کاخ سفید ضمن انتقاد شدید از موضع دونالد ترامپ در قبال تسلیح کشورهای آسیایی به سلاح‌های هسته‌ای، اعلام کرد که موضع ترامپ ضربه بزرگی به دکترینی خواهد بود که طی دهه‌های گذشته آمریکا آن را حفظ کرده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ نامزد جنجالی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته است که کشورهای آسیایی باید تسلیحات هسته ای تولید کنند. کاخ سفید با انتقاد شدید از این اظهارات اعلام کرده است که موضع ترامپ ضربه مهلکی به دکترینی وارد خواهد کرد که واشنگتن طی دهه های گذشته آن را حفظ کرده و سیاست هسته ای ترامپ تبعات فاجعه آمیزی در پی خواهد داشت.

ترامپ اعلام کرده است که اگر رئیس جمهور آمریکا شود، نیروهای نظامی آمریکایی را از کره جنوبی و ژاپن خارج خواهد کرد و به این دو کشور اجازه خواهد داد تا تسلیحات هسته ای تولید کنند.

بن رودز معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در واکنش به این اظهارات جنجالی گفت: تمرکز اصلی سیاست خارجی آمریکا در ارتباط با تسلیحات هسته ای در 70 سال گذشته این بوده است که مانع از اشاعه تسلیحات هسته ای در سطح جهان شود. این موضع دولتهای جمهوریخواه و دموکرات آمریکا و هر کسی که رئیس جمهور آمریکا شده، بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: این برای آمریکا فاجعه بار خواهد بود که بخواهد موضع خود را تغییر دهد و این نشان می دهد که ما احتمالا از اشاعه تسلیحات هسته ای حمایت خواهیم کرد.

این اظهارات در شرایطی است که مقام های ارشد سیاسی کشورهای مختلف در نشست امنیت هسته ای واشنگتن شرکت کرده اند.

باراک اوباما اذعان کرده است که رهبران خارجی سئوالات زیادی را درباره لحن صحبت های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی از وی می پرسند.

رودز در ادامه گفت: تعهدات آمریکا برای دفاع از ژاپن و کره شمالی، رسوخ ناپذیر است.

حدود 28500 نظامی آمریکایی در خاک کره جنوبی هستند. دو کره پس از جنگ 1950 تا 1953 میلادی از نظر فنی در حالت جنگ قرار دارند و هیچ پیمان صلحی را امضا نکرده اند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 522957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    10 1
    بالاخره حضرات وطني قدر ادب و متانت و رفتار ديپلماتيك اوباما رو خواهند دانست