181 میلی متر بارندگی در سال آبی 94-95 دراستان زنجان

امیر حمید نیا مدیر عامل شرکت شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: میزان بارندگی در سال آبی 94-95، استان زنجان 48 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و در دراز مدت 55 درصد افزایش را نشان میدهد.

به گزارش خبرآنلاین وی با بیان اینکه به دلیل خشک سالی ها و کاهش نزولات آسمانی کل کشور با مشکل آبی مواجه شده است افزود: استان زنجان به طبع شرایط حاکم بر وضعیت آبی کشور با بحران آبی مواجه شده است. این بحران در استان زنجان نسبت به استان های دیگر بیشتر است به گونه ای که استان زنجان سال گذشته جزء 13 استان مواجه با تنش آبی شدید در کشور به شمار آمد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه زنجان با اشاره به وضعیت روان آبها در سال آبی 94-95 عنوان کرد: با وجود افزایش میزان بارندگی ها حجم روان آب ها در سال آبی جدید کاهش محسوسی داشته است به گونه ای که میزان روان آبها در چشم انداز بلند مدت 40 درصد کاهش را نشان میدهد.

حمیدنیا ادامه داد: خشکسالی های پی در پی در استان زنجان، افزایش نفوذ آب در زمین و برداشت های مستقیم از آب رودخانه ها موجب کاهش چشم گیر میزان روان آب ها در استان شده است. از این رو کاهش روان آب ها تاثیر خود را در ذخیره آب سد ها گذاشته و میزان آن را کاهش داده است. برای مثال در سال آبی جدید 4 میلیون و 70هزار متر مکعب آب وارد سد تهم شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش و در دراز مدت کاهش را نشان میدهد.

وی با اشاره به وضعیت آب ذخیره شده در مخزن آبی سد گلابر و کینه ورس اضافه کرد: این دو سد نسبت به سایر سد های موجود در استان بیشترین میزان ذخیره آب نسبت به ظرفیت حجم مخزن خود را دارند. گفتنی است آب این سد ها به بهره برداری نرسیده و تنها حق آبه کشاورزی و زیست محیطی آن آزاد میشود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 504815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =