانند سایر کشتی گیران که حتی اسم روستا و محلش را هم می گویید. سپاسگزارم
    • ایرانی . ترک زبان IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
      2 1
      پروفسور . پارس آباد در استان اردبیل . نه ؟ ولی ساری مرکز استان مازندران تهران هم مرکز استان تهران . این کارها رو میکنیم به ما میگن ترک . خواهشنا حرفی رو بزنیم که با آگاهی باشه . یاخچی
  • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    13 3
    کدوم زهر این چرت و پرتا دیگه کدومه ورزش همینه دیگه برد و باخت داره
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    16 5
    کلا این گزارشگر جواد خیابانی کشتی است و در کار داور سیر می کند.
  • مهدی IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    11 3
    این چه استدلالیه، برای اینکه مردم از باخت ناراحت نشوند ما باید دروغ بگوییم و مردم را گرفتار توهم توطئه نماییم؟
  • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    1 0
    خیلی مردی