۰ نفر
۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰

«حمید قالیجاری» طراح انیمیشن و کارتونیست کرمانشاهی؛ در ماه جاری موفق به کسب 3 مقام نخست درجشنواره هنرهای تجسمی «محمد (ص) پیامبر مهربانی»، جشنواره فرهنگی «رسول آفتاب»، چهارمین جشنواره کاریکاتور «برق اصفهان» و حائز رتبه دومِ نخستین جشنواره فرهنگی هنری «راه آهن» شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حميد قاليجاري، متولد سال 1355 دارای دیپلم گرافیک، لیسانس نقاشی و كارشناسي ارشد تصويرگري از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران، انیماتور، کارتونیست و رئیس انجمن کاریکاتور کرمانشاه است. فعالیت انیمیشن را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرد و كارگرداني انيميشن های کوتاه پرواز، جاذبه بدون سیب، سایه روشن و همکاری در مؤسسات مختلف معتبری با سِمَت سوپروايزر هنري، گرافيست، طراح تيزرهاي تبليغاتي و شبيه سازي سه بعدی در پروژه های مختلف، کانسپت کاراکتر فضا، تکسچرینگ فضاها، تصویرگری کتاب کودک را در کارنامه هنری و شغلی خود دارد. وی تا کنون موفق به کسب بیش از 40 رتبه هنری از جشنواره های داخلی و خارجی است، بطوریکه آثار وی در نمایشگاه های گروهی و انفرادی مختلفی به نمایش گذاشته شده است.

رتبه اول پنجمین جشنواره فرهنگی «رسول آفتاب»
دی ‌ماه امسال مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره فرهنگی «رسول آفتاب» در تهران برگزار شد. وی به عنوان نفر اول در بخش کاریکاتور این جشنواره موفق به اخذ تندیس مقام اول، جایزه و لوح تقدیر شد.

داوران این جشنواره از میان بیش از ۶۰۰ اثر دریافتی در بخش های شعر، داستان، عکس و کاریکاتور، ۴۰ اثر را برگزیدند که ۲۴ اثر منتخبِ برتربه مرحله نهایی راه یافت و همزمان با هفته وحدت از 3 تا 8 دی ماه ۹۴ در نگارخانه بوستان گفتگو واقع در تهران به نمایش گذاشته شد. قالیجاری موضوع این کاریکاتور را تکفیری خواند به خبر آنلاین می گوید: گروه های تکفیری با اهداف خود سعی در نابودی هویت اسلام دارند در حالی که به کار بیهوده ای مشغول هستند؛ زیرا هویت اسلام به گونه ای نیست که بتوانند دست به نابودی آن بزنند.
وی در این کاریکاتور نشان می دهد؛ تلاش سرسختانه دشمنان برای حمله به تصویر ماه در حوض آب بیهوده است، ماه نماد اسلام است و در جای اصلی خود در آسمان شب به زیبایی دیده می شود. بی اثر ماندن رگبار خشم مخالفان کاملا آشکار است ماهِ نمایان «اسلام» بالای سَر آنها در جایگاهی والا میان آسمان شب می درخشد، بدین معنا که نقشه های آنها نقش بر آب است.

کسب مقام اول جشنواره «محمد (ص) پیامبر مهربانی»
در مراسم اختتامیه جشنواره «محمد (ص) پیامبر مهربانی» در تهران با حضور داوران حاضر در مراسم، وی در بخش کاریکاتور این جشنواره به عنوان نفر اول معرفی شد و تندیس و جایزه برتر این جشنواره را به خود اختصاص داد.

قالیجاری دربارۀ این اثر می گوید: اسلام دین صلح است، تزیینات روی مناره مساجد، اسلام را در ذهن ببیننده تداعی می کند و پرندگان در آسمان هم نماد صلح هستند.

این اثر با نشان دادن چهارگوشه کاغذی با نقش تذهیب مناره های مسجد به عنوان پایگاه نشر قرآن و کلام آسمانی، تداعی گر هنر اصیل و اعتقادات مذهبی ایرانیان است، پرنده های صلح از زوایای باز مناره ها به چهار سوی دنیا پرواز می کنند و صلح و مهربانی را نشر می دهند.


کسب مقام نخست چهارمین جشنواره کاریکاتور برق اصفهان

این کاریکاتوریست جوان همچنین دی ماه امسال در چهارمین جشنواره کاریکاتور برق که در اصفهان به عنوان برندِ کارتون شناخته می شود موفق به کسب مقام نخست شد در پایان این جشنواره از وی با اهداء تندیس جشنواره، جایزه و لوح تقدیر قدردانی شد.

کاریکاتوریست در این اثر نشان می دهد: قدرت طبیعت پله هایی برای رسیدن انسان به روشنایی برق است، ذخیره نور آفتاب دیدگان بشرِ امروز را از سیاهی شب نجات می دهد و انرژی پاک خورشید روشنایی بخش تاریکی اتاق است.
ماحصل انرژی موجود در منابع طبیعی، اختراع «سلول های خورشیدی» را در پی داشته است قالیجاری با آگاهی بر اینکه برق رسانی خورشیدی می تواند شرایط مناسبی برای رفاه و آرامش افرادی که تا کنون از نعمت روشنایی بی بهره بوده اند را فراهم بیاورد، به خلق این اثر پرداخته است.

کسب رتبه دوم در نخستين جشنواره فرهنگي هنري راه آهن
اثر دیگر این هنرمند ماه جاری در نخستين جشنواره فرهنگي هنري راه آهن دربخش کارتون رتبه دوم را کسب کرد وی موفق به دریافت جوایز و لوح تقدیر این جشنواره شد.
قالیجاری از مراسم اختتامیه این جشنواره به عنوان بهترین اختتامیه ای که تا کنون در آن شرکت داشته است یاد کرد در ادامه درباره این کاریکاتور کارتونی می گوید: واگن های قطار، چمدان هایی در حال حرکت به شکل خانه هستند که در تضاد با تردد پُر خطر خودروها در کنار ریل ها دیده می شوند لذا برتری مسافرت با قطار را نسبت به خودرو نشان می دهد.

وی می افزاید: سفر با قطار می تواند جان انسان ها را در برابر آسیب های ناشی از تصادفات و مرگ های جاده ای که هر ساله رخ می دهد حفظ کند لذا در مقایسه با اتومبیل از خطر کمتر و ایمنی بیشتری برخوردار است.
این کارتونیست توانا با نگاهی مقایسه ای در اشاره به اینکه راه آهن از ایمنی بالاتری نسبت به خودرو برخوردار است معانی روشنی را با زبان کاریکاتور بیان می کند بطوریکه با تشبیه کردن واگن های قطار به شکل خانه سعی دارد، در لابه لای خطوط با پیام به ذهن مخاطب القا کند؛ قطار امن تر از خودرو است.

کسب رتبه دوم در فراخوان سراسری کارتون و کاریکاتور «آل سقوط»
این کاریکاتوریست کرمانشاهی چندی پیش در فراخوان سراسری كارتون و كاریكاتور «آل سقوط» در اعتراض به فاجعه منا از بین 400 اثر 116 شرکت کننده حائز رتبه دوم کشوری شد و مورد تقدیر قرار گرفت. ضمن اینکه کتاب مجموعه کاریکاتورهای منتخب این فراخوان رو نمایی شد در این راستا نمایشگاه این آثار برتر در چهلمین روز از مرگ هموطنان در حادثه منا در تهران برای بازدید عموم به عرصه نمایش گذاشته شد.

تنظیم: سها راستاد

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 502449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    وااااای لذت بردم عالی بود امیدوارم موفق باشی