هفت نکته درباره داوری جشنواره و بادیگارد

این روزها بر سر این که چرا در جشنواره سی و چهارم به ابراهیم حاتمی کیا بابت فیلم بادیگارد توجهی نشان داده نشد و به عنوان بهترین کارگردان و فیلمنامه نویس شناخته نشد و فیلمش هم نامزد بهترین فیلم مطرح نشد، در برخی از رسانه های خبری و محافل جناحی غوغا است و از همین رو جشنواره و دبیرش و داورانش و سازمان سینمایی و وزارت ارشاد را با بهره گیری از اصطلاحات ارزشی، هدف حمله های ایدئولوژیک قرار داده اند.

این که هدف واقعی از این غوغاها تا چه حد به بیرون ماندن برخی قدرت خواهان که یکی دو سالی است از حوزه مدیریت های کلان بیرون مانده اند و حالا حاتمی کیا و فیلمش فقط بهانه هایی برای تقبیح دولتی است که به خروج ایشان از دایره قدرت انجامیده معطوف است، امری است که موضوع این یادداشت نیست. هدف از مکتوب حاضر، صرفا ذکر نکاتی چند درباره سست بودن ایرادهایی است که در این زمینه به شکل طلبکارانه طرح می شود.

  1. این که کم و کیف نتایج داوری یک محفل سینمایی ارتباط مستقیم دارد با میزان دانش و بینش و سواد و تجربه و ذائقه داوران آن،  گزاره ای بدیهی است. این که اگر به جای داوران کنونی، داورانی دیگر دست به انتخاب می زدند، احتمال این که در برخی رشته ها به نام های دیگری در فرایند اعلام نامزد و برنده رسیده می شد کم نیست. این موضوع اصلی ترین قانون در قواعد بازی یک جشنواره است. اگر جشنواره و داورهایش را قبول داریم و در آن شرکت می کنیم، یعنی تبعاتش را هم می پذیریم و اگر قبول نداریم، چرا اصولا شرکت می کنیم؟ نگارنده هم فهرست برگزیدگانش با فهرست برگزیدگان داوران در برخی موارد تفاوت فاحش دارد. اما این نباید به اعتراض و غوغامداری من نوعی در حدی که داوران را متهم به برخی مسائل اعتقادی کنم بینجامد.

  2. آقای حاتمی کیا در طول سه و دهه و نیم جشنواره فیلم فجر، همواره از عزیزکردگان بوده است. سه بار بزرگداشت، پنج نوبت کسب جایزه بهترین فیلم، دو نوبت کسب جایزه بهترین کارگردان، یک نوبت کسب بهترین فیلمنامه نویس، و جدای از این ها اغلب فیلم هایش هم معمولا سیمرغ باران بوده است: مهاجر 5 سیمرغ، آژانس شیشه ای 8 سیمرغ، چ 8 سیمرغ، به نام پدر 4 سیمرغ، به رنگ ارغوان 4 سیمرغ، روبان قرمز 3 سیمرغ و...تازه این جدا از میزان نامزدی دریافت سیمرع ها است. بس نیست؟ قاعدتا منظور این نیست که چون طرف بارها و بارها و بارها جایزه گرفته است، این بار حتی اگر جایزه حقش است به او داده نشود. منظور این است که این موضع طلبکارانه محفلی/رسانه ای که با سوزوگدازهای مظلوم نمایانه هم ابراز می شود، کمی تا قسمتی زیادی رقت بار و مضحک می نماید.

  3. همه فیلم هایی که در بخش های رقابتی جشنواره حضور می یابند از حق یکسان برای دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن و قضاوت برخوردارند. نمی توان گفت چون فلان فیلم درباره دفاع مقدس و چیزهای مقدس دیگر است و کارگردانش پیشینه های بلندبالا دارد ارجحیت به جوانی دارد که با فیلم اولش با موضوع دیگر تازه وارد جشنواره شده است. جشنواره فیلم فجر متعلق به همه سینماگرانی است که با موازین قانونی کشور فیلم می سازند؛ چه در باب جنگ چه در باب فقر و چه در باب تیرگی های جامعه و چه در باب فانتزی و سرخوشی. مهم، کیفیت فیلم است که حرف آخر را می زند؛ نه عزیزکردگی و حلواحلوا کردن های محفلی.

  4. دوستان طوری قاطعانه از کیفیت بالای فیلم بایگارد صحبت می کنند که گویی نظر خلاف آن، قرآن خدا را غلط می کند. بله...برخی معتقدند فیلم اثر خوبی است و برخی هم معتقدند فیلم خوبی نیست. فیلم به آن اندازه نرسیده است که نوعی اجماع بین صاحب نظران متخصص (تأکید می کنم صاحب نظران متخصص؛ و نه فلان بیانیه نویس جناحی و بهمان مقام دولتی و مجلسی و شهرداری و...) در خوب بودنش ایجاد کند. من هم با داوران جشنواره در این که بادیگارد فیلمی در حد نامزدی و برندگی نیست موافقم. فیلمی که بارها هارمونی ضرباهنگ و فضایش با ایده های نامربوط مخدوش می شود (مثل آن صحنه خنده دار پانسمان زخم ها توسط همسر و دختران) و یا نکته های نامتقاعدکننده دارد (مثل گول خوردن نیروهای مجرب و حرفه ای حفاظتی/امنیتی از جوانکی که تنها تخصصش درس دادن در زمینه اتم است) و یا وسط کار فیلم هندی می شود (این که دانشمند هسته ای یک دفعه فرزند شهید از آب درمی آید؛ آن هم شهیدی که از قضا همرزم قهرمان داستان بوده است از آن تصادف هایی است که فقط در فیلم هندی و فیلمفارسی و گنج قارون ها قابل رویت است. البته نمی دانیم اگر دانشمند هسته ای این فیلم فرزند شهید نبود، حاج حیدر داستان یعنی از او دیگر مراقبت نمی کرد؟) و یا نکته های عجیب و غریب مطرح می کند (خبرنگار تلویزیون برای گزارش انفجار در بلوچستان، سراغ محافظ یک شخصیت سیاسی می رود تا مصاحبه اش را پخش کند! و بعد که به دلایل کاملا بدیهی اجازه مصاحبه داده نمی شود، خبرنگار شاکی می شود که چرا نمی گذارند مردم واقعیت ها را بدانند! کجای دنیا محافظ های شخصیت های سیاسی برای دانستن مردم از واقعیت ها مصاحبه می کنند؟) یا حتی درونمایه اش با تناقض رو به رو است (فیلم به دوران شهید رجایی به عنوان یک مقطع آرمانی ارجاع می دهد؛ در حالی که آن بزرگوار را کسی به شهادت رساند که از عوامل نفوذی ضدانقلاب بود (کشمیری) و معلوم نیست چرا این آقای حیدر که اکنون در بیان شعارهای انقلابی رگ گردن کلفت می کند، آن موقع به عنوان محافظ شهید رجایی چه کار می کرد و چرا به خاطر سهل انگاری اش از کار برکنار نشد) و...برای چه باید برای کسب بهترین فیلم نامزد یا برنده شود؟ این همه گاف و انتظار بردن جایزه؟

  5. دوستان طبق معمول، برای دفاع از فیلم محبوب خود متوسل به حمله به فیلم های رقیب می شوند. شوی امسال متعلق به تقبیح فیلم ابد و یک روز بود که با همان الفاظ کلیشه ای و ادبیات مستعمل، سیاه نما و خائن و ضد انقلاب و ...نامیده شد و بر اساس اپیدمی بیمارگون تعمیم، این بار هم محدوده داستان فیلم به کشور ایران تشبیه شد و این که فیلمساز می خواهد بگوید ایران مثل سگدانی است و باید از آن به خارج پناه برد و...راستش نگارنده چندان با این ادبیات منحط تعمیم و تشبیه و نمادگرایی افراطی که میراث چپی های دهه چهل و پنجاه است مأنوس نیست، ولی به سهولت می توان همین ادبیات را درباره بادیگارد هم به کار برد. مثلا گفت :«بادیگارد در پی القای حس نومیدی مردم از انقلاب است. این که فیلم می گوید دیگر در بین مسئولان شخص مخلص و انقلابی پیدا نمی شود،  از طرف دیگر فیلم جوانان و نسل آینده این انقلاب را دخترانی که خودکشی می کنند و پسرانی که در پارک مواد مخدر توزیع می کنند و دنبال عیاشی با دختران نوجوان هستند نشان می دهد و می خواهد القا کند که انقلاب در پرورش نسل آینده اش ناکام مانده است و این نسل را مشتی معتاد و قاچاقچی و شهوتران و مایوس تشکیل می دهند. این که بازیگر نقش دانشمند هسته ای را همان بازیگری ایفا می کند که در فیلم های روشنفکرنمایانه امثال فرمان آرا و بنی اعتماد و کاهانی و درمیشیان نقش های مهم بر عهده داشته است، باید چنین رمزگشایی اش کرد که دانشمندان هسته ای نیز در نهایت به مسیر روشنفکرنمایی می رسند و متعلق به انقلاب نخواهند بود. در صحنه که حیدر خواب است و خرناس می کشد و دخترانش از او فیلم می گیرند، در واقع به خواب غفلت انقلابیون اشاره دارد و می خواهد بگوید که شعارهای انقلابی شان، خرناسه هایی بیش نیست و نسل آینده هم به این واقف است و دارد نمودهای انقلابی را با فیلم گرفتنش به مضحکه و مسخره می گیرد. این که دانشمند هسته ای موفق می شود ماموران حفاظتی را گول بزند و از دست شان بگریزد و سر کارشان بگذارد، حاکی از این است که نظام جمهوری اسلامی توانایی دفاع از نخبگانش را ندارد و فلج شده است. اصلا این که آدم توانمندی همچون حیدر از اداره اش اخراج می شود، یعنی این که نظام به بن بست رسیده است و...» می بینید! به راحتی می توان این ادبیات مسخره و منحط را درباره فیلم بادیگارد هم به کار برد و نتایج مصادره به مطلوب در باب سیاه نمایی و ...گرفت.

  6. داوران جشنواره همگی از چهره های موجه سینمایی این مملکت هستند. آن ها را نه از سر کوچه برداشته اند بیاورند و نه از طرف سازمان های جاسوسی ضدانقلاب مامور به ارسال و اعزام شده اند. همگی در حال فعالیت فرهنگی در این دیارند و در کارنامه شان آثار ارزشمند چه از زاویه محتوایی و چه از بعد تکنیکی فراوان یافت می شود. تأکید می کنم من هم نظرم درباره برخی رشته ها با حاصل داوری این دوستان بسیار متفاوت است، اما قرار نیست هر جا نظر متفاوت باشد فوری متوسل به نظریه های توطئه و تمهید تهمت و انگ زنی شویم. بنده فیلم های آقای اصغر فرهادی را بسیار می پسندم، اما بسیار پیش آمده است که آثار ایشان و یا خودشان در جشنواره مورد توجه قرار نگرفته اند؛ در حالی که اجماع نظر منتقدان و صاحب نظران متخصص چیز دیگر بوده است. اتفاقی افتاده است؟ باید ننه من غریبم بازی به راه می انداختیم؟ همین امسال داوران یک فیلم متعلق به حوزه دفاع مقدس (ایستاده در غبار) را بسیار مورد توجه قرار داده اند که از قضا آن را همان موسسه ای تهیه کرده است که بادیگارد را هم تولید کرده است. اگر داوران با مفاهیم ارزشی مشکلی داشتند که این فیلم را قاعدتا باید از قلم می انداختند.

  7. آن چه در جشنواره ها اهمیت دارد، توجه به اثر است و نه مولف. قرار نیست جایزه ای را به خاطر سابقه و صبغه اهدا کنند؛ مگر در بخش بزرگداشت ها و نه بخش های رقابتی. آقای حاتمی کیا از بزرگان سینمای ما است و در کارنامه تالیفی حقیر، ستایش نامه های فراوان بر فیلم های ایشان یافت می شود. اما هر فیلمساز بزرگی هم ممکن است فیلم بد یا متوسط یا فاقد شایستگی جهت دریافت جایزه بسازد و متاسفانه این اتفاق چند سالی است که پی در پی در کارنامه ایشان تکرار می شود. امسال جوانان در جشنواره خوش درخشیده اند و این دستاورد کمی نیست و خوشبختانه داوران نیز به فراست این را دریافته بودند و تسلیم نگاه های فرسوده نشده اند. حاتمی کیا مثل هر فیلمساز معتبر سابقه داری حرمت دارد، اما نفس حرمت هم حرمت دارد و نباید به بهانه اش، لشکرکشی رسانه ای/ایدئولوژیک به راه انداخت و خواهان امتیازگیری بر مبنای معیارهای غیرسینمایی شد.   

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509499

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    20 22
    چون طرف بارها و بارها و بارها جایزه گرفته است، این بار حتی اگر جایزه حقش است به او داده نشود. بخشی از متن .این کار خبرنگارهاست
  • ابراهیم A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    43 11
    نقد منصفانه
  • صالح A1 ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    10 25
    فیلم از اثری که روی ذهن مخاطب می گذارد جدا نیست.فیلمساز نمی تواند فیلمی بسازد که برای مخاطبین زشتی هایی را در کشور عادی جلوه بدهد و بعد بگوید نه منظور من ایران نبود و قصد من عادی نشان دادن نیست مهم آن اثری است که روی فکر مخاطب دارد.
  • ا. ن.د IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    35 16
    مثل هميشه عالي. ممنون اقاي دانش
  • بی نام A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    16 3
    بعضی وقتها با همین دلایل فیلمهایی از این دست توقیف شده اند.
  • هومن مالک A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    8 21
    بابا ما که کم آوردیم یکی این مطالب رو ترجمه کنه ما هم بفهمیم چند چندیم ، ای ول .
    • علی نصرتی IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      25 8
      شما بهتر نیست بامزه بازی هاتو ببری توی مهمونی های خونوادگیتون هومن جون؟ اینجا بزرگترها دارن صحبت میکنن.
  • محسن فاضلی.منتقد A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    16 7
    اگرحاتمی کیا فیلمش را در بخش مسابقه نمی گذاشت وبه همه اهالی سینما ورسانه ها ثابت می کرد که بدنبال جایزه نیست. وبرای مردم فیلمش را ساخته است. ان وقت تمامی این حرف وحدیثها در کار نبود. البته شاید به گوید پس تکلیف عوامل وبازیگران چه می شود. بنده هم برای ان یک راهکار دارم. مثلا برادر مان اعلام می کرد. بجز در بخش فیلم نامه وکارگردانی. فیلم بادیگارد را داوران می توانند داوری کنند. وان وقت برای حاتمی کیا کسی ذکر مصیبت ویا دفاعیه نمی نوشت. واصولا وی به اندازه کافی ووافی خوب بلد است که چطور از خودش وکارش دفاع کند. همانطور که منتقدان را بیمار روحی و مقرض خطاب کرد. با این وجود مردم مخاطبین اصلی هستند ونه داوران ویا منتقدان. این نظر سنجی ها هم در جشنواره ملاک نیست. زمان اکران ثابت می کند.
    • بی نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      22 12
      بله. نظر متخصصین و منتقدین و حرفه ای های سینما چه ارزشی دارد. در زمان اکران است که با پخش های نیم بها و بدون بها و اکران های نهادی و سازمانی و تبلیغات رسانه ملی عزیزتان آمار فروش را بالا میبرید و باردیگر قدرتتان در سینما رو هم ثابت میکنید.
    • بی نام IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      3 12
      مغرض
  • احمدی IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    18 28
    سلام. طی سال های گذشته نقدهای آقای دانش در مورد حاتمی کیا را خوانده ام. به نظر می رسد که رعایت ادب کار پسندیده ای باشد. متاسفانه ایشان تقریبا با لفاظ رکیک و غیرمحترم سرگرم تخریب سازنده اثر هستند. در این جشنواره کجا آقای حاتمی کیا کجا اعتراض کرده و گفته چرا سیمرغ نگرفته است؟ ایا حرف خبرگزاری فارس یا فلان رسانه را باید پای ایشان نوشت؟ متاسفانه همین نقد یا توهین نامه آقای دانش نشان می دهد که فضا برای گفت و گو هنوز وجود ندارد. ای کاش منتقدانی مانند آقای دانش حداقل حرمت سه دهه فیلمسازی حاتمی کیا را نگه می داشتند. نقد به همه وارد است ولی به نظر می رسد ایشان بیشتر از فیلم با فیلمساز مشکل داشته باشند.
    • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      19 3
      به آقا یا خانم احمدی: والا ما چیز بی ادبی و رکیکی توی متن مهرزاد دانش ندیدیم. اما یادمون هست که همین آقای حاتمی کیای مودب شما در نشست مطبوعاتی همین امسالش چه جوری منتقدها رو مریض و بیمار نامید. یادمون هست چطور پارسال توی برنامه هفت به فیلمسازهای شریفی مثل عیاری و بنی اعتماد و کیارستمی توهین کرد. یادمون هست که بهرام ردان رو با عبارت «بچه خوشگل» توی فیلم شریف گیلانه خانم بنی اعتماد یاد کرد. یادمون هست توی نامه ش به میرکریمی که مثلا خواسته بود از یه حبه قندش تعریف کنه چه عبارت های زشتی علیه اصغر فرهادی به کار برد. متن مودبانه مهرزاد دانش ملایم ترین چیزی است که میشود درباره این آقا نوشت.
    • مرتضی A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      3 0
      حرف درستی است. من هم جایی انتقاد حاتمی کیا از جشنواره امسال را پیدا نکردم. خبرگزاری فارس هم دنبال کار خودش هست و الان هم حاتمی کیا رو تبدیل به بازیچه خودش کرده. فردا هم کسان دیگر را پیدا می کنه.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    12 5
    محترمانه و با انصاف. ولی چه تلاشی کرده ای جلوی خشم خودت را بگیری.
  • هادی A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    4 16
    شما یک سند و یا متن و مصاحبه از آقای حاتمی کیا بیاورید که ایشان نسبت به این موضوع اعتراض داشته باشند. شخصیت آقای حاتمی کیا خیلی بالاتر از این موهوماتی است که به ایشان نسبت داده اند
    • مارمولک IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      11 1
      عزیر دل برادر مگه این بنده خدا گفته حاتمی کیا اعتراض داشته که ازش سند خواستی؟ متن رو اول خوب بخون بعد ایراد بنی اسرائیلی بگیر. نقد آقای دانش خیلی روشن متوجه شلوغ بازی هایی که بعضی از سایتهای جناحی دراوردن نه خود حاتمی کیا.
  • بی نام IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    7 17
    عزیز منتقد. بد نیست به چند نکته توجه کنید: 1 نمی دونم چرا سفسطه می کنبد. کسی نگفته به بادیگارد سیمرغ بدید. همه می گن چرا وقتی فیلم های ضعیفی مثل «امکان مینا» و «آخرین بار کی سحر را دیدی» کاندیدای «بهترین فیلم» و «بهترین کارگردانی» شدن، فیلم خوب و اکشنی مثل «بادیگارد» که چند قدم جلوتر هست حتی «کاندید» بخش بهترین کارگردانی هم نشده 2 سایت های خبری از جناح های مختلف ار عدم «نامزد» شدن بادیگارد اظهار تعجب کرده بودن. 3 متاسفانه با عبارت «عزیزکرده» سعی کردید مفهومی رو منتقل کنید. در حالی که تمامی فیلم هایی که حاتمی کیا براش سیمرغ گرفته به حق بوده و اعتراضی رو از طرف منتقدین شاهد نبودیم. 4 این که سلایق مختلفه درسته ولی بالاخره باید یک قاعده ای باشه که سلیقه کمتر حاکم بشه و حق به حقدار برسه.
  • بی نام IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    5 16
    فیلم های حاتمی کیا مستحق جایزه بوده که بهش دادن،،الان هم واقعا خیلی تابلو نتونستید کینه ی خودتون پنهان کنید،بادیگارد فیلم خوبی بود حداقل اینکه مستحق نامزدی رو در چندین بخش داشت ولی متاسفانه داوران هم مثه شما فکر میکردن...
    • مارمولک IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      11 3
      عزیر دل برادر خب در چند رشته هم کاندیدایش کرده بودند دیگر...فیلم جنبه های فنی خوبی داشت که در همه این جنبه های فنی هم نامزد بود و در برخی شان هم برنده شد. مشکل تان دقیقا چیبست؟
  • بی نام IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    4 13
    متاسفانه آقای دانش، بسیار با خشم و کینه نظر داده است، و نظراتشان بسیار احساسی و غیر منطقی است، شما می توانید اعتقادات و نظرات آقای حاتمی کیا را قبول نداشته باشید و صد در صد مخالف ایدئولوژی ها و جهان بینی ایشان باشید اما بسیار دو از انصاف است که توانایی های ایشان در فیلمسازی را زیر سوال ببرید، حاتمی کیا یکی از بهترین کارگردانان سینماست، اشکالاتی که آقای دانش به فیلم گرفته اند بسیار نازل و سطح پایین است و ایشان نتوانسته است از لحاظ کیفی و فنی ضعف قابل ذکری را بیان کند.خوب است بیاموزیم بدون حب و بعض اظهار نظر کنیم متاسفانه بسیار واضح و مبرهن بود که داوران حق آقای حاتمی کیا را ضایع کردند.
    • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      13 3
      آقای دانش خیلی مشخص از بعضی ضعف های فیلم یاد کرده است. خب جواب بدهید. این که میگویید نقدها نازل و سطح پایین است که نشد جواب. من فیلم را دیده ام. در سینما آزادی. فیلم جنبه های فنی اش مثل فیلمبرداری و صدا و گریم و طراحی صحنه اش خیلی خوب بود. همین طور تدوین. اما اینها به خود حاتمی کیا چه ربطی دارد؟ حاتمی کیا در مقام فیلمنامه نویس و کارگردان کارش ضعیف بود. صحنه ها با هم به لحاظ پرداخت مچ نبود یک جا اکشن میشد یک جا شاعرانه یک جا تئاتری بود یک جا ...این که نشد کارگردانی. فیلمنامه هم که واقعا بد بود. سوژه خوب بود فیلمنامه بد بود.
  • مرتضی A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    3 12
    واقعا جای تعجب دارد که چطور حرف های خبرگزاری ها یا رسانه هایی که معلوم هست دنبال چی می گردند، به پای حاتمی کیا نوشته میشود. من هرچه تلاش کردم هیچ نقل قولی از ایشان پیدا نکردم که معترض به ماجرای عدم کاندیداتوری باشند. آقای دانش به نظرم از دایره انصاف خارج شدید. درست است که در متن شما هم اشاراتی به سوء استفاده رسانه ها داشتنید ولی واقعیت این است که روح حاکم براین نقد، شخص حاتمی کیا را تخریب می کند. بادیگارد فیلم قابل دفاعی بود و به نظرم نباید از طریق رسانه ها آن را وارد دعوای جناحی کنیم. در زمان اکران چ هم شما خیلی تند از حاتمی کیا انتقاد می کردید. هرجا که در مورد ایشان نقل قولی می کنید، انگار کمی کینه در آن وجود دارد. به نظرم منتقد توانایی مثل شما باید منصف تر باشد.
    • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      12 3
      من نمیفهمم چرا معترضهای این مقاله هی تکرار میکنن حاتمی کیا به جشنواره اعتراض نکرده. مگه نویسنده مطلب گفته اعتراض کرده؟ نقد نویسنده به همان غوغاپردازها است که از یک فیلم متوسط دارند شاهکار درست می کنند. خب این وسط لازمه که به ضعف های این فیلم متوسط هم اشاره بشه دیگه. یعنی هیشکی هیچی نگه یه وقت به تریچه قبای حاتمی کیا برنخوره که فیلم متوسط ساخته؟ این همه دارن برای حاتمی کیا به به و چه چه راه میندازن از وزیر و نماینده و شهردار و فرمانده گرفته تا چی چی نیوز و چی چی پرس. این وسط یه بنده خدایی هم فقط یه مطلب نه حتی نقد نوشته و داره به این فضا اشاره میکنه. یعنی تحمل همینم ندارین؟ انصافتون رو شکر.
  • کاظمی A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    4 12
    در جایی که حاتمی کیا در مورد جشنواره سکوت کرده، عده ای مثل شما قصد دارند کینه های تمامی سالهای گذشته را تسویه کنند. عده ای دیگر هم مثل خبرگزاری فارس قصد دارند از حاتمی کیا برای خودشون ابزار بسازند. آنچه در اینجا دیده نمیشه، انصاف در قلم است. ای کاش در مورد شخصیتی که سه دهه در سینمای ایران تلاش کرده اینطور حرف نمی زدید. اگر تقوایی، بیضایی و... فیلم می ساختند، مطمئن باشید با اون ها هم چنین برخورد می کردید. من در این نقدی که نوشته شده بود، متاسفانه نظر کارشناسی و به دور از کینه ندیدم. حتی اگر نقد شخصی به حاتمی کیا هم دارید به نظرم می تونید در چند جمله آن را خلاصه کنید. لازم نیست طی سه سال در نشریات مختلف، مدام به این نهضت ادامه بدید.
    • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      11 4
      چشم کاظمی جان. از این به بعد به منتقدها میگیم دقیقا طبق فرمایش شما عمل کنن و نقدها را خیلی خلاصه فقط در چند جمله بنویسن یه وقت به کسی برنخوره. آخه عزیزجان. این مطلب کاملا معلومه که مخاطبش همون رسانه های ابزاری هستن وگرنه که از خود حاتمی کیا که توش تعریف هم شده.
    • کاظمی IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      2 8
      شما هم انگار در پاسخ دادن به نظر مخالف، شبیه آقای دانش هستید. لحنی که در پاسخ دادن به این کامنت داشتید، قابل توجه است.
  • عباس پور محمدی IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    5 9
    انتقاد از حاتمی کیا طی هفته های گذشته بیشتر از اینکه معطوف به خودش باشه، برآمده از مشکلات گذشته است. من فیلم بادیگارد را شایسته این حجم از انتقاد نمی دونم. البته آقای دانش هم اشاره به اطرافیان ایشون داشتن ولی من واقعا وقتی متن را خوندم، احساس کردم که حانمی کیا را متهم می کنید. البته مشخص است که شما فیلم را نپسندید که رای شما محترم است اما واقعا احساسی که از نوشته شما به آدم دست می دهد، این است که خیلی دوست دارید، سربه تن حاتمی کیا نباشه. نمونه این نقدها را در کتاب هفته و فکر کنم چند مجله دیگر هم در زمان چ نوشته بودید. این سلسله مقالات تایید می کنه که شما با شخص حاتمی کیا هم مشکلاتی دارید. اگر این موضوع وجود نداره، لطفا بگید.
  • بی نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    5 10
    از متن: فیلم به دوران شهید رجایی به عنوان یک مقطع آرمانی ارجاع می دهد؛ در حالی که آن بزرگوار را کسی به شهادت رساند که از عوامل نفوذی ضدانقلاب بود کشمیری و معلوم نیست چرا این آقای حیدر که اکنون در بیان شعارهای انقلابی رگ گردن کلفت می کند، آن موقع به عنوان محافظ شهید رجایی چه کار می کرد و چرا به خاطر سهل انگاری اش از کار برکنار نشد.اسم این احتمالا نقد است؟ اگر فیلم های ایرانی قابل نقد هستند و به پای محصولات مشابه در بهترین تولیدات هالیود یا هرجای دیگه نمی رسند، منتقدان ما هم هیچ نسبتی با منتقدان هالیود در ایده و ادب ندارند. همان اندازه که بین فیلم ایرانی با فیلم جهانی فاصله هست، همان اندازه که بین پراید و بی ام و فاصله هست، بین منتقدان ایرانی و منتقد هالیودی هم فاصله هست.
    • یک منتقد IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      8 0
      این فقط یک یادداشت درباره موضوع جشنواره و نسبتش با فیلم بادیگارد است. نقد فیلم چارچوب خاص خود را دارد. آقای مهرزاد دانش یکی از بهترین منتقدان سینمای ایران است که نقدهایش را در نشریات تخصصی مثل ماهنامه فیلم و ماهنامه بیست و چهار و ماهنامه فیلمنگار می نویسد. در رسانه های دیگر ایشان یادداشت درباره موضوعات سینمایی و نه نقد فیلم می نویسند. راستی شما واقعا نقدهای منتقدان خارجی را می خوانید که مقایسه شان می کنید با منتقدهای ایرانی؟ در بین منتقدهای ایرانی افرادی مانند امیر پوریا، سعید قطبی زاده، حسین معززی نیا، مجید اسلامی، سعید عقیقی و همین مهرزاد دانش به نظرم تفاوتی با سینمایی نویس های خارجی همچون جیمز براردینلی ندارند.
    • ali IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      8 2
      یه چیزی رو یادت رفت مقایسه کنی بی نام 15:46:13 ...بین کامنت گذار هالیوودی و کامنت گذار ایرانی هم فاصله وجود داره....مخصوصا کامنت گذارهایی که فرق نقد فیلم و یادداشت رسانه ای رو نمی فهمن و فکر میکنن هر نوشته ای که درباره سینما است اسمش نقد فیلمه.
    • دوست حسینی A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
      1 5
      یک منتقد که از همکارش دفاع می کند، نامش را هم بنویسد بهتر است.
  • دوست حسینی IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    5 11
    من هم فیلم بادیگارد را دیدم و هم به قلم آقای دانش آشنا هستم. فیلم خوب و قابل دفاعی بود و البته بعضی صحنه ها هم داشت که دلچسب نبود ولی همون موقع در سالن سینما هم ندیدم کسی با لحن تمسخرآمیز بگوید: مثل آن صحنه خنده دار پانسمان زخم ها توسط همسر و دختران./ واقعیت این است که متن شما آقای دانش حرفه ای نوشته شده ولی پس از خواندن این نقد احساس کردم، کسی مدام به حاتمی کیا درحال توهین است. اگر الان سوال کنید، کجای متن چنین بود؟ شاید نتوانم جواب دهم ولی احساس کردم، مشکل شما با ایشان بالاتر از کیفیت بادیگارد است.
  • 1055 A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    6 4
    آقای دانش بند 5 معرکه س . دست مریزاد
  • علی IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    8 4
    جناب دانش بسیار محکم و منطقی نوشته اید. دست مریزاد که حرف دل خیلی ها را گفتید. احسنت
  • محسن EU ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    4 0
    قابل توجه اونایی که هی میگفتن حاتمی کیا خودش به نتایج جشنواره اعتراض نداشته: امروز معلوم شد خودش هم از گرفتن سیمرغ بهترین فیلم ملی سرباز زده در نتیجه جایزه را به نفس آبیار داده اند و هم دیشب در مراسم یزرگداشتش کلی علیه جشنواره و داورهاش حرف زده و اونا رو متهم کرده که بادیگارد هستن و نه محافظ.