حادثۀ تلخ روز پنج شنبه در مراسم حج امسال بهانه به دست گروهی داده است که با توسل به افتضاحات مدیریتی دولت عربستان، اصل مناسک الهی حج را زیر سوال ببرند.

هنوز دل‌های همۀ ما از حادثۀ تلخ منی خون است، تصاویر تلخ حاجیانی که در راه اتجام مناسک الهی حج و حضور در رمی جمرات و اعلام برائت عملی از شیطان، به دلیل سوء مدیریت آل سعود به خاک و خون غلطیده اند در برابر چشمان ماست اما هنوز التهاب این داغ فروننشسته است که گروهی سعی دارند با توسل به افتضاحات دولت عربستان در مراسم امسال حج؛ این فریضۀ باشکوه را زیر سوال ببرند.

حج، دستور روشن و قاطع الهی است. خدایی که ما را آفریده است و بر ما منت زندگی بخشیده است، خود دربارۀ خانه اش و حرمتش نیز با ما سخن گفته است: اول بیت وضع للناس الذی ببکه مبارکاً و هدی للعالمین. او خود به ما گفته است که هرسال از همه جای جهان به این سرزمین مبارک گردآییم و به دور خانه اش بچرخیم و ضمن اعلام پیروی از ابراهیم آموزگار بزرگ توحید و قهرمان همیشۀ بندگی، پیوند و وحدت خود را با معتقدان به شریعت محمدی مستحکم گردانیم. همان حاجیانی که در مراسم امسال به لقاء خدا پیوستند، این بشارت الهی را باور داشتند که : و من یخرج من بیته مهاجراً الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله. چه غم آنان را که خدایی که به او با جان و دل باور داشتند و گام در راه بندگی اش نهاده بودند، اجر آنان را تضمین کرده است.

این روزها، در میانۀ درد و داغ و عزای مردم در سوک این مهاجران الی الله، گروهی که مخالفت با همۀ مظاهر دین و اخلاق را روشنفکری می‌پندارند زمینه را برای ابراز شکاکیت در اصل و اساس حج ، این مراسم بی مانند الهی و این پیوند معنا و حرکت، نقطه اتصال عرفان فردی و حرکت عظیم اجتماعی مناسب دیده اند و با انواع و اقسام استدلالهای هیجانی سعی دارند حج را بکوبند.

اینکه دولت عربستان لیاقت برگزاری مراسمی به این شکوه و جلال را ندارد ، اینکه برگزاری مراسم حج باید با بهترین و کامل ترین شیوۀ مدیریت برگزار شود و اینکه باید همۀ مسلمانان جهان برای پایان دادن به وضعیت نابسامان برگزاری حج قیام کنند؛ نکات درست و قابل توجهی است اما همۀ اینها مقدمه ای دارد و آن این که حج به عنوان یک بخش مهم و غیر قابل حذف از دین اسلام باید مورد توجه و حرمت بماند و اینگونه مشکلات و فجایع چیزی از بزرگی و جلال اصل حج کم نمی‌کند.

شیطان ها و شیطانک ها در همۀ تاریخ از حج به عنوان نماد بزرگ بندگی و رهیدن از بند بندگی غیر خدا، ترسیده اند و هروقت فرصتی به دست آورده اند دربارۀ این مراسم و مناسک الهی به ایجاد شک و شبهه پرداخته اند. مطمئناً اگر همۀ مسلمانان پیام واقعی و راز و رمزهای مستتر در حج را درک می‌کردند وضع مسلمانان جهان این نبود. یادمان باشد با میدان دادن به اجتهادهای شخصی، تحلیل‌های ذوقی و ابراز نظرهای احساساتی نه تنها به اعتقادات مسلمانان جهان اهانت می کنیم ، به حاجیانی که به فرمان الهی از خانه‌هایشان مهاجرت کرده ، در راه انجام فرمان او جان باخته اند را نیز آماج اهانت قرار می‌دهیم و چنین کاری نه تنها روشنفکرانه نیست، عین ناجوانمردی است. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    14 6
    ده بار یه کامنتو پست کردم تا ببینید و صدام شنیده شه . من روشنفکر نیستم ولی میبینم پولی که از حج در میاره غربستان میتونه سه تا جنگ همزمان رو اداره کنه حرصم میگیره
  • بی نام DE ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    6 7
    چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
  • رضا IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    9 6
    با این طیف به شدت درگیرم واز مطالبتان استفاده کردم
  • سیداحمدحق نگار A1 ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    8 4
    هرکس سیر باشد درحالی که همسایه اش گرسنه است، مسلمان نیست..... حجِ تمتع البته واجب الهی است و قابل ترک یا تحریم نیست اما اولاً باید حجِ عمره تحریم بشود و ثانیاً هیچگونه سوغات یا کالا از عربستان خریداری نشود و ثالثاً این دوستان طوری زندگی کنند و آنقدر انفاق کنند تا وجوبِ حج از گردنشان ساقط بشود و رابعاً اگر هم میخواهند بروند فقط یکبار بروند....... اینها کارهایی است که میشود کرد...... بخدا هر پولی که بابت حج به آل سعود میدهیم، گلوله‌ای میشود که با آن، بیگناهان کشته میشوند
  • بدون نام ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    3 4
    نظر براي خودت محترمه
  • مجتهدی IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    2 4
    آقا ما روشنفکر نیستیم،برین حج،واجب خدا رو مبادا ترک کنین،برین
  • مهدی A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    4 3
    بسیار عالی خدا شاهده از دیروز غم این شبهه افکنی ها غصه فاجعه منا رو بیشتر کرده برام ممنون که به این موضوع مهم اشاره کردید
  • بی نام EU ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    4 1
    هر چند مرگ براي هركس ترسناكه و إنسان. فطرتا از مرگ گريزان ولي مرگ هر انساني بالاخره روزي و در مكاني فرا ميرسه كسي را توان فرار نيست با ديد دو دو تا چهارتا أصلا منتقي نيست كسي مدتها تو توبت بمونه و كلي هزينه كنه و چند روز كفن بپوشه و سختي بكشه و أعمالي به ظاهر تكراري و سمبليك انجام بده ولي تا عاشق نباشي درك نميكني حج يعني چي گربه شوق كعبه خواهي زِد قدم سرزنشها گر كند خار مقيلان ام مخور هر چي مشتاقان حج بگن روشنفكرنماها قانع نميشن ولي همين حضرات وقتي براي كنسرت فلان خواننده دبى مشرف ميشن دستمال مستعمل هندى يه رو از زمين برميدارن تا سبز شدن چراغ عابر از خيابان رد نميشن اوني كه به حج ميره پي أين سختي ها و مرگ رو به تن ميماله خيلي از حج رفته ها الان آرزو دارن كاش جاي شهدا منا بودن
  • بی نام EU ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    20 38
    هر چند مرگ براي هركس ترسناكه و إنسان. فطرتا از مرگ گريزان ولي مرگ هر انساني بالاخره روزي و در مكاني فرا ميرسه كسي را توان فرار نيست با ديد دو دو تا چهارتا أصلا منتقي نيست كسي مدتها تو توبت بمونه و كلي هزينه كنه و چند روز كفن بپوشه و سختي بكشه و أعمالي به ظاهر تكراري و سمبليك انجام بده ولي تا عاشق نباشي درك نميكني حج يعني چي گربه شوق كعبه خواهي زِد قدم سرزنشها گر كند خار مقيلان ام مخور هر چي مشتاقان حج بگن روشنفكرنماها قانع نميشن ولي همين حضرات وقتي براي كنسرت فلان خواننده دبى مشرف ميشن دستمال مستعمل هندى يه رو از زمين برميدارن تا سبز شدن چراغ عابر از خيابان رد نميشن اوني كه به حج ميره پي أين سختي ها و مرگ رو به تن ميماله خيلي از حج رفته ها الان آرزو دارن كاش جاي شهدا منا بودن
    • بی نام TR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      3 5
      خداوند همه آنها را بیامرزد. ولی یک سئوال دارم و این است : آیا بجای میلیاردها پولی کع به جیب آل سعود بریزیم برویم دل نا امیدی را امیدوار کنیم بجای طواف به دور بیماری بگردیم دل غمگینی را شاد کنیم کدام نزد خداوند مقبول تر است ؟؟ جوابش خیلی ساده است تو بگو برادر جان
  • بی نام IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    2 2
    رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم من قضى لأخیه المسلم حاجه کان له من الأجر کمن حجّ و اعتمر. هر که حاجت برادر مسلمان خویش بر آرد چنانست که حج کرده و عمره گذاشته باشد. »نهج الفصاحه حدیث شماره 2907
    • بی نام EU ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
      4 2
      آخه چرا شبهه افکنی میکنی؟آیا از خدا نمیترسی؟کجای این حدیث داره میگه نرو حج. حج واجب برای کسی که استطاعت مالی دارد تنها یک بار واجب میشود و اگر به او بگوییم نرو و به فقیر کمک کن مانند اینه که بگوییم نماز نخوان و به فقیر کمک کن.این دو مساله کاملا مجزا هستن چرا همه چیزو بهم ربط میدین.مردم اگر خمس و ذکات خودرا بدهند مطمئن باشید هیچ فقیری باقی نمیمونه که شما بخواید نگرانش بشید.
  • بی نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    3 0
    وقتی شان انسان ایرانی توسط آل سعود پایمال میگردد چه اصراری بر قبول تحقیر آنان است. اگر این واجب را در هبچ شرایطی نباید ترک کرد چرا خیلی از مسولین بجای یک بار حج واجب با تمام تحقیر هایی که حکام عربستان روا میدارند بارها به آنجا میروند و حق هموطنان دیگر که میخواهند این واجب را انجام دهند پایمال میکنند .
  • با نام IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    1 5
    دوست عزیز هرگز توهین به اصل حج که واجبه رو تایید نمیکنم ولی تو جریانی که هم شاکی هم متهم مسلمون هستن چرا امروز بعد نماز جمعه باید فریاد مرگ بر آمریکا سر داده میشه؟نکنه اینجام استکبار جهانی مقصره؟این رفتارا هست که جوون ما رو به واکنش وا میداره منکر گناهان آمریکا در قبال ایران نیستم ولی نباید مسائل با هم قاطی کنیم ازش بهره برداری سیاسی کنیم تو این جریان عربستان شکی نیست سوءمدیریت بوده ولی چرا ماها داریم همه ی گناهان تاریخ عربستان رو رو میکنیم و رسانه ی به اصطلاح ملی شب و روز اونا رو میکوبه نتیجه ش این میشه که جوونای عربی تو فضای مجازی دارن به ایران حمله میکنند ما که همه ش شعار اتحاد اتحاد سر میدیم چی شد پس؟آیا این کارا تخم نفرت رو بین شیعه و سنی ریشه دار تر نخواهد کرد؟
    • بی نام A1 ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
      3 6
      آخ آخ الهی بمیرم به آمریکا جونتون جسارت شد؟من معذرت می خوام
  • بی نام A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    32 4
    در اصل موضوع با شما موافقم اما نظرتان در مورد کسانی که هفتاد بار به حج رفته اند چیست؟ فلسفه حج در بین مسلمانان از بین رفته.
    • بی نام IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      1 0
      بنا بر آموزه های اصیل و معتبر حج واجب یک بار در طول عمر است آن هم اگر شرایطش احراز شود اگر نشود همان یک بار هم واجب نیست . بحث سر این نیست دوست گرامی. بحث سر این است که چرا یه عده فقط دنبال بهونه می گردن که حمله کنند ؟ اساسا به خدا و معنویت باور دارند ؟ خب اگه ندارن تابلو که نمی تونند بفهمند حج یعنی چی روزه یعنی نماز یعنی چی. اصلا تعجبی نداره. این جور آدما با این جور حرف زدن و نظر دادن در واقع دارن خودشون را لو میدن و باورهاشون را افشا می کنند. یعنی از پیامبر و امامان شیعه بگیر تا عالمان و عارفان همگی از دم بیکار و بی خرد بودند که این مراسم را انجام می دادند؟ یعنی آن ها خداشناس نبودند و نمیدانستند که خدا اصلا « زمان و مکان » ندارد؟؟ اگر« ایمان » ندارند ، خب بگویند نداریم ، چرا دو رویی ؟؟
    • بی نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      3 0
      هیچکس هفتاد بار به حج نرفته در گذشته های دور که وسایل نقلیه مدرن نبود افراد محدودی انهم اغلب برای یکبار موفق میشدند این راه دور وسخت را بروند وبه سلامت برگردند الان ودر حال حاضر معدودند افرادی که بیش از سه بار به حج واجب "تمتع"رفته باشند حج عمره را به دفعات بیشتر میرفتند در حال حاضر عموماًیکبار به حج تمتع میرونداما نه هفتاد بار بهتر است برای انتقاد از فلسفه حج از غلو و مبالغه بپرهیزیم
  • ایزدی IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    21 40
    در اوج غم و اندوه این واقعه تاسف بار از مطالعه متن فوق لذت بردم.....بسیار ممنون از تحلیل زیبای شما
  • بی نام IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    55 36
    خانه خدا برادر من در دل تو و من است. کجا دنبالش می گردی در دیار غربت؟
    • محمد IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      3 5
      یادمان باشد با میدان دادن به اجتهادهای شخصی، تحلیل‌های ذوقی و ابراز نظرهای احساساتی نه تنها به اعتقادات مسلمانان جهان اهانت می کنیم ، به حاجیانی که به فرمان الهی از خانه‌هایشان مهاجرت کرده ، در راه انجام فرمان او جان باخته اند را نیز آماج اهانت قرار می‌دهیم و چنین کاری نه تنها روشنفکرانه نیست، عین ناجوانمردی است. لطفاٌ متن رو کامل مطالعه بفرمایید.
    • حسین IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      6 1
      بله . دلیلش هم خیلی سادست : این جور آدما از انجام دادن مراسم حج توسط دیگران انتقاد می کنند و آن را دوست ندارند . در خوشبینانه ترین حالت دلیلش این است که فلسفه و حکمت این مراسم را نمی دانند و این طبیعی است که انسان ها وقتی چیزی را « نفهمند » نمی پذیرند و پس می زنند. اگر این دسته از منتقدین دروغ نگویند و واقعا دنبال جواب باشند میشه باهاشون حرف زد. حالت بد بینانه هم این است که از سر دشمنی و کینه و بغض از اسلام و قرآن و پیغمبر و ... از حج بدشان می آید. واضح است که دراین حالت بحثی وجود ندارد و باید رهایشان کرد چون اساسا نظرشان هم مهم نیست. کسی که از رو کینه و دشمنی و احساست این چنین نظر میده نه از روی منطق ، نظرش چه ارزشی دارد ؟؟ کلی میشه صحبت کرد جاش اینجا نیست اینجا یه سایت خبریه .
    • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      2 1
      دیار غربت چیه داداشم کافیه کمی مطالعات دینی ت رو بالا ببری. این مرزهای قراردادی که الان روی نقشه ها کشیدن اصالتی ندارن و فقط برای تفرقه افکنی بین ملتها وضع شدند اونجا سرزمین اسلامه که الان توسط وهابیها... غصب شده
  • بی نام A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    29 48
    کاملا حق با شماست متاسفانه بعضی افراد فقط منتظر فرصت هستن تا به باور های اسلامی حمله کنن
  • بی نام EU ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    2 0
    هر چند مرگ براي هركس ترسناكه و إنسان. فطرتا از مرگ گريزان ولي مرگ هر انساني بالاخره روزي و در مكاني فرا ميرسه كسي را توان فرار نيست با ديد دو دو تا چهارتا أصلا منتقي نيست كسي مدتها تو توبت بمونه و كلي هزينه كنه و چند روز كفن بپوشه و سختي بكشه و أعمالي به ظاهر تكراري و سمبليك انجام بده ولي تا عاشق نباشي درك نميكني حج يعني چي گربه شوق كعبه خواهي زِد قدم سرزنشها گر كند خار مقيلان ام مخور هر چي مشتاقان حج بگن روشنفكرنماها قانع نميشن ولي همين حضرات وقتي براي كنسرت فلان خواننده دبى مشرف ميشن دستمال مستعمل هندى يه رو از زمين برميدارن تا سبز شدن چراغ عابر از خيابان رد نميشن اوني كه به حج ميره پي أين سختي ها و مرگ رو به تن ميماله خيلي از حج رفته ها الان آرزو دارن كاش جاي شهدا منا بودن
  • بی نام ES ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    5 5
    مد جدیده چسبوندن همه چیز به روشنفکرا؟ کدوم روشنفکری از حادثه دیروز خوشحال شده؟ آدم‌هایی که از حادثه دیروز خوشحال شدن دو دسته بودن مردم عادی که به واسطه بعضی سیاست های غلط حاکم از دین زده شدن و دسته دوم اتفاقا مذهبیونی هستن که به خاطر نفرت از عربستان سعودی از هر افتضاحی که تو عربستان پیش بیاد حتی کشته شدن هزار تا حاجی خوشحال میشن. حالا شما بفرمائید کدوم یکی از این دو دسته روشنفکرن؟
  • همکار محترم DE ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    5 0
    کاش توصیه به سرک نکشیدن در زندگی دیگران فقط به مناسک حج ختم نشه. اون عزیزانی که دیگران رو توصیه می کنند به ساخت بیمارستان بجای حج واجب رفتن ایا به اونایی که تور انتالیا و پاتایا می رن هم چنین توصیه ای می کنن؟ بماند که حاجی رفته عمل واجب رو بجا بیاره مثل نماز و روزه اما همچنان بابد به او تاخته بشه به اسم روشنفکری کاش یاد بگیریم سرمون فقط تو کار خودمون باشه یا اگه قراره پز روشنفکری داشته باشیم همه جا رو عمیقا ببینیم به اعتقادت ادمها خرده نگیریم و بر جنازه انها لبخند نزنیم.
  • علی A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 2
    نه عزیزم اینقدر سطحی نگاه نکن،حج شرایط زمانی واجتماعی دارد،اگر شما به این آسانی مقام شهید می دهی،دیگری هم یکطرفه بر حج می تازد،این نیاز به تحلیل دارد ،آیا اکنون که دو میلیارد مسلمان داریم با ۱۴۰۰ سال پیش که چند صدهزار ،حج باز همانگونه باید باشد.چرا مناظره علمی باحضور صاحبنظران مخالف و موافق برگزار نمی کنیم؟؟چرا از طرح مسایل گریزانیم؟؟شاید با ارتباطات امروزی بتوانند اجتهاد کنند حکمی دیگر را...پس به نظرات یکدیگر با دیده احترام و حسن نیت بنگریم.ً
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    6 0
    نگاه های افراطی وتفریطی در هرمساله ای خطرناک است .
  • شهريار PT ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    1 1
    اگر درون ديني بخواهيم به اين اتفاق بنگريم بايد اين مسئله را هم مد نظر قرار دهيم كه هيچ اتفاقي بدون اذن خداوند واقع نميشود. در دنياي سنت اينگونه حوادث را به عذاب الهي تعبير ميكردند كه در قرآن هم به چند مورد آن اشاره مستقيم شده است. اينكه افرادي بي توجه به فقر بستگان و اطرافيان و شايط اقتصاد بحراني كشور خود دوباره و چندباره به سفر حج ميروند و سرمايه خود را به كام كساني ميريزند كه بدترين رفتارها را با آنان دارند، نميتواند از روي صدق نيت و قرب حق باشد.خداوند ابدآ راضي نميشود كه هيچ انساني تا اين اندازه خود را در منظر انسان هاي ديگر خوار و ذليل كند.من از اين اتفاق ابدآ خوشحال نيستم و خودم را جزء پاكان و كساني كه لطف حق شامل حالشان شده است نميدانم؛ اما آيا وقت آن نرسيده است كه دلهايمان بيدار گردد.
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    1 0
    شیطان ها و شیطانک ها در همۀ تاریخ از حج به عنوان نماد بزرگ بندگی و رهیدن از بند بندگی غیر خدا، ترسیده اند و هروقت فرصتی به دست آورده اند دربارۀ این مراسم و مناسک الهی به ایجاد شک و شبهه پرداخته اند. هر کس که نقدی بکند فورا مورد تکفیر و تهدید قرار می گیرد ... داعش هم همینطور است
  • بی نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 6
    این چه حجی است که حج و زیارت تا 16 سال آینده پیش فروش کرده؟ ودیعه در بانک می گذارن تا با سودش از قیمت نهایی حج کم گردد...
  • بی نام IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    3 0
    آیا فقط کسانی که به حج میر ند باید به فکر فقرا باشند ؟ کسانی که به آنتالیا میرند یا به تایلند و دبی میرند وظیفه ای در قبال فقرا ندارند؟شما هموطنی که مدام ایراد میگیری آیا حاضری از تفریح خودت ، از رستوران رفتنت ، از خرید لباس مارک دار ، خرید طلا ، مسافرت های شمال و سایر موارد حذف کنی و به نیازمند بدی ؟حاضری پول یه پاکت سیگارتو به نیازمند بدی ؟ بهتره اول از خودمون شروع کنیم بعد به دیگران انسانیت بیاموزیم