ایرنا نوشت: قاچاق خاک های بخش کشاورزی به کشورهای حوزه خلیج فارس موضوع تازه ای نیست و انتظار می رود تا در جهت جلوگیری از این روند تلاش بی شائبه ای توسط کلیه مسئولان و دست اندرکاران صورت گیرد.

مدیرکل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت :؛ پروژه های برنامه خاک کشاورزی در قالب برنامه ششم توسعه و طرح جامع 10 ساله معرفی شدند.

علیرضا پرستار اظهار داشت: ایران دارای وسعت حدود 169 میلیون هکتار است و با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک حاکم بر این منطقه، همچنین نوع رسوب گذاری دریاهای باستانی، کشور از نظر لحاظ کمی و کیفی با محدودیت های شدید منابع پایه خاک روبه رو است.

 

وی افزود: مجموع اراضی کشاورزی در چرخه تولید کشور 18.5 میلیون هکتار است که از این رقم 8.7 میلیون هکتار اراضی آبی است و از این رقم 1.3 میلیون هکتار در کلاس الف قرار دارد و 7.4 میلیون هکتار از اراضی آبی نیز دارای یک یا چند محدودیت از جمله شوری است.

پرستار گفت: عدم توجه به میزان حاصلخیزی اراضی کشاورزی که شاخص آن میزان مواد آلی خاک است، باعث شده در بیش از 60 درصد اراضی کشاورزی کشور میزان مواد آلی کمتر از یک درصد کاهش یابد.

مدیرکل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: گزارش میزان تغییر کاربری اراضی 6 کلان شهر کشور به میزان بیش از 196 هزار هکتار طی دوره تحقیق ناشی از اجرای نقشه های جامع تفصیلی شهرها و هادی روستاها است ، که 85 درصد از این اراضی قابلیت 100 درصد کشاورزی داشته و تغییر کاربری آنها ،خروج این اراضی از چرخه تولید محصولات کشاورزی را موجب شد .

وی تصریح کرد: متوسط فرسایش خاک در جهان چهار تا پنج تن در هکتار ارزیابی شده، در حالی که در ایران این رقم بیش از 16 تن در هکتار محاسبه شده است.

پرستار یادآور شد: قاچاق خاک های بخش کشاورزی به کشورهای حوزه خلیج فارس موضوع تازه ای نیست و انتظار می رود تا در جهت جلوگیری از این روند تلاش بی شائبه ای توسط کلیه مسئولان و دست اندرکاران صورت گیرد؛ بنابراین با توجه به موارد مطرح شده، ضروری است حفاظت و صیانت از خاک های کشاورزی از اولویت های مهم سیاست گذاران کشور باشد.

پرستار تأکید کرد:کمیته راهبردی خاک که اعضای آن از معاونت های مختلف وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه های تحقیقاتی سازمان تحقیقات و انجمن علوم خاک کشور تشکیل می شود ، در نشست های متعدد اقدام به تهیه بسته جامع خاک در برنامه ششم توسعه، همچنین طرح جامع خاک 10 ساله کشور که مشتمل بر پروژه ها و طرح اجرایی درباره حفظ و صیانت از خاک های بخش کشاورزی است، انجام داد.

وی افزود: طرح یاد شده بطور دقیق منطبق بر مواد مندرج در لایحه حفاظت خاک است که اکنون مراحل پایانی تصویب در مجلس شورای اسلامی را می گذراند.

پرستار جدول طرح ها و پروژه های برنامه خاک کشاورزی مندرج در برنامه ششم توسعه و طرح جامع 10 ساله خاک کشور را در زمینه بهبود و اصلاح خاک (بهبود و اصلاح اراضی زهدار و خاک شور و قلیایی)، افزایش توان تولید خاک های کشاورزی (مدیریت حاصلخیزی خاک، پایش کیفیت خاک و خاک ورزی حفاظتی، شناسایی خاک های کشاورزی اجرایی و کاربردی (تهیه نقشه های خاک شناسی با مقیاس مدیریت پذیر و تهیه پایگاه اطلاعاتی منابع خاک) و آموزش و انتقال یافته های تحقیقاتی و پژوهشی (برنامه های آموزشی توسط دفاتر تخصصی) اعلام کرد.

پیش از این وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد :توسعه مکانیزاسیون،اجرای عملیات خاک ورزی،استفاده از بذرهای مقاوم به خشکی و زودرس و توسعه کشت متراکم محصولات کشاورزی می تواند تا 20 درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی فراهم کند.

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 485910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =