بازپس‌گیری 2 هزار و 700 هکتار منابع طبیعی از متصرفان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: با پیگیری‌ها و تلاشی که اکیپ یگان حفاظت منابع طبیعی استان داشته شاهد بازپس‌گیری 2 هزار و 700 هکتار منابع طبیعی از دست متصرفان بودیم.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از اردبیل، شهامت هدایت در جمع فعالان تشکل‌های مردم‌نهاد حفاظت و صیانت از منابع طبیعی در اردبیل اظهار کرد: در قالب طرح‌های اجرایی در کنار جلوگیری از تخریب‌ها و برخورد با متصرفات غیرقانونی سعی می‌کنیم تا بازپس‌گیری‌ها در این حوزه انجام شود تا عرصه ملی و منابع طبیعی مورد صیانت قرار گیرد.

وی از اقدامات انجام شده برای بازپس‌گیری عرصه‌های طبیعی و ملی خبر داد و گفت: برای تمامی آنهایی که در مراجع قضایی پرونده تشکیل شده است صدور آرا و حکم قانونی انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل ضرورت آموزش همگانی به ویژه دانش‌آموزان را در حفاظت و صیانت از عرصه‌های ملی و طبیعی یادآور شد و افزود: امیدواریم از توان سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در این ارتباط استفاده کنیم چرا که تحقق امر آموزش و فراگیری آن نیاز به آگاهی و مشارکت همگانی مردم دارد.

هدایت وجود برخی از مشکلات در شهرستان‌ها را نظیر وجود نسخ در برخی از روستاها را به عنوان یکی از عوامل سوءاستفاده یادآور شد و بیان کرد: مشخص نبودن نسخ بزرگ‌ترین مشکل زمین‌خواری را برای منابع طبیعی و آبخیزداری به همراه داشته است.

وی ادامه داد: سعی می‌کنیم بر اساس مدارک و مستندات به درخواست‌ها و شکایت‌های روستاییان در این زمینه رسیدگی کنیم اما هرگز اجازه نخواهیم داده تا به خاطر برخی دست‌کاری‌ها در نسخ عده‌ای سعی کنند از عرصه‌های ملی و طبیعی سوءاستفاده کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل بیشترین موارد تشکیل پرونده را در این حوزه مربوط به شهرستان‌های بیله‌سوار و پارس‌آباد اعلام کرد و گفت: با فعال بودن اکیپ‌های صیانتی و حفاظتی در این حوزه سعی شده است تا تخلفات به حداقل برسد که البته اعمال تخلفات سنگین نیز در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است.

هدایت استفاده از ظرفیت و توان تشکل‌های غیردولتی را در برنامه‌ریزی‌ها برای صیانت از عرصه‌های طبیعی و جنگلی و مرتعی یادآور شد و تصریح کرد: در قالب طرح جامعه‌ای که برای حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری تدارک دیده شده است انتظار بر این است تا یک اقدام مناسب در مسیر توسعه اقدامات قانونی و جلوگیری از برخی تجاوزها و دست دراز کردن‌ها را شاهد باشیم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508413

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =