نظرکاربران خبرآنلاین درباره توقیف شناگرهای آمریکایی در خلیج فارس؛ مهربانی در اوج اقتدار

شامگاه سه شنبه نیروی دریایی سپاه پاسداران دو قایق حامل سربازان امریکایی را که به آب‌های ایران وارد شده بودند توقیف و سرنشینان آنها را بازداشت کرد.

به گزارش خبرآنلاین، پس از آنکه تایید شد ورود آنها به این منطقه سهوی بوده است؛ تفنگداران آمریکایی آزاد شدند. (شرح کامل این ماجرا را در این گزارش بخوانید).

خبرآنلاین با انتشار تصویری از سربازان بازداشتی نظر کاربران را در این باره جویا شده بود. صدها نفر در این نظرسنجی مشارکت کردند. از میان بیش از 100 کامنت تایید شده ذیل این خبر، چنین بر می‌آید که اغلب کاربران خبرآنلاین، ضمن تقدیر از نیروی دریایی سپاه پاسداران، توقیف این شناگرها را نشان دهنده هوشیاری کشورمان در برابر هر نفوذی می‌دانند.

برخی در مقایسه میان آزادی نیروهای آمریکایی ظرف یک روز با آزادی نیروهای انگلیسی در دولت گذشته پس از 11 روز، به تقدیر از دولت تدبیر و امید پرداخته اند که با دیپلماسی موفق خود منجر به عذرخواهی آمریکا از ایران شد؛ نه اینکه همچون دولت گذشته افکار عمومی جهان را به کشورمان بدبین کند. به زعم این کاربران، کل این ماجرا نشان دهنده فرهنگ اسلامی ایران زمین بود. بویژه در نحوه برخورد با اسیر و رسم مهمان نوازی ایرانیان. چه آنکه برخی نوشته‌اند با این رفتار هم حساسیت کشورمان نسبت به هر نوع تجاوزی نشان داده شد و هم واقع بینی و هنر دیپلماسی و صلح طلبی ما. کاربری با نام «علی» هم نوشته است: این روش تایید کننده حرف جناب ظریف درمورد رشد دیپلماسی ماست، ما اهل جنگ نیستیم و مردمی با فرهنگ و متمدن هستیم. «مهربانی در اوج اقتدار» را می‎توان چکیده اغلب نظرات کاربران خبرآنلاین برشمرد.

گروهی از کاربران از پیام‌های این ماجرا به برخی کشورهای منطقه همچون ترکیه و عربستان نوشته‌اند که هم به توان نظامی ایران پی ببرند و هم به توان دیپلماسی ما. این دست از کاربران، ماجرای توقیف و آزادی شناورهای آمریکایی را نمایشی از اقتدار کشورمان خوانده‌اند اما در مقابل برخی دیگر بر این باورند که همه این ماجرا با یک تذکر ساده نیز امکان پذیر بوده و نیازی به توقیف و آزادی شناگرها نبود.

در برخی کامنت‌ها نیز به نزدیک شدن به زمان اجرای برجام اشاره شده و خردمندی در آزادی سریع سربازان آمریکایی را ارج نهاده اند. چرا که منجر نشده تا با این مستمسک، بار دیگر حقوق حقه ایران نادیده گرفته شود و بهانه‌ای به دست تندروهای آمریکا و اروپا بیفتد تا نقض تحریم‎ها را به تعویق بیاندازند.

 کاربرانی هم به تغییر لحن آمریکا پس از آزادی سربازانش اشاره کرده و آن را موید سخنان رهبر معظم انقلاب خوانده‎اند که «آمریکا، غیر قابل اعتماد است». برخی هم با اشاره به تفاوت رفتار ایران و ترکیه، به شوخی به مقامات آمریکا نوشته‌اند: شانس آوردید در حریم آبی ایران دچار خطا شدید و گرنه ترکیه که به هواپیمای روسیه رحم نکرد، به شما هم رحم نمی کرد.

2727

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 499221

برچسب‌ها