هانی‌زاده: برای اظهار نظر درباره علت اصلی فاجعه زود است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرآنلاین از دلایل و مولفه های تازه ای برای جانباختن بیش از هزار زائر خانه خدا می گوید.

سعید جعفری - هنوز ابعاد و زوایای فاجعه منا روشن نشده است. اتفاقی کم سابقه که در سالیان اخیر در مراسم معنوی و زیارتی حج به این شدت دیده نشده است. در چنین فضای ابهام آلودی طبیعی است که نظریات و تحلیل های متناقضی درباره چرایی و چگونگی این حادثه منتشر شود. برخی از توطئه داخلی در میان خاندان سعودی سخن می گویند، برخی بی دقتی و بی احتیاطی حجاج را عامل کلیدی معرفی می کنند، بعضی هم از آمدن یکباره جانشین ولیعهد و بستن یکی از مسیرها برای عبور و مرور ماشین حامل او سخن به میان می آورند. اما حسن هانی زاده تحلیل تازه ای در این باره ارائه می دهد. این کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرآنلاین موضوع احتمال انتشار گازهای سمی را یکی از گزینه های محتمل برای رخ دادن این فاجعه ارزیابی می کند. هانی زاده بر این باور است نوع قرار گرفتن جسدها روی یکدیگر و همچنین توجه به میانگین سنی حجاج کشته شده نشان می دهد بیش از اینکه به احتمال مرگ در اثر فشار فکر کنیم باید گزینه های دیگری را مد توجه قرار دهیم. در ادامه مشروح گفتگوی خبرآنلاین با این کارشناس مسائل خاورمیانه را می خوانید.

در برخی تحلیل ها از وجود رقابت داخلی در میان خاندان سعودی سخن به میان می آید. از منظر سیاسی فاجعه منا را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر من دو عامل باعث بروز در منا شد. یکی مسئله سو مدیریت رژیم آل سعود و ناتوانی این حکومت در فراهم ساختن امکانات رفاهی و امنیتی برای ۲ میلیون زائر در حج است که در طول ده ها سال گذشته به دلیل بی کفایتی این رژیم رخ می دهد. موضوع دیگری که به  هیئت حاکمه عربستان مربوط می شود، وجود جنگ قدرت میان دو طیف حاکم سدیری ها و شمری هاست. دو گروهی که معمولا در طول ۷۰ سال گذشته یک رقابت گسترده و پنهان و آشکاری با هم داشتند برای تصرف  قدرت که به دلیل این رقابت ها و به دلیل جنگ قدرت موجود در خاندان سعودی قربانیان این جنگ همواره حجاج هستند که ر واقع به دلیل این دو طیف سعی می کنند یکدیگر را تخریب کنند. ضمن اینکه به یاد داشته باشید این دو گروه مصاف سیاسی و حقیقی خود را در حج می دانند که از هم انتقام بگیرند. گزارش ها نشان می دهد بی توجهی مقامات سعودی و بستن گذرگاه های منتهی به منا و منطقه رمی جمرات برای عبور کاروان محمد بن سلمان وزیر دفاع به بروز این فاجعه منجر شده است. ضمن اینکه تریدهایی پیرامون مسئله مرگ بیش از ۲ هزار حاجی وجود دارد و نحوه قرار گرفتن اجساد و شرایطی که دیده می شود از احتمال دست داشتن برخی از خاندن سعودی در این کشتار وجود دارد.

یعنی این عامل نفوذی چگونه باعث مرگ این حجاج شده است؟

یک نظریه این است عامل نفوذی از یکی از طیف های قدرتمند که رقیب دیگری است با استفاده از فضای موجود نسبت به این فاجعه نقش ایفا کرده است. شاید انتشار نوعی گازسمی در بین حجاج عامل این حادثه بوده است.  این نظریه باید مورد توجه قرار گیرد که عامل انسانی در آن نقش داشته یا نه. برای این امر نیازمند بررسی کمیته پزشکی هستیم که بعد از مطالعه دقیق نتیجه را اعلام نماید. به نظر می آید مرگ دو هزار حاجی به این شکل نمی تواند تنها بر اساس فشار باشد و نحوه مرگ و کنار هم  قرار گرفتن اجساد نشان می دهد احتمال قطع شدن مجاری تنفسی وجود دارد. 

در بخشی از سوال اول فرمودید رقابت های درون خاندانی سعودی گزینه محتملی است. اما موضوع این است در حال حاضر هم محمد بن سلمان (پسر پادشاه و جانشین ولیعهد و زیر دفاع) و هم محمد بن نایف (ولیعهد و وزیر کشور و مسئول امور حج) مانند پادشاه سدیری هستند و در برابر دشمن مشترکی به نام شمری ها قرار دارند. بر این اساس چرا باید سدیری ها در شرایطی که دشمن مشترکی دارند علیه یکدیگر خدعه کنند؟

در خود سدیری ها و خود شمری ها هم دو طیف دیگری هستند که در درون این دو جریان رقابت هایی وجود دارد. برخی از جریان ها در صدد به دست گرفتن اهرم هایی برای رسیدن به قدرت هستند. در این دو قبیله بزرگ ۶ هزار شاهزاده سعودی به این دو قبیله وابسته هستند در این میان افرادی هستند که می خواهند قدرت را به دست بگیرند. در حال حاضر اختلاف نظر شدید بین بن نایف و بن سلمان وجود دارد و  این دو نفر به دلیل قدرت طلبی با یکدیگر رقابت جدی دارند و هر چند هر دو سدیری هستند ولی وجود اختلاف در خود سدیری ها و شمری ها هم وجود دارد. 

49308
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    67 23
    تحلیل فوق العاده غیر منطقی و بچگانه ای است یععنی گاز سمی با توجه به انهمه فشردگی چرا روی بقیه تاثیر گذار نبوده است ....چرا سعی میکنید همه چیز را سیاسی کنید
    • بانام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
      9 5
      واقعاتحلیل آبکی بود کاش تحلیل صادق زیباکلام میذاشتی.
    • بی نام A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
      1 12
      شما طرف کی هستی .ماست مالی بشه خودتونید .مردم چنینی نظری ندارند من با هر کسی حرف زدم گفت مکه تعطیل حالا شما منافع داری .حتما
    • تف به آل سعود A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
      1 1
      یه طور حرف نزن انگار که پسر شاه عربستانی؟دینت چیه؟خدا رو هم قبول نداشته باشی انسان بودن کافیه برای محکومیت آل سعود و دفاع از حجاج. این همه دلیل برای قتل عام عمدی حالا نه تو این سایت بلکه با مستندات رو بچه 2 ساله هم فهمید تو نفهمیدی؟یا خودتو زدی به نفهمی؟؟
  • بی نام A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    7 4
    اولا مرگ بر آل سعود . همه وهابیون ثالثا این کارشناس غیب گو بدون اینکه جنازه ای حمل و کالبد شکافی بشه چرا افاضه کلام می کنه .این چرت و پرت چیه که شما هم اونو چاپ می کنید .خصومت با عربستان ، عقل یه عده ای رو از کار انداخته کمی منطقی باشید .خدا وکیلی برای حفظ آبروی کاریتان از این کارشناسان آبکی استفاده نکنید .
  • بی نام SE ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    4 15
    عربستان كمتر از ما از اين حادثه ناراحت نيست، نبايد با دسيسه هاى غرب براى نفاق افكنى بين ملتهاى مسلمان ، تنها عربستان را در اين فاجعه مقصر بدانيم، و مقصرين اصلى در اين حادثه كه خود حجاج هستند را نبايد ناديده گرفت و عليه كشور مسلمان شايعه پراكنى كرد
    • مرگ بر آل سعود A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
      3 1
      آل سعود ناراحته؟این وهابی های لعنتی الان جشن گرفتن.فکر می کنند دیگه بهشت براشون رزرو شده.کاری رو که به عمد انجام دادن رو ازش ناراحت باشن ؟؟؟
    • مرگ بر آل سعود A1 ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
      2 1
      مرگ بر آل سعود و طرفدارهاش.تف به غیرتشون.
    • جنایت منی فراموش نشدنی است A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
      3 1
      توی این شرایط و پس از این همه جنایت آل سعود در کشور های مختلف مثل یمن و حالا هم منا اگه حکم جهاد هم داده می شد منطقی بود .بعد شما میگی مقصر حجاج هستن؟؟؟استدلالت چی بوده واقعا؟؟؟کافراشم دلشون برای این فاجعه خونه ،انصافتو شکر
  • الموت آل سعود A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    3 0
    تغیییر جهت دادن ناگهانی مسیر بسته شدن 2 مسیر از 3 مسیر و سپس بسته شدن همان 1 مسیر جلوگیری از کمک آحاد مردم جلوگیری از ورود پزشکان و نیروهای امداد آموزش دیده استفراغ خونی و تاول پوستی استفاده از ماسک و لباس های خطر زیستی توسط پلیس و امداد عربستان نزدیک نشدن نیروهای عربستان به مصدومین نگه داشتن مصدومین در محل حادثه به مدت چندین ساعت امتناع از فرستادن اجساد مطهر شهدا به وطن شیوع مجدد ویروس در بین حجاج جمع کردن تمامی دوربین های مدار بسته گرفته شدن گوشی های دوربین دار حجاج بله.حالا بگو مقصر حجاج اند و آل سقوط رحمه الله .واقعا که .....
  • الموت آل سعود A1 ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    3 0
    تغیییر جهت دادن ناگهانی مسیر بسته شدن 2 مسیر از 3 مسیر و سپس بسته شدن همان 1 مسیر جلوگیری از کمک آحاد مردم جلوگیری از ورود پزشکان و نیروهای امداد آموزش دیده استفراغ خونی و تاول پوستی استفاده از ماسک و لباس های خطر زیستی توسط پلیس و امداد عربستان نزدیک نشدن نیروهای عربستان به مصدومین نگه داشتن مصدومین در محل حادثه به مدت چندین ساعت امتناع از فرستادن اجساد مطهر شهدا به وطن شیوع مجدد ویروس در بین حجاج جمع کردن تمامی دوربین های مدار بسته گرفته شدن گوشی های دوربین دار حجاج .ووو..... بله دیگه اینا همه تقصیر حجاجه وگرنه وهابیت که علیه السلام هستند. اگه دین نداری لااقل آزاده باش