در صورت تحقق پیش بینی ها مبنی بر رشد چهار درصدی اقتصاد در سال جاری تولید ناخالص داخلی ایران در سال آینده به رقم تولید ناخالص داخلی ایران در سال 1390 نزدیک خواهد شد .

 به گزارش خبرآنلاین ، شوک کاهشی تولید ناخالص داخلی در سال 1390 به بعد سبب کوچک شدم حجم اقتصاد ایران در سال های ابتدایی دهه نود شده است . همین امر سبب شده است ایران در سال های میانی دهه نود، از پس اجرای برنامه های اصلاحی متعدد بتواند رقم تولید ناخالص داخلی خود را به رقم آخرین سال های دهه هشتاد و اولین سال های دهه نود نزدیک کند . دولت یازدهم در حالی نسبت به کنترل تورم و مهار افزایش لحظه ای قیمت ها در سال های اخیر اقدام کرد که اقتصاد ایران نه تنها کوچک تر شده بلکه با رکودی قابل ملاحظه نیز روبرو بود .
رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال آینده هر چند از سوی برخی مسئولان بین 5 تا 6 درصد پیش بینی شده است اما برآوردهای صورت گرفته از سوی مراکز تحقیقاتی نشانگر آن است که این رقم در سال جاری به بیش از 4 درصد نخواهد رسید . بر اساس این گزارش در حالی که تولید ناخالص داخلی ایران در سال های 1389 و 1390 از 2069 و 2158 هزار میلیارد تومان فراتر رفت اما شوک کاهشی رشد اقتصادی در سال 1391 سبب شد رقم تولید ناخالص داخلی دوباره به 2000 هزار میلیارد تومان نزدیک تر شود و در سال پس از آن نیز تنزلی بیش از این را تجربه کند .

در قالب برنامه ششم توسعه که هنوز در انتظار تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی است پیش بینی شده است رشد اقتصادی ایران به حدود 8 درصد برسد . این رقم قابل توجه اما به گفته کارشناسان در صورت افزایش محسوس سرمایه گذاری ها و جذب سرمایه های خارجی ، رونق صادرات عیر نفتی و حل بحران رکود قابل دستیابی است .

ارقام مندرج در نمودار زير توليد ناخالص داخلي ايران بر حسب فعاليت هاي اقتصادي به قيمت ثابت سال 1383 را نشان مي دهد . ارقام در نمودار اول به هزار ميليارد ريال محاسبه شده است . نمودار دوم رشد توليد ناخالص داخلي را در يك دهه اخير نشان مي دهد .

 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 523447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =