۰ نفر
۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۶

استان در برگزاری نمایشگاه محدودیتهایی هم دارد که تعیین کننده هستند. به عنوان مثال اینکه چه ناشرانی در نمایشگاه حضور داشته باشند و زمان برگزاری آن بر اساس یک برنامه کشوری تصمیم گیری می شود.

خبرآنلاین کهگیلویه و بویراحمد-فاطمه رشیدی
پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان کهگیلویه وبویراحمد هم تمام شد. مسوولان نمایشگاه از روز ششم که رکوردهای سال گذشته خود را پشت سر گذاشتند نفسی از سر آسودگی کشیدند. به گفته خردمند معاون مطبوعاتی حجم فروش رسمی بر اساس بن های خرید از مرز 220 میلیون تومان گذشته وبیش از صد هزار نفر هم از نمایشگاه بازدید کردند.
اگرچه همه آمارها خبر از رونق نمایشگاه می دهند اما غرفه داران اغلب ناراضی بودند. این نارضایتی در میان برخی بازدید کنندگان هم وجود داشت. در این گزارش پای صحبت منتقدان نمایشگاه نشسته ایم.

زمان نمایشگاه مناسب نبود
نماینده یکی از انتشارات که با کتابهای تخصصی حوزه پزشکی به شهر یاسوج آمده بود معتقد بود: زمان نمایشگاه اصلا مناسب نبود چرا که دانشجویان در تعطیلات میان دو ترم به سر می بردند و به همین دلیل فرصت بازدید از نمایشگاه را از دست دادند.
وی گفت: در سالهای گذشته شهر یاسوج و نمایشگاه استان کهگیلویه و بویر احمد یکی از بهترین نمایشگاه های کشوری برای ناشران تخصصی بود اما همین جابجایی زمان نمایشگاه باعث شد بازدید کنندگان نمایشگاه افت کند.
این ناشر ادامه داد:اگر نمایشگاه یک هفته دیرتر برگزار می شد می توانست نتیجه بهتری داشته باشد چرا که با شروع کلاسهای دانشگاه دانشجویان منابع درسی خود را می توانستند تهیه کنند حال آنکه دانشجویان این شهر مجبورند بسیاری از کتابهای مورد نیاز خود را از تهران و شیراز تهیه کنند.
البته این بی رونقی گریبان همه ناشران تخصصی را گرفته بود به گونه ای که  سراغ هر کدامشان رفتم معتقد بودند نمایشگاه اصلا مطابق انتظارشان نبوده و اغلب  بر این باور بودند که برای نمایشگاه اطلاع رسانی مناسبی در سطح شهر انجام نگرفته است.

کیفیت نمایشگاه پایین است
برخی بازدید کنندگان گلایه داشتند ناشرانی که برای این نمایشگاه دعوت شده اند اغلب ناشرانی هستند که آثار درجه دو و سه را منتشر می کنند .
نشر نی درست کنار درب ورودی نمایشگاه غرفه داشت و مسوولان این غرفه از نمایشگاه راضی بودند. مسوول این غرفه  گفت: ما در شهرهای زیادی حضور داشتیم اما مردم شهر یاسوج مردم آگاهی هستند. مخاطبان دقیقا می دانند به دنبال چه هستند و خیلی هم از کتاب استقبال می کنند.
وی گفت: در نمایشگاه  از سه کتاب ایران بین دو انقلاب ،کودتا و ایران مدرن در این نمایشگاه به حدی استقبال شد که در روز آخر حتی برای نمونه نیز از این کتابها نداشتیم.

مردم کتاب درجه یک می خواهند
انتشارات چشمه نیز در کنار نشر نی غرفه داشت و مهربانی مسوول این غرفه که خود تسلط کاملی بر همه کتابهای ارایه شده در نمایشگاه و غرفه اش داشت معتقد بود مردم به دنبال کتابهای درجه یک و دست اول هستند و به همین دلیل از کتابهای این انتشارات استقبال خوبی شده است.
البته برخی شنیده ها حکایت از آن دارد که ناشران بزرگ کشوری اغلب راضی به حضور در نمایشگاه های استانی نمی شوند چرا که این ناشران معتقدند برای خود برندی هستند و بدون حضور در نمایشگاه نیز مخاطبان خود را دارند.

فصل سرد کتابهای کنکوری
غرفه انتشارات گاج نیز که معمولا در نمایشگاه ها با ازدحام روبروست خالی از مخاطب بود. مسوول این غرفه معتقد بود این فصل زمان مناسبی برای نمایشگاه و یا ناشران کتابهای کنکور نیست چرا که داوطلبان در این ماه از سال کتابهای مورد نظرشان را انتخاب و خریداری کرده اند و کمتر به دنبال کتاب هستند.
وی افزود:این نخستین بار است که نمایشگاه کتاب در شهر یاسوج با چنین بی مهری روبرو می شود و مسوولان باید آسیب شناسی کنند ببینند این مساله از کجا نشات گرفته است.
غرفه کتابهای کنکور کلاغ سفید نیز وضعیتی مشابه گاج داشت .

سلایق و نیاز مخاطبان را در نمایشگاه  نادیده گرفتند
برخی از بازدید کنندگان معتقد بودند سلایق  و نیاز مخاطبان در این نمایشگاه در سالهای گذشته نادیده گرفته شده است. به همین دلیل مردم دچار دلزدگی از نمایشگاه شده اند.
حسین محمدی یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه معتقد بود ناشران کتابهای مذهبی تعدادشان در نمایشگاه زیاد است اما تنوع کتابهای مذهبی کم است. ضمن آنکه به دلیل مذهبی بودن روی ظاهر آنها نظارتی وجود ندارد به همین دلیل مخاطب پسند هم نیستند.
وی ادامه داد: مسوولان باید توجه داشته باشند مردم در نمایشگاه ها به دنبال کتابهایی هستند که در استان نمی توانند آن را پیدا کنند اما کتابهای این نمایشگاه در هر کتابفروشی پیدا می شود و تنها تفاوت نمایشگاه با بیرون همین تخفیف و بن کارتهاست.
سارا جهانبازی بازیدکننده نمایشگاه گفت: در شهر سردسیر یاسوج نباید انتظار داشت که در بهمن ماه ناشران با آغوش باز نمایشگاه شهر یاسوج را بپذیرند.
وی ادامه داد این تبعیض در حق استانهای کوچک است که در بدترین فصل سال در آنها نمایشگاه برگزار شود.

نمایشگاه های  بی کیفیت باعث دلزدگی مردم می شود
البته یکی از ناشران کتابهای مذهبی گلایه  داشت در نمایشگاه از کتابهای مذهبی استقبال خوبی نشده است وی مهمترین دلیل این بی رغبتی به نمایشگاه را برگزاری نمایشگاه های  اداری و سازمانی  در سطح شهرستانها با حضور ناشران بی کیفیت عنوان  کرد.
وی ادامه داد: در سالهای گذشته مسوولان از نمایشگاه بازدید می کردند و حضور هر مسوول موج و ازدحامی ایجاد می کرد اما امسال شاید به دلیل همزمانی با برنامه های دهه فجر بازدید ها کمتر بود و این موضوع نیز بر بی رونقی نمایشگاه افزوده است.

هزینه برپایی نمایشگاه بالاست اما درآمد ندارد
بایگان مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همه آمارها نشان می دهد که نمایشگاه  امسال با شکوهتر برگزار شده است.
وی ادامه داد: استان در برگزاری نمایشگاه محدودیتهایی هم دارد که تعیین کننده هستند. به عنوان مثال اینکه چه ناشرانی در نمایشگاه حضور داشته باشند و زمان برگزاری آن بر اساس یک برنامه کشوری تصمیم گیری می شود.
وی گفت: بودجه برگزاری نمایشگاه بسیار کم است و در این میان هزینه برپایی نمایشگاه نیز بسیار بالاست همه اینها در شرایطی است که برپایی نمایشگاه برای مجموعه فرهنگ و ارشاد فقط جنبه فرهنگسازی دارد و منبع درآمد محسوب نمی شود.
اغلب غرفه داران در سالهای گذشته نیز به یاسوج آمده بودند و بر اساس علاقه نمایشگاه پانزدهم را انتخاب کرده بودند.معتقد بودند همیشه نمایشگاه کتاب استان کهگیلویه وبویر احمد از نظر میزان فروش و استقبال برای ناشران بهترین بوده است و کم رونقی نمایشگاه امسال برایشان  عجیب بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =