۰ نفر
۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۲

دنیای اقتصاد نوشت:به باور کارشناسان، علت اصلی قهر مشتریان با بازار خودرو، توان خرید پایین آنهاست.

دیو رکود این روزها در حالی پنجه در پنجه اقتصاد کشور انداخته و گلوی تولیدکنندگان داخلی را می‌فشارد که «خودروسازی» نیز از ضربات این دیو، زخمی شده و بازارش خوابی سنگین را تجربه می‌کند.

در این شرایط، کارشناسان معتقدند این وظیفه دولت است که با در نظر گرفتن راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، بر دیو رکود غلبه کرده و با بالا بردن توان خرید مشتریان، بازارهای کشور را در این جنگ نابرابر (جنگ رکود با بازارها) یاری کند. در این میان، بازار خودرو کشور نیز این روزها یکی از راکدترین دوران عمر خود را سپری می‌کند، چه آنکه بسیاری از مشتریان، خرید خودرو را تحریم کرده و سبب شده‌اند غول‌های جاده مخصوص در شرایطی سخت (از نظر تامین نقدینگی) قرار بگیرند. هر چند مسائل حاشیه‌ای مانند کمپین «خودرو نخرید» نیز در رکود فعلی بازار اثرگذار بوده، اما به باور کارشناسان، علت اصلی قهر مشتریان با بازار خودرو، توان خرید پایین آنهاست.
کارشناسان تاکید می‌کنند، رکودی که بر کل اقتصاد کشور سایه افکنده، اجازه نفس کشیدن مشتریان در بازارهای مختلف از جمله خودرو را نمی‌دهد و با وجود آنکه خیلی‌ها تمایل به خرید یا تعویض خودرو دارند، اما نقدینگی لازم در جیب آنها نیست. به اعتقاد کارشناسان، در این شرایط، دولت باید وارد عمل شده و با در نظر گرفتن راهکارهایی مناسب و اصولی (نه فقط مقطعی و گذرا)، تقاضای خرید را تحریک کند، تا هم مشتریان بتوانند خودرو موردنظر خود را بخرند و هم سایه سنگین رکود از سر خودروسازان برداشته شود. اهمیت ورود دولت به تحریک تقاضای بازار خودرو، وقتی بیشتر می‌شود که به گفته کارشناسان، خودروسازی اثری بزرگ بر رشد اقتصادی کشور داشته و اگر روند کاهش تولیدش (به‌دلیل افت تقاضا) متوقف نشود، احتمال بازگشت اقتصاد به کانال منفی وجود دارد.
اگرچه دولت به تازگی از طرح‌هایی برای کمک به تولید رونمایی کرده، اما مساله اینجاست که خودروسازان به لحاظ تیراژ و توان تولید، چندان مشکلی ندارند و چالش اصلی آنها در حال حاضر «رکود بازار» است. به‌عبارت بهتر، شرایط فعلی ایجاب می‌کند دولت توان و برنامه خود را روی تحریک تقاضا بگذارد نه افزایش تولید، چه آنکه وقتی تقاضا رشد کند، تولید نیز خود به خود بالا خواهد رفت. البته اینکه گفته شده قطعه‌سازان به‌دلیل بالا رفتن حجم مطالبات شان، دیگر توان تامین نیاز خودروسازان را ندارند، حرف درستی است، اما این مشکل نیز ریشه در افت تقاضا داشته و اگر به اصطلاح بازار راه بیفتد، فروش خودروسازان رونق خواهد گرفت و آن زمان امکان تسویه حساب با شرکت‌های قطعه‌ساز نیز فراهم خواهد آمد.

اما در باب اینکه دولت چه اقداماتی را می‌تواند در شرایط فعلی بابت تحریک تقاضا انجام دهد، نظرات مختلفی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود، هر چند فصل مشترک شان، اعتباربخشی به مشتریان است. در واقع از نظر کارشناسان، اثربخش ترین اقدام دولت برای خروج بازار خودرو از رکود، بالا بردن توان مالی مشتریان است و این اتفاق می‌تواند در قالب پرداخت وام و تسهیلات به خریداران اتفاق بیفتد.

نکته دیگری که بسیاری از کارشناسان روی آن اجماع‌نظر دارند، «برنامه‌ریزی و مدیریت خودروسازان برای تسهیلاتی است که دولت برای حرکت چرخ خودروسازی متعهد شده است.»

در این مورد، یکی از مدیران پیشین خودروسازی کشور در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: برخی معتقدند دولت باید به خودروسازان پول بدهد، در حالی که به نظر من شاید این روش مناسبی نباشد.وی تاکید می‌کند که خودروسازان باید به دولت برنامه بدهند و بگویند قصد انجام چه اقداماتی را در راستای افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید و مسائلی از این دست دارند. به گفته این مدیر پیشین خودروسازی، در حال حاضر راهکار اصلی برای خروج بازار خودرو از رکود، اعتبار دادن به مشتریان است؛ زیرا با این اقدام، توان خرید آنها بالا می‌رود و در نتیجه فروش خودروسازان نیز افزایش خواهد یافت. گفته‌های وی در شرایطی است که هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو با رد پرداخت پول به خودروسازان می‌گوید: دولت پولی به صنعت خودرو نداده و نباید هم بدهد؛ بلکه قصد دارد با استفاده از منابع بانک‌ها، بازار خودرو را تحریک کند. یکه‌زارع با اشاره به طرح دولت برای اختصاص 140 هزار میلیارد از منابع بانکی به خرید کالاهای داخلی می‌افزاید: این طرح می‌تواند بازارهای مختلف داخلی از جمله خودرو را راه بیندازد.

 

به گفته وی، در شرایط فعلی، بهترین اقدام دولت برای خروج از رکود، اعتباربخشی به مشتریان است، منتها به شرطی که اگر دولت پول و اعتباری برای خرید کالاهای داخلی از جمله خودرو در نظر می‌گیرد، باید نظارت کند تا این پول صرف خرید همان کالاها شده و در جایی دیگر خرج نشود. اما رئیس انجمن قطعه‌سازان نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر جیب مشتریان خالی است و آنها به همین دلیل قدم به بازار خودرو نمی‌گذارند، می‌گوید: دولت در این شرایط باید به مشتریان پول و اعتبار بدهد نه خودروسازان. محمدباقر رجال تاکید می‌کند: بهتر است دولت با در نظر گرفتن پول و اعتبار برای مشتریان، توان مالی آنها را افزایش دهد؛ زیرا رونق گرفتن بازار، مساوی است با افزایش تولید و خروج خودروسازی و صنایع وابسته اش، از رکود. گفته‌های رئیس انجمن قطعه‌سازان در شرایطی است که فربد زاوه، کارشناس خودرو می‌گوید: راه انداختن بازار خودرو راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد که در این شرایط، بالا بردن توان خرید مشتریان، در اولویت است. وی با تاکید بر اینکه افزایش کیفیت و پایین آوردن هزینه‌های تولید، در بلندمدت جواب خواهند داد، می‌افزاید: در حال حاضر دولت علاوه‌بر پرداخت تسهیلات به مشتریان، می‌تواند با در نظر گرفتن یک‌سری قوانین سختگیرانه، بازار را برای کوتاه‌مدت از رکود خارج کند. به گفته زاوه، بهتر است دولت برای خودروهای بالای 10 سال کارکرد، آنقدر عوارض و مالیات در نظر گرفته و نرخ بیمه شان را افزایش دهد که برای مشتریان، خرید خودرو نو به‌صرفه‌تر از استفاده از خودروهای قدیمی باشد. وی البته تاکید می‌کند که این کار مستلزم تسهیل شرایط خرید خودرو و افزایش توان مالی مشتریان است و ابتدا باید این اتفاق رخ بدهد تا انگیزه و قدرت لازم برای خرید خودروهای نو وجود داشته باشد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامین A1 ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    276 9
    کی گفته ما پول نداریم خودرو بخریم ؟ باور کنید پول خوب داریم ولی نمیخریم . قیمت کاهش و کیفیت و شکل ظاهری بالا برود . دیگه حرفی ندارم
  • بی نام IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    234 6
    مردم به كمك دولت نياز ندارند.مردم كيفيت ميخوان،‌مردم ميخوان همونجوري كه دولت اجازه واردات خودرو هاي ميلياردي براي ثروتمندان رو ميده اجازه بده خودروهاي با قيمت پايين هم واسه قشر پايين وارد شه، مردم ميخوان دولت بزاره خودروسازان داخلي با خارجي ها رقابت كنن و...
  • رضا سیدی IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    195 4
    تنها راه چاره :کاهش قیمت از سوی خودرو سازان،تولید حداقل چند مدل جدید و به روز با قیمت مناسب و افزایش سقف خدمات و گارانتی تا حداقل 150هزار کیلومتر می باشد تا شاید بتوان دوباره با مردم آشتی کرد وگرنه شـــــــک نکنید ادامه این راه چیزی جز ورشکستگی تابوت سازان داخلی و بیکاری و خسارت به کارگران بیگناه نخواهد داشت
  • بی نام A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    175 4
    من همین الان یه هیوندا ولستر می خرم البته اگه به قیمت واقعی جهانی باشه
  • رضا A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    187 6
    این سخن که قدرت خرید مردم پایین آمده است اصلا منطقی نبوده و بهانه ای برای نشان ندادن تنفر مردم از دو خودروساز ظالم می باشد. اگر فکر می کنید مردم قدرت خرید ندارند پس تعرفه واردات را پایین کشیده و مرزها را باز کنید آنوقت خواهید دید مردم چگونه خودروهای خارجی را می خرند و توان خرید دارند.
  • بی نام IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    187 1
    بی کیفیت و بسیار گران .
  • احسان GB ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    45 0
    گرانی خودروها و بی کیفیت و قدیمی بودن انها....
  • ایرانی A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    152 2
    نه دوست عزیز، علت اصلی قهر مشتریان به کار بردن مواد اولیه آشغال چینی در تولید خودروهاست به طوری که ماشین صفر رو تو ماه اول روانه تعمیرگاه میکنه و خرج های اضافی روی دست خریدار میذاره. و از همه مهمتر قیمتهای نجومی خودروهاست که نه با کیفیت و امنیت خودرو سازگاری داره و نه با مد روز و امکانات اون همین عوامل باعث شده چندین سال مردم نتیجه کوتاهی خودروسازان را با جان و مال خود تصویه کنند، اما دیگه صبر و حوصله مردم به سر اومده و حمایت از خودروسازان رو حماقت میدونند و واقعا هم حق با مردمه و خودروسازان نباید کسی به جز خودشون رو سرزنش کنند.
  • بی نام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    94 2
    الان من یک وام خودرو گرفتم میرم بازار ی ماشینی که قیمتش 2میلیون زیر قیمت کارخانه است می خرم تاعلاوه برسود 28درصدی بانک ، قیمتی اضافه پرداخت نکنم .تازه پول باشه یک مدل پایین تر بصرفه تر است
  • بی نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    153 2
    چرا دارید مغلطه میکنید چرا باید خودرو گرون بخریم با وام بانکی ، سود 27 درصد هم برای وام بدیم ؟؟؟؟؟؟ ما تا زمان کاهش حداقل 40 درصدی قیمت خودرو همچنان نمی خریییییییییییییییییییییییم
  • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    106 5
    به گفته زاوه، بهتر است دولت برای خودروهای بالای 10 سال کارکرد، آنقدر عوارض و مالیات در نظر گرفته و نرخ بیمه شان را افزایش دهد که برای مشتریان، خرید خودرو نو به‌صرفه‌تر از استفاده از خودروهای قدیمی باشد. واقعا براي خودم متأسفم. مردم پول ندارند اونوقت اين آقا ميگه همين ماشيناشون رو هم غير مجاز اعلام كنيد تا برن دزدي كنن و ماشين صفر بخرن.
  • آشنا A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    104 3
    علت قهر مشتریان با خرید خودرو قیمت 3برابری خودرو و بی کیفیتی آن است که کارخانه های داخلی به علت نداشتن رقابت طی چند سال گذشته تا توانسته اند بر مردم تاختند و قیمت ها را بالا بردند و در عین حال از کیفیت کاستند و با تولید خودروهای بی کیفیت باعث جان باختن صد ها هزار نفر از هموطنان شده اند بهتر است چنین کارخانه هایی تعطیل شوند مردم عزیز و ارزشمند از خریدن این خودروهای بی کیفیت بپرهیزید و هرگز چنین خودرهایی را نخرید
  • بی نام IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    82 1
    علت اصلی قهر مشتریان با بازار خودرو، توان خرید پایین آنهاستبه نظر من علت نخریدن خودرو بی کیفیتی قطعات خودرووعدم رعایت استاندادهای لازم ودمونتاژ قطعات خودرومی باشدکه هزینه زیادی بعدازخریدخودرودست مردم می گذاردو....نه نداشتن پول ،پس چراخودروی خارجی می خرندخودروهای مونتاژتولیدکارخانه های ایران ازجمله سایپا استانداردلازم را ندارندلطفا"توجه فرمائید:اینجانب اگرخودروی ایرانی نمیخریدم به بی کیفیتی و.... آن پی نمی بردم این دومین خودروی تیبا هست که خریداردومین تیبا شرکت سایپامورخ93/7/7هستم بگذریم که خودروی قبلی هیچ وفانکردبعدازتحویل خودروی دوم به اینجانب ، متوجه شدم ترمزدستی کلا"خراب است که مورخ93/7/8درنمایندگی2سایپاپذیرش وکلا"قطعات ترمزدستی عوض نمودندونامه شکایت واعتراض ودرخواست تعویض خودروی به
  • آریایی IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    112 2
    الان نوبت اینه که توپ رو بندازن تو زمین هم؟ اون کسایی که ثبت نام کرده بودن و پولشون رو پس گرفتن هم حتما از نداری به پولشون احتیاج پیدا کردن... چرا فکر میکنید مردم نمی فهمند؟ ؟ ؟ هر بار زدند سکوت کردیم، فکر کردند درد نداشت محکم تر زدند...
  • کیارش IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    125 2
    پول داریم، ولی نمیخوایم بخریم... اینو به چند زبان ترجمه کنیم؟؟؟ اصلا شما مفت بده خودرو رو وقتی میدونیم آشغاله و همینطوری مفت و مجانی بعدا کلی خرج داره و باید بره تعمیرگاه، به چه دردی میخوره؟؟ آقایون همینطوری تو توهمات سیر کنید تا انقدر مردم بی اعتمادتر بشن که خودروی مونتاژی به قیمت آزاد رو هم ازتون نخرن. ادامه بدید...
  • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    38 0
    اسپورتیج 2016: قیمت 19000 دلار مقایسه کنید
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    9 23
    پول ندارم
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    36 0
    چو دوست دشمن است شکایت کحا برم؟ وقتی وزیر نسبتا نا محترم اون حرفها رو میزنه معلومه دیگه مشکل کجاست
  • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    32 0
    کی گفته خودروی داخلی تجهیزات و کیفیت نداره . همین خودروی پراید کلی تجهیزات داره مثل ساعت دیجیتال
    • غرازه GB ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
      5 0
      تازه راحت دیجیتال mp3 میشه.
  • ث IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    12 0
    جناب کارشناس الکی مردم پول دارند ولی نمی خرن
  • مهران RO ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    9 0
    برای بنده جای سواله چرا میگن بیمه باید داشته باشن ماشین ها ولی به نکات ایمنی مثل کیسه هوا و غیره توجه ندارن و ماشین ها رو نا امن اجازه تولید میدنپیشگیری بهتر از درمان نیست؟؟ نمیگم بیمه بده ولی به نظرم توجه به امنیت مهمتره... دلیلش واضحه چون اونا شعار میدن تولید داخلی و تعرفه زیاد میزارن تا مردم عادی ماشین خوب سوار نشن بمیرن حسودهااااااا
  • بی نام IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    2 1
    مشکل اصلی نداشتن پوله قیمت خودروشده سه برابر ولی درامد همون ده سال پیشه شکمونمیشه سیر کرد چه برسه به باک خودرو قلب