۰ نفر
۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۸

همشهری آنلاین نوشت: مهندسان موسسه مطالعاتی دلتارس در دلف هلند درحال انجام آخرین آزمایش‌ها روی ماشین جدیدی هستند که می‌تواند عظیم‌ترین موج‌های مصنوعی جهان را ایجاد کند.

 درون اين تانكر بتوني موج‌هاي غول‌پيكر با صدايي گوشخراش روي هم آوار مي‌شوند، اين مركز دلتا فلوم نام داشته و مي‌تواند بزرگترين امواج مصنوعي جهان را ايجاد كند.

بناي اين مركز 26 ميليون يورو هزينه در بر داشته و ساخت آن از دو سال پيش آغاز شده‌است. اين مخزن گنجايش 9 ميليون ليتر آب دارد و آب از منبعي با سرعت هزار ليتر بر ثانيه به درون آن فرستاده مي‌شود.

امواج در اين مركز توسط ديوار استيلي به ارتفاه 10 متر كه آب را به جلو و عقب هدايت مي‌كند،‌ايجاد مي‌شوند و با تنظيم اين حركات مي‌توان امواج متنوعي ايجاد كرد، از امواج دريايي متلاطم و توفاني گرفته تا يك تك موج سونامي. اين امواج سپس در طول تونل 300 متري مخزن حركت مي‌كنند.

در انتهاي اين تونل مي‌توان فناوري‌هاي مقابله با سيل و توفان از جمله سد‌ها،‌خاكريز‌ها و  حصارها را مورد آزمايش قرار داد تا ميزان مقاومت آنها در برابر رويداد‌هاي طبيعي مورد آزمايش و بررسي قرار گيرند. به گفته محققان بعضي پديده‌ها را نمي‌توان در ابعاد كوچكتر مورد بررسي قرار داد زيرا ويژگي‌هاي آنها تغيير مي‌كند.

هلندي‌ها دليل قانع‌كننده‌اي براي علاقمندي به محافظت از كشورشان در برابر سيل دارند، دو سوم سرزمين‌هاي اين كشور در معرض آب‌گرفتگي و سيل قرار دارد و وقوع توفان‌ها و سيل‌هاي متعدد باعث شده اين كشور مقابله با توفان را در اولويت قرار دهد و در اين راستا شبكه‌اي از سد‌ها، آبگيرها، خاكريز‌ها و آب‌بندهايي براي محافظت از مناطق آسيب‌پذير ايجاد شده‌اند.

محققان معتقدند برنامه‌هاي مقابله با توفان و سيل بايد از انعطاف‌پذيري برخوردار باشد زيرا در عمل نتيجه هيچ‌يك از اين راهكارها و پيشگيري‌ها مشخص نخواهد‌بود. از اين رو بهتر است در ايجاد شبكه‌اي محافظتي در برابر توفان از سيستم هاي طبيعي مانند خاكريز‌هاي پوشيده از علف و تپه‌هاي شني استفاده شود كه بناي آنها سريعتر بوده و امكان انطباق‌پذيري بالاتري خواهند‌داشت.

دانشمندان مي‌گويند ايجاد موج‌هايي بلند تنها راه براي آزمودن توانايي مقابله سيستم‌هاي دفاعي با توفان‌ها و سيل‌ها است زيرا اگر پيش‌‌بيني‌هاي سازمان‌هاي بين‌المللي درباره افزايش 28 تا 98 سانتيمتري سطح آب درياها به حقيقت بپيوندد، زمين بايد در انتظار آينده‌اي مرطوب‌تر از قبل باشد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =