دنیای اقتصاد نوشت:در شرایط رکودی بازار اگر خودروسازان نسبت به فروش اموال خود اقدام نکنند بنابراین گزینه بعدی و یا جایگزین برای تامین نقدینگی چه خواهد بود؟

روز گذشته در حالی حسن روحانی رئیس‌جمهور از ارائه بسته سیاستی جدیددولت به منظور رونق اقتصادی و رکودزدایی در 6 ماه دوم امسال خبر داد که طبق اخبار غیررسمی، خودروسازان با توجه به کاهش چشمگیر تقاضا در بازار، برای تامین هزینه‌های جاری خود اجبارا به فروش دارایی‌های ثابت روی آورده‌اند.

در دولت یازدهم این دومین‌باری است که تولیدکنندگان خودرو بالاجبار مجبور به فروش دارایی‌های خود برای تامین هزینه‌های جاری می‌شوند. اولین‌بار در آغازین روزهای فعالیت دولت یازدهم که همزمان شده بود با افت 50 درصدی تولید، مسوولان اقتصادی برای جلوگیری از رشد نقدینگی در اقتصاد کشور و کمبود نقدینگی در بانک‌ها که خود عاملی برای ممانعت از ارائه تسهیلات به خودروسازان عنوان می‌شد، با تخصیص هر نوع وام و تسهیلاتی به تولیدکنندگان خودرو مخالفت کردند که این وضعیت خودروسازان را مجبور به فروش دارایی‌های مازاد برای جبران هزینه‌های جاری کرد. به طوری که در سال 92 ایران خودرو بیش از 1100 میلیارد تومان از اموال خود را به فروش رساند و به واحدهای تولیدی خود تزریق کرد که این مساله موجب افزایش دو برابری تولیدات ایران خودرو در دو ماهه سال 93 شد.

سایپا نیز در همان سال مجبور به فروش ۷۵۰ میلیارد تومان از دارایی‌های خود شد که به گفته مسوولان این شرکت نقدینگی حاصل از فروش دارایی‌ها به راه‌اندازی خطوط تولید اختصاص پیدا کرد. حال برای بار دوم خودروسازان دست به فروش اموال خود زده‌اند با این تفاوت که این بار مشکل از عرضه خودرو به بازار نیست بلکه چالش اصلی را مشتریان یا بخش تقاضا به‌وجود آورده است. بی‌توجهی مشتریان به بازار هر چند عامل اصلی رکود در بازار خودرو عنوان می‌شود اما بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو هنوز شرایط انتظاری را در نخریدن خودرو از سوی مشتریان سهیم می‌دانند.

 

در این زمینه شاید بتوان به مشتریان در نخریدن خودروی صفر حق داد چرا که زنجیره اتفاقات و شرایط ایجاد شده در وضعیت سیاسی و اقتصادی که از سال گذشته در کشور به وقوع پیوست آنها را نسبت به خرید خودروی صفر داخلی ناامید کرد. توافق‌نامه هسته‌ای، وعده و وعید خودروسازان و اظهارات بلندپروازانه آنها مبنی بر گلچین کردن انبوهی از متقاضیان مشارکت در صنعت خودرو ایران، رفت و آمد هیات‌های اقتصادی به‌خصوص خودروسازان و قطعه‌سازان معتبر جهانی همگی حکایت از پیش رو بودن افق‌های روشنی در صنعت خودروی کشور داشت.

این افق برای مشتریانی که سال‌ها منتقد کیفیت، فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان بودند حکم افق نداشت بلکه واقعیتی بود که دستیابی به آن خیلی دور به نظر نمی‌رسید. بنابراین به نظر می‌رسد که مشتریان هنوز در انتظار روزهای خوب خودروسازی در کشور هستند حال آنکه هنوز خبری از مشارکت یا تولید خودروهای وعده داده شده نیست. در این بین به نظر می‌رسد که خودروسازان بیش از دیگران از اعتماد مشتریان به وعده‌ها آسیب‌دیده‌اند به طوری که مشتریان با بی توجهی خود نسبت به بازار، شرایط سختی را برای خودروسازان ایجاد کرده‌اند به طوری که تولیدکنندگان این روزها مجبورند برای تامین هزینه‌های جاری خود متوسل به فروش دارایی ثابت شوند.

در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه صنعت خودرو صنعتی سرمایه بر با هزینه‌های زیاد است اعلام می‌کند که تامین هزینه‌های جاری که به‌طور طبیعی باید از طریق سود حاصل از فروش محصولات اتفاق بیفتد، با مشکل مواجه شده به طوری که تنها راه پوشش آن یا استقراض است یا فروش دارایی ثابت، همان اتفاقی که این روزها در شرکت‌های خودروساز در حال رخ دادن است.

وی همچنین به این نکته اشاره دارد از آنجایی که بخش مهمی از این دارایی‌های ثابت طی سال‌های اخیرجهت تامین بخشی از سرمایه در گردش شرکت‌ها و نیز تامین زیرساخت‌های ضروری که ایجاد آنها به سبب تحریم ضروری بوده است، به فروش رفته بنابراین فروش باقی مانده آن، در آینده نزدیک شرکت‌های خودروساز را با بحران شدید کمبود نقدینگی بیش از آنچه امروز وجود دارد مواجه خواهد ساخت و قابلیت سرمایه‌گذاری آنان را بروی پروژه‌های بهبود کیفیت و طراحی‌های جدید را از بین خواهد برد. با توجه به اظهارات این کارشناس سوالی که مطرح می‌شود این است که در شرایط رکودی بازار اگر خودروسازان نسبت به فروش اموال خود اقدام نکنند بنابراین گزینه بعدی و یا جایگزین برای تامین نقدینگی چه خواهد بود؟ همانطور که پیشتر گفتیم حسن روحانی رئیس‌جمهور روز گذشته در اولین همایش سیاست‌ها ی صنعتی و تجاری، وعده ارائه یک بسته سیاستی جدید برای خروج از رکود و رونق اقتصادی در 6 ماه دوم سال را داد.

جزییات این بسته که قرار است به زودی از سوی تیم اقتصادی دولت برای مردم تشریح شود اگر چه طبق گفته روحانی منجر به رشد اقتصادی و تحرک بخشی بسیاری از بازار‌ها خواهد شد اما صنعت خودرو که یکی از شاخص‌های مهم رشد اقتصادی محسوب می‌شود به طور حتم با برنامه‌ریزی مستقل‌تری از سوی دولت روبه‌روست . به طوری که طبق گزارش خبرگزاری ها مسوولان دولت 14راهکار و بسته حمایتی برای صنعت خودرو تصویب کردند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

تخصیص 20 درصد از منابع 700 هزار میلیارد تومانی بانک‌ها معادل 140 هزار میلیارد تومان به خرید کالاهای صنعتی بادوام که خودرو بخش عمده آن است، از جمله راهکار‌های 14 گانه دولت در این زمینه است. همچنین مقرر شده که برای تحرک بخشی و افزایش تولید، به هر یک از دو خودروساز بزرگ 500 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود. سومین راهکار بسته حمایتی مقررات ذی‌نفع واحد است. چهارمین راهکار که دولت در جهت حمایت از خودروسازان انجام داده است استمهال بدهی خودروسازان به بانک‌هاست. پنجمین نکته بحث خرید دیون است .

ششمین راهکار مسوولان دولتی فعال کردن لیزینگ خودرو است. طبق قانون شرکت‌های لیزینگ نمی‌توانند بیش از 17درصد سود از مردم بگیرند. این در حالی است که نرخ سود بانکی بیش از 20درصد است لذا قرار شد با تغییر نرخ سود بانکی طی روزهای آتی شرکت‌های لیزینگ فعال شوند و افزایش سرمایه داشته باشند. هفتمین تدبیری که دولت برای خودروسازان اندیشیده اجرای 10شیوه نوین تأمین مالی است. خودروسازان به‌شدت در تنگنای کمبود نقدینگی هستند براین اساس روش‌های جدید می‌تواند سرمایه در گردش آنها را تأمین کند. هشتمین بند حمایتی دولت انعطاف پذیری قیمت‌گذاری خودرو است. قرار است سازمان مدیریت با فوریت جلسه‌ای برگزار کند که طی آن قیمت گذاری انعطاف داشته باشد و دیگر قیمت‌ها دستوری تعیین نشود و در حقیقت بازار تعیین‌کننده قیمت‌ها باشد. این امر در راستای قانون قابل اجراست. صادرات، اخذ مطالبات خودروسازان با حمایت‌های دولتی و نوسازی خودروهای فرسوده از دیگر راهکارها در بسته حمایتی دولت ذکر شده است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شایان A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    92 6
    در هر صورت ما مصرف کنندگان نمیخریم.
  • بی نام IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    81 4
    اينقدرپول حرام خوردند كه بايد چوب حراج به اموالشان بزنند.
  • بی نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    91 4
    يه جوري ميگين فروش دارايي ها انگار كه فرش زيره پاشونو دارن ميفروشن..30 ساله از اب كره گرفتن.يا شرايط اين ماشين اشونو اصلاح كنن يا منتظر همين عواقب باشن.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    82 3
    یه جوری میگی مشتریان بی توجهی کردن انگار به صنعت خودروسازی بدهکارن؟؟؟؟؟ دولت چرا به فکر رفاه مشترکی و مردم نیست؟؟؟؟ فقط خودروساز انم چون دولت ازش سهم داره؟؟؟؟؟؟ واقعا باعث شرمساریه که به فکر جیب خودروساز هستند ولی به فکر جون مردم نیستند
  • بی نام IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    77 4
    بابا توروخداااااااااا از این خودروسازها حمایت نکنید.... تا کی آخه؟
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    68 4
    بهترین کمک به صنعت خودروی کشور اینه که انحصار رو برداند و خودروسازان رو با لگد راهی میدان رقابت جهانی کنند. طبیعیه که در این میدان هر کس لیاقت نداشت حذف میشود و هر کس داشت میماند و پیشرفت میکند. این که با زور انحصار و رانت سازندگان خودروی بی کیفیت را در عرصه نگه دارید که هنر نیست.
  • نظري A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    62 3
    اين همه بگير و ببند و ترفند براي خارج شدن اينان از ركود ، به خاطر ماشينهاي بيكيفيت و غير استاندارد روز دنيا و قيمتهاي بي پايه و اساس است ؟؟؟؟ بابا دست خوش ، مطمئن باشيد مردم نه حونشون رو از سر راه آوردن و نه پول اضافه براي خريد اين توليدات خانمان برانداز دارند
  • علی IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    54 4
    دولت به فکر خورو ساز است تا اینکه به فکر مردم باشد
  • بی نام AU ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    44 4
    مهترین چیز ارتقای کیفیته در این بسته نیست متسفانه
  • عربلو A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    47 3
    بهتر نبود با اصلاح تعرفه ها ، برداشتن انحصار در بازار خودرو ، دست كشيدن از حمايت از اينان ، قدرت اقتصادي جيب مرم رو بالا بردن ، تشديد نظارت شديد بر توليدات اينان و .... قدري هم به فكر جان و مال مردم ميبوديد و نه اينكه با زور از مردم انتظار خريد داشته باشيد ؟
  • علی A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    40 4
    خوب بفروشند، خودرو ساز چرا باید بانک داشته باشد؟ خوب ایران خودرو و سایپا سهام بانک پارسیان رابفروشند.
  • حامی A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    48 4
    یادتونه وقتی واسه خرید خودرو میومدیم ویا وقتی این لگن هاتون هزار تا عیب داشت بعد از تحویل چه رفتار بی ادبانه ای با ما میکردین یادتونه یا نه ایشالا که کل دارائی هاتونو بفروشین و به بن بست برسین تا ابی بشه بر روی اتش سالها دل سوزوندن مردم وپایانی واسه یکه تازیهاتون.
    • بی نام US ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      21 2
      موافقم..... بی ادبی زیاد بود....
  • امير مالوف A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    36 2
    در حاليكه همه ميدونن علت اصلي ركود ، به روز نبودن خودرها و كيفيت بسيار بد و قيمتهاي نا عادلانه آن از سويي و قدرت كم خريد مردم كه براي همين تحفه ها هم حاضر نيستند ديگه پول بدن ، هستش پس براي چي دولت دوباره اين همه سرمايه رو داره دودش ميكنه بره هوا و براي چي به جاي اون كه به فكر روز كردن محصولات و كمك به قدرت خريد مردم باشه باز هم داره از اينان مافيايي حمايت ميكنه ، پس بدون از ركود خارج نميشيم به همه مردم
  • محسن A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    43 2
    اينا كه مي‌گن صادرات دارن خوب برن خودروي توليديشون رو صادر كنن. مردم از بس پرايد و 405 و 206 و سمند تو خيابونا ديدن خسته شدن شايد براي خارجي ها جالب باشه.
  • آرش IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    32 2
    خودرو سازان توسط مدیران گذشته خود به این روز افتاده اند . مدیرانی که در باد فروش بالا در چند سال گذشته خوابیدند . مدیرانی که نو آوری را فراموش کردند و با تعویض پوسته داشبورد و چراغ جلو و عقب سر مردم کلاه گذاشتند . مدیرانی که با مثلا یورو 4 کردن موتور های قدیمی دو میلیون روی قیمت خودرو کشیدند . مدیرانی که برای داشتن تجهیزات اولیه ایمنی روی محصولات عهد دقیانوس یک مییون دیگر آنرا گران کردند . مدیرانی که به سفارش این نماینده و آن نماینده و آن مقام بلند پایه نیرو جذب میکنند آنهم نیروی غیر مفید و زاید . الان همین نیروهای مازاد هستند که کمر ایران خودرو و سایپا را شکستند . هزینه های جاری بیچاره شان میکند . همانند کارخانه های نساجی . که نیروی انسانی زیاد و دستگاههای قدیمی کمرشان را شکست .
  • شهاب A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    37 2
    در مورد همه چیز فکر میکنند و راه حل ارائه میکنند. جز اون چیزی که مردم به حق میخوان. اونم کاهش قیمت فرقونهای تولید داخل و همسان سازی قیمتها این فرقونها با همه جای این کره خاکیه. با این حساب امیدوارم هرچه زودتر ورشکست بشن تا هم دولت وهم دیگر تولید کنندگان محترم یاد بگیرن تا به نظر به حق ومنطقی مردم احترام وارزش قائل باشن. مناسفانه تو این مملکت باید هر چیزیو به شکلی تو باتلاق فرو کنیم که در آوردنش بدون ضرر و ایجاد مشکلات فراوان برای مردم امکان پذیر نباشه.
  • آزاد IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    36 3
    کالاهای صنعتی با دوام ؟؟؟؟؟؟؟؟ خودرو ایرانی بادوامه ؟؟؟؟ خنده داره واقعا .... از درب کارخونه با 100 تا مشکل ماشین رو میدن به مصرف کننده بدبخت و بعدش ادعا دارن با دوامه ..
  • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    31 2
    اگه بسته دادن وام باشه که هیچ تغییری ایجاد نمیشه باید قیمتا اصلاح بشه
  • علی A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    30 2
    از اون مزایده ها که بین خودشون میذارن برای مردم هم بذارن. نه اینکه اموال دولت را با حد اقل قیمت به خودشون بفروشن.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    39 1
    نیازی به فروش اموال و دارایی شون نیست محصولاتشونو با قیمت کمتری به داخل یا خارج بفروشن مشکلشون حل میشه. البته از اونجا که خودروسازها هم خدا رو میخوان هم خرما رو، بعید میدونم اینکارو کنن.
    • ناشناس A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
      2 0
      محصولاتشان را بعنوان ضایعات به شرکتهایی مثل ذوب آهن و فولاد مبارکه بفروشند
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    32 1
    آخه وقتی خریدار نیست افزایش تولید چه معنی داره برید کیفیت رو ببرید .
  • سعید IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    34 2
    و این اغاز راه است..... همدلی و اتحاد مردم با هم تنها راه ممکن است با نتیجه قطعی پیروزی.
  • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    25 2
    اصلا نه کمپینی نه چیزی ، برای رونق دادن به صنعت خودرو سازی باید به جای فکر به دو قرون سود بیشتر به فکر دو قدم پیشرفت بیشتر بود ، سالهاست داریم خودروهای از رده خارج تولید می کنیم ، عده سود جو نمی خواهند انتقادی به آنها وارد شود ، این ظلم بزرگی است که مردم مجبور هستند خودرویی بخرند که سی سال پیش به خاطر کیفیت پایین از رده خارج شده ، و این بدبختی ملت ما است که نه مسولین و نه خبرنگاران نمی بینند که صنعت خودرو سازی نداریم بلکه دکانی داریم برای سود جویی عده ای ..... که سالها ذره ای به جان و مال مردم احترام نمی گذارند . به جای دو قرون سودی که جان مردم را تهدید می کند ، به فکر دو قدم پیشرفت باشید برای حفظ جان و مال مردم و سودی صد چندان بیشتر در آینده
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    42 2
    دارایی هایی که به قیمت خون مردم جمع شدن ، این دارایی ها کثیف ترین دارایی در جهان هستش .
  • بی نام ES ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    37 2
    این دندون لققققق که پنجاه سال تو اعصاب و روان مردم هستش که با این خودروهایی که همیشه 30 سال از زمان خودش عقب تر هستش تا الان اصلاح نشده...به جای حمایت از این به اصطلاح خودروساز به حمایت از مردم بپیوندید...
  • مسعود A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    41 1
    آقایون خودرو ساز حالا مونده کجاهاشو دیدی پس بچرخ تا بچرخیم
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    34 1
    اینا که همش واسه خودروساز بود؛واسه ملت چیکار کردین،لابد پیش خودتون میگین ملت باید به همین کیفیت و قیمت تن بدهند آره؟؟نه عزیزم بقول محموت: اون ممه رو لولو برد...این آهن قراضه ها ارزونی خودتون.
  • اکبری IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    31 2
    ایا به جای این همه گرانی خودرو بهتر نیست اقایان به فکر کاهش قیمت و افزایش ایمنی خودرو ها باشند یا اینکه فقط کیسه خودشان امنیت داشته باشه بهتره سود کلان از مردم میگرن اشغال تحویل میدن
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    35 2
    نمیخریییم تا قیمت ها واقعی و جهانی بشن. خودروسازان حالا تو باتلاق خودتون دست و پا بزنید.
  • ناشناس IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    35 2
    تبریک به اتحاد ملت جهت تحریم خودروی بی کیفیت و صد البته گران
  • علی IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    29 3
    بابا به خدا اکثریت مردم پول خورد و خوراکشان را ندارند تاچه برسد به ماشین.
  • رامین A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    33 2
    خجالت بکشید . این دارایی هایی که میگید مال بیت الماله و باید به ما مردم برگردانده بشه . با پول ما این همه دارایی خریدن . متاسفم برای دولت که قدرت نداره پول ما مردم را از این خودرو سازها بگیره و برگردانه و یا جایی دیگه برای خودمان سرمایه کنه .
  • رامین A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    28 2
    حالا چی شده دولت این همه سنگ خودروسازها را به سینه میزنه ؟ چرا هیچ وقت برای منافع ما مردم کاری نمیکنه تا قیمت ها واقعی کاهش پیدا کنه ؟ به جای این همه تزریق پول بیت المال خواهش سوبسید به ما مردم بدید تا وضعیت معاشمان خوب بشه . آخه چرا باید تا آخر هر ماه چشممان به دوقران یارانه باشه که اونم با هزارتا بازی واریز میکنند . انگار برای گدا میخوان پول واریز کنند . پول قبوض آب و برق و گاز و تلفن و بنزین و نان و ... را دارید میدید . پول اضافی که نیست .
  • محمد A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    26 2
    دولت بجای حمایت الکی از این دو خودروساز مفت خور در ابتدا باید خودش از لذت سودهای باد آورده که از این دو خودروساز بهش میرسه دست برداره و به فکر مردم بیچاره باشه. مردم را آزار ندهید.... لطفا نظر بنده را نتشر کنید.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    15 3
    همین پراید که میگید نمی خریم اختلاف قیمتش با بازار آزاد 250 هزارتومنه. الکی شعار ندهید.
  • sami A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    12 5
    با سلام به نظر من تنها راه حل خروج از رکود افزایش حقوق کارگران هستش اونم حداقل 100 درصد چون بخش عمده ای از جامعه رو تشکیل میدن واگه حقوقشون زیاد شه اوضاع اقتصاد هم خوب میشه و این پول خیلی سریع وارد جامعه میشه و حتی امکان داره خودرو که با کاهش 10 الی 20 درصدی که داشته باشه از طرف این قشر جامعه خرید بشه تنها راهش همینه ولاغیر
  • شاهد RO ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    21 1
    همگی لایگ بجز خودروسازان
  • مجید A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    25 1
    زنده باد انهایی که خودرو نو نمی خرند.
  • ali GB ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    22 1
    بنظرم خودروسازها کارخونه هاشون رو بفروشن برن پی کار خودشون بهتره ..ازخودرو ایرانی که خیری ندیدیم .بلکه اینجوری بتونیم خودروی خوب سوارشیم
  • دل سوخته خودروي بي كيفيت A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    24 0
    يه راهكار خوب : لطفا خودروسازها كارخونه ها رو بفروشند و كارگران را بازخريد كنند با پول مناسب براي ادامه زندگيشون تا هم خودتون از اين چالش راحت بشيد هم مردم نفس راحت بكشند و هم ديگه شما سربار دولت و ملت نباشد پس بفروشيد اين فرقون سازي رو و راحت كنيد همه رو ، بياين رضايت بديد
  • وطن IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    7 0
    عملكرد صنايع خودرويي ايران همچون قماري بود كه سود بادآورده فراوان داشت حالا وقت باختن اين قماربازان است اموالي كه به ناحق از جيب مردم درآوردند بايد دوباره در همان كارخانه ها خرج شود بادآورده را باد مي برد
  • علی IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    7 0
    پارسی که با کوچکترین ضربه پشت چراغ سز سپرش در فاصله یک متری داغون و به فن و کاپوتش ،چراغ جلو خسارت وارد می شود چگونه می شود اعتماد در تصادف نسبتا شدید کرد، ترمزabsدارد ولی کارایی ندارد کلاچ بعد ازتعویض دیسک و صفحه توسط نمایندگی فکر می کنید پا رو فنر بسیار قوی چون فنر کمک می گذاری که موجب تشدید دیسک کمر می شود چه باید گفت قعطات تزئینی داخل چون پلاستیک آفتاب خورده می شکند این یعنی چه ... آنوقت این خودرو به مشتری می دهند با کارت طلایی فاقد کارایی مناسب و یا گارانتی نامناسب و بایستی از روز اول دم این تعمیرگاه مجاز و اون تعمیرگاه روزهایتان بگذرانی یعنی چه وبرای این خودرو که با مرگ همراهی تون می کند بیش از 37 میلیون تومان بدهی وهمیشه درپی ترمز گرفتن یا سرپیچ هر لحظه انتظار احتمال هر اتفاقی را...
  • امید A1 ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    7 0
    تنها راه نخریدن است ملت عزیز وشریف ایران تا ورشکست بشن
  • بی نام RO ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    9 0
    وقتی وزیر کشور به کسانی که ماشین بی کیفیت نمیخرند میگه ضد انقلابی چه انتظاری داريد
  • بی نام IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    6 0
    مردم دیگه دوست ندارند خودرو بخرند بجای تبلیغات دروغ فکر چاره کن اگر همین طور پیش بره ممکنه من وخیلی ها مثل من پول بزاریم تو بانک با سودش ماشین کرایه کنیم استلاک هم نداریم
  • بی نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 2
    دولت 14 در صد حقوق اضا فه کرد ه و قتی هزینه آب برق گاز نان حمل نقل هزینه درمان شیر درسال چند بار گران میشود مردم می خوا هند دولت را درک کند ولی دولت با افزایش دلار تما م برنا مه های ملت بهم میزیزد امسال با دلار سال دیکر بنزین اکر تحریم نبا شد بنزین و دلار هست امید وارم شر ا یط درامد مردم طوری باشد که با وام خودرو نگیر د تا خودرو سازان هم بتواند بدون نگرانی به تولید و کیفیت باشند