تسنیم نوشت: سمیر جعجع برای انتقام گرفتن از سعد حریری به دنبال اعلام حمایت از کاندیداتوری میشل عون برای ریاست جمهوری لبنان است و برای اعلام این موضع تنها منتظر تضمین های خارجی است.

به گزارش پایگاه خبری النشره، سمیر جعجع رئیس جریان نیروهای لبنانی و تیم مشاوره وی در حال‌ حاضر اقدامات فنی برای اعلام حمایت خود از کاندیداتوری میشل عون رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان برای ریاست جمهوری را بررسی می‌کند. تمامی شاخص‌های موجود نشان می‌دهد که این تصمیم نهایی شده و تنها چیزی که مانع از ادامه آن می‌شود تضمین‌های خارجی و داخلی است که معراب منتظر آن است.

جریان المستقبل درک می‌کند که شاخص‌ترین متحد مسیحی این کشور در صورت اعلام این موضوع و حمایت از کاندیداتوری عون ارتباط خود را به صورت نهایی با این جریان قطع خواهد کرد و این اتفاق در نتیجه تکیه المستقبل به سیاست انزوای جعجع و به حاشیه راندن وی بویژه اعلام حمایت از کاندیداتوری سلیمان فرنجیه برای ریاست جمهوری لبنان است.

در این راستا منابع مطلع اعلام کردند که جعجع به زودی حمایت از کاندیداتوری عون را اعلام خواهد کرد و دیگر به سمت ائتلاف با سعد الحریری رئیس جریان المستقبل بازنخواهد گشت تا به این ترتیب پاسخ سیلی حریری در اعلام حمایت از فرنجیه بدون در نظر گرفتن وی را بدهد. این منابع تأکید دارند که جعجع در حال حاضر منتظر تضمین‌های خارجی و به ویژه پوشش گسترده قطری و آمریکایی است تا اقدامات اجرایی را آغاز کند، چرا که این اقدام به منزله قطع نهایی روابط با عربستان سعودی خواهد بود و این چیزی است که جرأت زیادی از رئیس حزب نیروهای لبنانی می‌خواهد و در میان مقامات این کشور بی‌سابقه است.

جعجع در اعلام حمایت از کاندیداتوری عون تنها به دنبال انتقام‌جویی از حریری نیست، بررسی این موضوع را به عنوان گذرگاهی اساسی برای طرح کاندیداتوری جدی خود در دوره آینده ریاست جمهوری لبنان می‌داند ، به این معنا که رسیدن رهبر بزرگ‌ترین جریان مسیحی به ریاست جمهوری در لبنان به منزله این است که دومین جریان قادر خواهد بود در دوره آینده ریاست جمهوری این کشور را در دست بگیرد.

برخی منابع هشت مارس نزدیک به حزب‌الله لبنان، تغییر رویکرد جعجع برای حمایت از میشل عون را تلاشی از سوی وی برای خروج از جرگه گروه‌های بازنده و غرق‌شده در منطقه برای پیوستن به تیم برنده توصیف کردند. این منابع تأکید دارند که جعجع در کنار تضمین‌های خارجی منتظر تضمین‌های داخلی از سوی میشل عون در رابطه با آینده حزب نیروهای لبنانی است و سعی دارد در مرحله آینده این حزب را قوی و فعال نشان دهد و رسیدن عون به ریاست جمهوری باعث درخشان تر شدن نقش جعجع در عرصه کشور شود.

به هر حال به نظر می رسد پرونده ریاست جمهوری به تصمیم سمیر جعجع مرتبط می شود، البته محاسبات دیگری نیز در زمینه تعداد نمایندگان حامی کاندیداتوری میشل عون در صورت حمایت نیروهای لبنانی از این موضوع مطرح است، به این ترتیب نمی توان گفت که نتیجه نهایی این مناقشه حتی در صورت پیوستن نمایندگان حزب المرده و الکتایب و سوسیالیست های ترقی خواه به کاندیداتوری میشل عون، رئیس جمهور آینده کشور را تعیین خواهد کرد.

دقت نظر در آمار موجود نشان می دهد که بحران به تعطیلی کشاندن پارلمان از سمت حزب الله لبنان و حامیانش به سمت جریان المستقبل و دیگر متحدانش کشیده خواهد شد. منابع لبنانی تاکید دارند که حریری به این ترتیب در برابر دو گزینه قرار دارد، یا اینکه تسلیم شده و ریاست جمهوری عون را بپذیرد یا اینکه تغییر در تیمی که نشست های پارلمان و انتخاب رئیس جمهور را تعطیل می کنند، بپذیرد.

علاوه بر اینها موضوع دیگری نیز مطرح است و آن کنار کشیدن میشل عون به نفع نامزد توافقی است، اما بیش از این ، موضوع جعجع نیز مطرح است، چرا که با تغییر موضع خود میز را به روی همه باز می گرداند و زمینه ساز ائتلاف های جدیدی می شود که می تواند بسترساز برگزاری انتخابات پارلمانی شود.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 497476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =