سمنان و مهدیشهر دو شهرستان با دو نمای کاملا متفاوت

تغییر دما و جاذبه های طبیعی تنها با طی 16 کیلومتر مسافت با طی کمتر از 20 دقیقه مسیر از سمنان تا مهدیشهر می‌توانید دو مکان با آب و هوا و طبیعت متفاوت را تجربه کنید

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین با طي كمتر از 20 دقيقه مسير از سمنان تا مهديشهر مي‌توانيد دو مكان با آب و هوا و طبيعت متفاوت را تجربه كنيد، به طوري كه حتي مي‌توانيد شاهد اختلاف دماي قابل توجه باشيد. اين بخشي از شگفتي هاي استان چهار فصل سمنان است.جداي از تاريخ كهن و فرهنگ غني اين استان، جاذبه‌هاي طبيعي آن بسيار قابل توجه است و كمتر كسي است كه تا به حال نام "شهميرزاد" به گوشش نخورده باشد.درختان سربه فلك كشيده، مناظر كوهستاني زيبا و طبيعت بكر بخشي از جاذبه‌هاي طبيعي شهرستان مهديشهر است و در همسايگي اين شهرستان، در مركز استان سمنان مي‌توانيد از ديدن جاذبه هاي كويري لذت ببريد.
سمنان:
شهرستان سمنان مرکز استان سمنان است. این شهرستان در 205 کیلومتری شرق تهران و برسر راه تهران به خراسان واقع شده است. از جمله جاذبه‌هاي طبيعي سمنان مي توان به منطقه پيغمبران، آهوان و از همه مهم‌تر كوير زيبا اشاره كرد.
 پیغمبران؛ طبيعت زيبا و آرامگاه فرزندان نوح پيغمبر
در شمال شرق شهر سمنان منطقه زیارتی و سیاحتی «پیغمبران » قرار دارد. مقبره پیغمبران درقله کوهی به همین نام در 21 کیلومتری ازجاده اصلی تهران - مشهد ، در نزدیکی سمنان واقع شده است. بر اساس اطلاعات موجود، در این مقبره ، «سام » و «لام » از فرزندان نوح پیغمبر مدفون هستند. آب و هواي معتدل و پوشش گياهي و جانوري منطقه، جاذبه زيارتي منطقه را به عنوان محور گردشگري آن تكميل مي‌كند.
 آهوان؛ بيا بريم دشت
آهوان منطقه‌ای است که از حدود 30 کیلومتری شرق سمنان و 87 کیلومتری غرب دامغان شروع و تا انتهای منطقه کوهستانی ادامه دارد. این منطقه در زمستان سرد و در تابستان معتدل و ییلاقی است. در اطراف آهوان چند روستای پایکوهی معروف به «کلاته » وجود دارد که به دليل وجود باغ‌ها، کشتزارهای مختلف و استخرهای آبیاری، مناظر زیبایی را خلق می‌کند در کنار جاذبه های طبیعی ، اهمیت گردشگری منطقه به دلیل وجود دو کاروانسرا یا رباط تاریخی به نام رباط سنگی انوشیروانی و کاروانسرای شاه عباسی است.
 كوير سمنان ؛ طنين صداي سكوت
چنانچه قصد تجربه سفر به كوير و شنيدن صداي سكوت را داريد، سري به كوير سمنان بزنيد .کویر شورآب در جنوب شرقی شهرستان سمنان، قرار دارد. اين منطقه داراي پوشش گیاهی بسیار اندک است. در حاشیه رود شورآب كه از دل اين منطقه مي‌گذرد، رملهای ماسه ای قابل مشاهده است آب رودخانه شورآب در این نقطه کاملاً اشباع شده از نمک است. آب رودخانه شوراب همانند دوغاب گچ در مسیل جریان دارد. در کنارههای رودخانه نیز لایه ضخیمی از نهشته های نمکی، سطحی صاف و صیقلی و سفید رنگ را بوجود آورده است. کویر دلازیان نيز در شمال کویر مرکزی ایران (دشت کویر) و جنوب روستای دلازیان قرار دارد. روستای دلازیان در ۸ کیلومتری جنوب سمنان در سوی دیگر خط راه‌آهن تهران - مشهد و پس از روستاهای خیرآباد و رکن‌آباد واقع شده است.در قسمت عمده کویر پوشش گیاهی بسیار ضعیف و عمدتا گیاهان خشکی پسند و شور پسند قابل مشاهده است. این کویر محل تلاقی رودخانه شورآب سمنان و رودخانه گیناب است که پس از عبور از دشت سمنان در این منطقه به یکدیگر می پیوندند. بدلیل وجود این 2 رودخانه فصلی، زمینهای باتلاقی به وفور در این کویر قابل مشاهده هستند. در حاشیه باتلاقها گنبدهای نمکی قرار دارند.
 معدن گوگرد يكي از پنج معدن با خلوص بالاي گوگرد در خاورمیانه
معدن گوگرد در 30 کیلومتری جنوب سمنان، بعد از روستای دلازیان واقع است. این معدن از دوره صفویه به‌شکل غیررسمی و در دوران قاجار و پهلوی به‌طور رسمی مورد بهره‌برداری قرار مي‌گرفته و در اطراف اين معدن نيز بناهایی برای اسکان افراد، انبار محصولات و کوره‌های ذوب وجود دارد. در زمان بهره‌برداری از معدن در دوران قاجار و پهلوی، گوگرد استخراج و براي مصارف دارویی، کشاورزی و صنعتی به کارگاه‌ها، کارخانجات و سایر تأسیسات خارج از شهر سمنان منتقل می‌شده است.اين معدن پس از ثبت در فهرست آثار ملي كشور در سال گذشته، به مكاني براي بازديد گردشگران مبدل شده است.از شواهد و آثار و سفال به دست آمده بر روی تپه‌ و محوطه‌ تاریخی معدن گوگرد می‌توان به قدمت معدن پی برد به طوري كه در این محوطه آثار و نمونه‌های ابزار سنگی تراش خورده یافت می‌شود که قدمت این محوطه تاریخی را می‌توان همزمان با «تپه‌های تاریخی میرک و دلازیان»در نظر گرفت.بر اساس يافته هاي باستان شناسان احتمال حيات انسان های نئاندِرتال در تپه‌های تاریخی میرک و دلازیان كه در نزديكي اين معدن قرار دارند، وجود دارد.سفال‌های لعاب‌دار آبی نیز در قسمت‌های مختلف محوطه معدن به چشم می‌خورد که مربوط به دوره قاجار و بعد از آن است.اين معدن علاوه بر ارزش تاریخی، جزء پنج معدن گوگرد خاورمیانه است که خلوص بالایی دارد. معدن گوگرد سمنان به شماره 31141 در فهرست میراث ملی به ثبت رسيده است.
مهديشهر:
سابقه تاریخی مهديشهر به پیش از اسلام و حتی زمان سلسله‌های پیشدادی می‌رسد و از گذشته به عنوان "سنگسر" معروف است.این شهرستان از سمت جنوب به شهرستان سمنان، از سمت شمال به شهرستان ساری (مازندران)، از سمت مغرب به شهرستان فیروزکوه (تهران ) و از سمت مشرق به شهرستان دامغان ارتباط دارد.
 شهمیرزاد؛ جاذبه هاي طبيعي فراوان با بزرگترين باغ گردوي جهان
شهمیرزاد از شهرهای زیبا و خنک شهرستان مهدیشهر است که سالانه هزاران گردشگر را برای بازدید از مناظر زیبا و درختان سر به فلک کشیده به این شهر می کشاند. اين شهر داراي جاذبه هاي طبيعي بسيار زيبا و محصولات متنوع كشاورزي و ... است كه برخي از اين محصولات مانند گردو و آلو داراي اهميت صاداراتي و شهرت بين المللي هستند. بزرگ ترين باغ گردوي جهان با وسعت 700 هكتار نيز در اين شهر واقع شده است.بناهاي تاريخي مانند "شيرقلعه"،"قلعه شيخي" و "دژوهل"(يكي از كانونهاي مهم اسماعيليان)بر جذابيت اين منطقه افزوده است.شهمیرزاد در شش کیلومتری شمال مهدیشهر واقع شده و شهر نمونه گردشگری بین المللی است.

 دربند؛ منطقه اي كوچك با جاذبه هاي فراوان
«دربند» منطقه سرسبز کوچکی است که در حدفاصل مسیر مهدیشهر به شهمیرزاد واقع شده و مهمترین قابلیت گردشگری آن، آب و هوای مطبوع، طبیعت بکر و غار دربند است. موقعیت دربند و نزدیکی آن به شهر مهدیشهر، موجب شده تا این منطقه جهت توسعه شهری مورد توجه قرار گیرد. این منطقه دارای جاذبه‌های گردشگری می‌باشد که غاردربند، دیوار صخره نوردی سنگسرسل، مناظر سرسبز و زیبا و چشمه سارهای روان نمونه‌ای از آن است. دربند علاوه بر گردشگری، از اهمیت کشاورزی نیز برخوردار است. گردو، آلو، سیب و صیفی جات گلخانه ای، از مهمترین محصولات منطقه دربند است.

 غار دربند؛ 140 ميليون سال قدمت
غار دربند مهدیشهر با 140 میلیون سال عمر دومین غار آهكی بزرگ در ایران است . غار دربند در ارتفاعات شمالی بین راه مهدیشهر - شهمیرزاد درست ، غرب جاده در بدنه کوه کمرد مقابل آبادی دربند واقع شده است. دهانه غار در کمرکش کوه سنگی و زیبایی به نام لهرد رو به مشرق قرار داد و دره وسیع و سرسبز دربند زیرآن گسترده شده است . مدخل ورودی به عرض 75/2 و ارتفاع آن 30/1 متر است پس از عبور از دهانه و مدخل غار، وارد دالانی به طول 24 متر و عرض متوسط سه متر می شویم و این دالان به تدریج کوتاه می شود تا که به دهانه ای به ارتفاع 80 سانتیمتر میرسد. پس از عبور از دهانه مذکور وارد غارمیشویم . وضع داخلی غار نسبتا ساده و بدون پیچ و خم است. فضای غار به صورت تالاری بیضی شکل است به طول91 متر که عریض ترین قسمت آن 36 متر و بلندترین نقطه سقف آن 20 متر است.ستون هاي بزرگ استلاگتيت و استلاگميت و ديواره هاي آهكي از جاذبه هاي اين غار است.

 پرور؛ منطقه حفاظت شده با پوشش گياهي و جانوري متنوع
منطقه نمونه گردشگری "پرور"در 46 کیلومتری شمال مهدیشهر و 65 کیلومتری شمال شرقی سمنان واقع شده که به عنوان منطقه حفاظت شده "پرور" شناخته شده است.این منطقه در روستای پرور و در کوهپایه های البرز شرقی جای گرفته است. جنگلهاي زيباي اورَس (سرو كوهي)، مراتع سر سبز و جنگلهاي درختان پهن برگ به همراه تنوع بي نظير حيات وحش، سيماي جذاب و بي نظيري به اين منطقه بخشيده است. امامزاده سید تاج الدین،حمام وگورستان پرور از مهمترین آثار تاریخی این روستا بوده و از دیگر جاذبه های این منطقه می توان به عشایرو ییلاقات آن اشاره كرد.اين منطقه شامل روستاهاي پرور، كاورد، تمام، تلاجيم، فينسك و ملاده است.قلاع، تپه هاي باستاني، بناهاي تاريخي متعدد و كاخ ابراهيم خان در ملاده از جاذبه هاي تاريخي مذهبي اين منطقه است. چشم اندازهاي طبيعي، انواع گونه هاي جانوري شامل خرس، گربه وحشي، خوك و كبك ، انواع گونه هاي مرتعي، ييلاق هاي متعدد و انواع گياهان دارويي از جاذبه هاي گردشگري پرور است.

 ملاده؛ محل استقرار كاخ ابراهيم خان
روستای ملاده از توابع شهرستان مهدی‌شهر در 55 کیلومتری شمال شهمیرزاد واقع شده است. آب‌و‌هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد و پربرف است.از جاذبه های تاریخی آن می توان به خانه ابراهیم خان در روستا اشاره کرد.این مجموعه شامل دو عمارت بوده که در یک باغ مصفا ساخته شده شامل خانه ابراهیم خان در قسمت غربی و دیگری قراولخانه یا عمارت کلاه فرنگی در قسمت شمال شرق می باشد.

 جنگل رودبارك؛ جايي براي قدم گذاشتن روي ابرها
رودبارك در 84 كيلومتري شمال شرق سمنان در مسير راه شهميرزاد به فولاد محله در شهرستان مهديشهر و در دامنه جنوبي سلسله جبال البرز واقع شده است. اين منطقه بخشي از منطقه حفاظت شده پرور است و به دليل وجود جنگل هاي پهن برگ و آب و هواي خنك به ويژه در فصل تابستان مورد توجه گردشگران قرار دارد.واقع شدن این جنگل در ارتفاع باعث شده که از چشم انداز زیبایی برخوردار شود. این جنگل دارای تابستانهای خنک و دلچسب در سایه درختان سر به فلک کشیده بلوط و راش و همچنین زمستانهای برفگیر و سفیدپوش است. این منطقه به دلیل وجود گونه های گیاهی متعدد و همجواری با منطقه حفاظت شده پرور دارای گونه های متفاوت و پراهمیت جانوری از جمله کل ،خرس قهوه ای، بز و... و پرندگانی نظیر کبک،قرقی و عقاب و کرکس است.در این جنگل نيز مي توانيد همانند جنگل ابر شاهرود بر روي ابرها قدم بگذاريد.

 چاشم؛ روستايي كه بارها ارزش ديدن دارد
روستاي چاشم از توابع بخش شهميرزاد شهرستان مهديشهر در 19 كيلومتري شمال غربي شهميرزاد واقع شده است و در پاي قله كوه "نيزوا" قرار دارد."چاشم" روستايي پايكوهي است و آب آن از چشمه و قنات تامين مي شود، مهم ترين جاذبه گردشگري اين منطقه، ارتفاعات زيبا و چشم نواز نيزوا، وجود امكان تفريح زمستاني در منطقه، چشمه روزيه، وجود تپه هاي باستاني، امامزاده ها و ... است.

 درجزین؛ شهر ياقوت سرخ
درجزین یا درگزین یکی از شهرهای شهرستان مهدیشهر است.این شهر بخاطر عبور آب چشمه گل رودبار و داشتن چند قنات از آبادانی خوبی برخوردار است و زمینه‌های توسعه کمی و کیفی را دارا است. برخی از میوه‌جات آن مانند زردآلو و انار مشهور است. درجزین در استان به انارستان های پربار و سرسبز معروف و به شهر یاقوت سرخ کویر شهرت دارد.
 شیرقلعه شهمیرزاد؛ پناهگاه اسماعيليان
آثار این قلعه تاریخی در سه کیلومتری شمال غرب شهمیرزاد و در دره شیخ چشمه سر بر فراز کوهی بلند و مرتفع قرار دارد که به نام قلعه شیخ چشمه سر معروف است. تاریخ بنای قلعه به پیش از تاریخ می‌رسد. هرچند مانند بیشتر قلعه های ایران مدتی پناهگاه اسماعیلیان در قرن 6و7 هجری بوده است. این قلعه دارای طرحی منظم نیست و بالطبع در پستی و بلندی های کوه ساخته شده است. در چهار گوشه قلعه چهاربرج مدور دیده می شود. درساخت دژ از سنگهای صخره ای همان کوه استفاده شده . در ورودی قلعه از سمت جنوب بوده که امروزه بصورت مدخل بسیارکوتاهی از قلعه سنگهای صاف و کوچک دیده می‌شود.

 کافرقلعه ؛ بنا شده در پيش از اسلام
در جنوب شهر تاریخی مهدیشهر برروی قله کوه آثار قلعه ای بسیار کهن که از سنگ ، گچ و ساروج دیده میشود. این قلعه که مربوط به ایرانیان قبل از اسلام بوده کافر یا قلعه گبرها نام دارد. این قلعه تاریخی مانند قلعه های دیگر کومش در سیر ادوار تاریخ مورد استفاده اقوام و طوایف مختلف قرار گرفته است . فرقه باطنیان (اسماعلیان ایران ) از این قلعه به عنوان یک پناهگاه مهم استفاده كرده اند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 519147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =