تسنیم نوشت: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر توسعه مدارس فرهنگ به منظور تقویت و حمایت از رشته علوم انسانی گفت: گسترش این مدارس در شهر تهران به معنای دایر نبودن رشته علوم انسانی در سایر مدارس نیست.

علی زرافشان با حضور در یک برنامه تلویزیونی در خصوص تغییرات تحصیل دانش‌آموزان در رشته علوم انسانی اظهار داشت: خبر ممنوعیت ثبت نام دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته علوم انسانی در مدارس دولتی, مربوط به وزارت آموزش و پرورش نیست بلکه آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان یکی از 31 استان کشور تصمیم به اجرای این سیاست گرفته و سیاست مربوط به کل آموزش‌ و پرورش نیست.

وی افزود: مدارس فرهنگ نوعی از مدارس دولتی هستند که برای تقویت و حمایت از رشته علوم انسانی تاسیس شده‌اند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آنچه‌ که این وزارتخانه در روز‌های اخیر تکذیب کرد, ممنوعیت ثبت نام دانش‌آموزان علاقمند به علوم انسانی در مدارس عادی دولتی بود, البته باید توجه داشت که مدارس فرهنگ جزو مدارس خاص بوده و دولتی محسوب می‌شوند.

زرافشان ادامه داد: مدارس فرهنگ برای ثبت نام دانش‌آموزان شرایط خاصی را دارند از جمله: آزمون ورودی, داشتن حداقل معدل 17 و در زمان تحصیل نیز معدل دانش‌آموز باید حداقل 15 باشد. دانش‌آموزانی که این شرایط را ندارند اما به رشته علوم انسانی علاقه‌مند هستند باید در مدارس عادی دولتی تحصیل کنند.

وی با اشاره به این که علاوه بر توسعه مدارس فرهنگ, مدارس عادی دولتی همچنان رشته علوم انسانی را خواهند داشت، گفت: این رشته در آموزش‌ و پرورش جایگاه ویژه‌ای دارد و رویکرد جدید سند تحول بنیادین چرخش از موضوعات درسی به نیازهای انسانی است. بر همین اساس دستیابی به مراحلی از حیات طیبه در سند تحول بنیادین به عنوان یک هدف مطرح شده از همین رو رشته علوم انسانی جایگاه ویژه‌ای دارد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق سند تحول بنیادین, مجموعه‌های آموزشی و تربیتی خاص علوم انسانی باید در سراسر کشور ایجاد شود. هم‌ اکنون تعداد مدارس فرهنگ در تهران 12 واحد است و با توجه به هدف تقویت رشته علوم انسانی باید بستر سازی لازم برای ورود دانش‌آموزش مستعد به این رشته فراهم شود.

وی با اشاره به توسعه کمی و کیفی رشته علوم انسانی اظهار داشت: هم اکنون 30 درصد دانش‌آموزان شاخه نظری در این رشته علوم انسانی, 46 درصد در رشته علوم تجربی و 22 درصد در رشته علوم ریاضی تحصیل می‌کنند.

زرافشان گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بسته جامعی برای تقویت رشته علوم انسانی دیده شده است و تدوین منابع علوم انسانی مبتنی بر جهان‌بینی اسلامی و تدوین برنامه به منظور فرهنگ‌سازی در جهت تقویت منزلت علوم انسانی از راه‌کارهای مد نظر است.

وی ادامه داد: برای فرهنگ سازی منزلت علوم انسانی در جامعه علاوه بر سیاست‌های توسعه کمی ارتقای کیفیت این رشته را مد نظر داریم و به همین دلیل است که در تمام جشنواره‌های آموزش و پرورش از جمله جشنواره جابربن احیان و خوارزمی بخش مربوط به علوم انسانی لحاظ شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: هم اکنون در شهر تهران 22 درصد دانش‌آموزان در رشته علوم انسانی, 31 درصد در رشته علوم تجربی و 47 درصد در رشته علوم ریاضی تحصیل می‌کنند, در حالی که شرایط در کل کشور متفاوت است و این موضوع حکایت از آن دارد که در شهر تهران توزیع دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف متفاوت است.

وی افزود: سیاست‌ آموزش و پرورش شهر تهران مبنی بر گسترش مدارس فرهنگ و تحصیل دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته علوم انسانی در این مدارس بدین معنا نیست که در سایر مدارس رشته علوم انسانی نداشته‌ باشیم؛ آموزش و پرورش در رابطه با مدارس خاص 2 مصوبه تاسیس مدارس فرهنگ و مدارس معارف اسلامی را دارد که این مدارس جزو مدارس خاص محسوب می‌شوند. دانش‌آموزان حاضر در مدارس فرهنگ به صورت ویژه‌ای تحت حمایت قرار می‌گیرند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =