214 روز دیگر در ایالت متحده آمریکا انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود، انتخاباتی که بدون شک تاثیر شدیدی روی مسائل اقتصادی، سیاسی و .. ایالت متحده آمریکا و بخشی از جهان دارد، اما در این انتخابات موضوع متفاوتی هم وجود دارد که بر سرنوشت کره زمین تاثیر دارد؛ گرمایش جهان.

نیو صدر: هفت ماه تا پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دونالد تراپ، تد کروز، هیلاری کلینتون و برنی سندرز همچنان درحال تلاش برای رسیدن به مرحله نهایی هستند، این نامزدها بحث های مختلفی داشته اند اما متفاوت ترین آنها تغییرات اقلیم بوده است، برخی این پدیده را قبول ندارند و برخی از رقبا هم با راه حل های یگ دیگر مشکل دارند، اما چرا تغییرات اقلیم بحثی اساسی در انتخابات آمریکا است و آیا نامزد های انتخاباتی راه حل درستی برای توفق آن دارند؟

«شاید انتخابات 2016 آمریکا آخرین فرصت برای آمریکا باشد تا رئیس جمهوری را انتخاب کند که تغییرات اقلیم را متوقف کند.» این را آلن نویهازر گزارشگر محیط زیست گفته است، او این انتخابات را «انتخابات تغییر اقلیم» نامید.

تغییر اقلیم، هر تغییر اساسی است که برای مدت زیادی بر اقلیم جهان تاثیر بگذارد و گرمایش زمین تغییر اقلیمی است که دمای جهان را زیاد می کند.

اما این افزایش دما خطرات فروانی پیش رو دارد، خطراتی که آن را به گفته بسیاری از رسانه ها به «بزرگترین مسئله فرن بیست یکم» تبدیل کرده است؛ خطراتی همچون افزایش بیماری ها، به زیر آب رفتن بسیاری از شهر ها مانند میامی تا بوستون و ...

به گفته دانشمندان مسئله گرمایش زمین مسئله ای جهانی است و انسان ها دلیل اصلی ایجاد آن هستند، فعالیت های انسانی مانند سوزاندن سوخت های فسیلی، دامپروری و ... منجر به تولید گاز های گلخانه ای می شوند، همان گاز هایی که منجر به ساخته شدن بزرگترین مسئله قرن بیست یکم شده اند.

حدود 16 درصد از آلودگی های موجود در جهان را ایالت متحده آمریکا تولید می کند و این آمریکا را دومین کشور تاثیر گذار در گرمایش جهانی می کند؛

از سال 2012 تا 2014 روند تولید گاز کربن دی اکسید در آمریکا افزایشی بود و انتخابات بعدی بدون شک تاثیر زیادی در برنامه آمریکا برای تغییرات اقلیم دارد.

نامزد های اصلی انتخبات بعدی ایالت متحده آمریکا هیلاری کلینتون و برنی سندرز از دموکرات ها و تد کروز و دنالد ترامپ از جمهوری خواه ها هستند.

در نظر سنجی که در سال 2014 انجام شد، نشان داد که اکثر جمهوری خواهان گرمایش جهان را که بسیاری از دانشمندان آن را بزرگترین مسئله قرن بیست یکم می دانند، مسئله مهمی نمی بینند.

اما هر کدام از نامزدها انتحابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا به طور جداگانه چه دیدگاهی نسبت به تغییرات اقلیم دارند؟ و نقل قول های هرکدام در رابطه با «بزرگترین مسئله قرن بیست یک» چیست؟

دونالد ترامپ

«هوا بیرون بسیار سرد است.. ما می توانیم از دوز زیادی از گرمایش جهانی استفاده کنیم.» این یکی از حرف های دونالد ترامپ کاندیدای جمهوری خواه و جنجالی ایالت متحده آمریکا است.

او اصلا به تغییرات اقلیم اعتقادی ندارد و فکر می کند این یک تغییر طبیعی است، دونالد ترامپ که حرف های جنجالی در رابطه با موضوعات متفاوتی مانند، مکزیکی ها، مسلمانان، دیگر کاندیدا و .. زده است یک بار هم در سال 2012 در توئیتر خود در رابطه با تغییرات اقلیم نوشته بود: «مفهوم گرمایش جهانی توسط چینی ها برای خودشان ساخته شده است تا آمریکا را در تولید از رقابت خارج کنند.»

این توئیت جنجالی ترامپ باعث شد تا سندرز در یکی از سخنرانی های خود بگوید که نمی تواند بپذیرد رئیس جمهوری که باور دارد تغییرات اقلیم فریبی است توسط چینی ها، انتخاب شود! این حرف سندرز باعث شد تا ترامپ بگوید توئیت او یک "شوخی" بوده است.

البته این تنها توئیت دونالد ترامپ 69 ساله در رابطه با تغییر اقلیم نبود، او در طول سال های اخیر ده ها توئیت در رابطه با این موضوع نوشته است، برای مثال حدود 3 سال پیش او در توئیت خود خطاب به دانشمندان گفت: واقعا سرد است و در روز خاطره انگیزی در نیویورک برف می آید به کسانی که به اصطلاح دانشمند هستند بگویید ما الان گرمایش جهانی را می خواهیم.»

تد کروز

تد کروز در رد تغییرات اقلیم، به عنوان کار دستور حزبی روشی خلاقانه داشته است، او می گوید: تغییرات اقلیم یک علم نیست بلکه یک دین است.

قانون انرژی کروز همچنین جلوی سازمان محیط زیست آمریکا را برای منظم کردن تولید گاز های گلخانه می گیرد.

او حدود یک سال پیش مصاحبه ای گفت: تغییر اقلیم رخ نمی دهد، عکس های ماهواره ای نشان می دهد برای 17 سال اخیر هیچ گرمایی وجود نداشته است.

هیلاری کلینتون

هیلاری کلینتون برخلاف کاندیداهای جمهوری‌خواه در سخنرانی های خود بارها گفته است که به تغییرات اقلیم باور دارد.

او حتی حدود سه ماه پیش در حساب توئیتر خود نوشت: «تغییرات اقلیم واقعی است و به سیاره و مردم ما ضربه می زند، ما نمی توانیم رئیس جمهوری داشته باشیم که علم را رد می کند.»

هیلاری کلینتون نقشه ای هم برای متوقف کردن تغییرات اقلیم دارد، هدف این کاندیدای انتخابات آمریکا این است که تا سال 2027، 33 درصد برق شهری را با انرژی های تجدیدپذیر تامین کنند و اینکه تا سال 2020 بیش از نیم میلیارد پنل خورشیدی نصب شود.

البته جیمز هانسن دانشمند تغییرات اقلیم استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا که به «پدر تغییرات اقلیم» معروف است، در رابطه با نقشه هیلاری کلینتون نطر دیگری دارد او این نقشه را «ساده و احمقانه» خواند و گفت: «نه، شما بدون یک تغییر بنیادی نمی توانید مسئله را حل کنید و این یعنی شما باید قیمت سوخت های فسیلی را به شکل صادقانه ای انتخاب کنید. پرداخت هزینه برای ساخت پنل های خورشیدی مسئله را حل نمی کند.»

سازمان خیریه خانوادگی کلینتون از شرکت های نفتی زیادی میلیون ها دلار پول می گیرد و این شایعات وجود دارد که این پول های گرفته شده باعث می شود کلینتون قانونی در رابطه با قیمت نفت و سوخت های فسیلی نگذارد.

برنی سندرز

برنی سندرز 71 ساله هم مانند رقیب دموکرات خود به تغییرات اقلیم باور دارد، او حتی یک بار گفت که این تغییرات بدون شک بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا است.

مدیر مبارزات انتخاباتی سندرز، چندی پیش گفت که رقیب او هیلاری کلینتون به علت ارتباطش با شرکت های نفتی قول های خود را در ضمینه تغییرات اقلیم اجرا نخواهد کرد.

البته هیلاری کلینتون هم در پاسخ به این موضوع با رد آن گفت: «من خیلی خسته هستم، من از دروغ های سندرز در رابطه با خودم خسته شده ام.»

پدر تغییرات اقلیم و انتخابات آمریکا

جیمز ادوارد هانسن که به پدر تغییرات اقلیم معروف است در رابطه با این دو حزب و تغییرات اقلیم گفت: ما دو حزب سیاسی داریم که هیچ کدام نمی خواهند با واقعیت روبرو شوند. محافظه کاران وانمود می کنند همه تغییرات اقلیم دروغ است، و لیبرال ها راه حل هایی را غیر از راه حل اصلی قبول دارند.»

او همچنین در پاسخ به این سوال که کدام کاندیدا انتخابات جلوی گرم شدن دو درجه‌ای زمین را می گیرد، گفت: «چنین کاندیدایی تا الان ظاهر نشده است.»

47237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =