معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو از مهار سیلاب بزرگ کارون در سد دز خبر داد و گفت: اگر سدهای خوزستان نبودند، خسارت این سیلاب در خوزستان بسیار شدید و غیرقابل جبران بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو؛ عليرضا دائمي گفت: بارش‌هاي شديد مناطق غرب و جنوب‌غربي، باعث جريان سيلاب در رودخانه‌هاي استان‌هاي ايلام، لرستان و خوزستان شده است؛ اوج اين بارش‌ها در حوضه كارون بزرگ و سد دز بود كه روز گذشته باعث جاري شدن سيلابي با شدت هشت هزار مترمكعب در ثانيه شد كه در سال‌هاي اخير بي‌سابقه بوده است.

وي ادامه داد: بزرگ ترين سيل سال‌هاي اخير در كارون در بيست و سوم اسفندماه 83 رخ داد كه آن سيلاب هم حدود هفت هزار مترمكعب در ثانيه بود.

معاون وزير نيرو با بيان اين كه اين سيلاب در سد دز تسكين پيدا كرده و آسيب‌ها به حداقل رسيده است، يادآور شد: سيلاب در حال حاضر رو به كاهش است و امروز به 5.8 ميليارد مترمكعب رسيده است؛ همزمان با ورود اين حجم بسيار بزرگ آب، دريچه‌هاي سد نيز باز شده و تخليه سيلاب با سرعت چهار هزار و 500 مترمكعب در ثانيه به پايين دست در دست انجام است.

دائمي افزود: بيش از 10 سال است كه اين منطقه در خشكسالي به سر مي‌برد و مناطق حاشيه رودخانه‌ها و دشت‌هاي سيلابي در اين مدت توسعه پيدا كرده‌اند و بروز اين سيلاب باعث شده برخي از اين روستاها و دشت‌هاي كشاورزي تحت تاثير سيل قرار بگيرند.

وي از سفر امروز وزير نيرو به استان خوزستان خبر داد و افزود: خوشبختانه با اقدام به‌موقع ستاد بحران استان‌ها درگير در سيل و همكاران بخش آب و برق مشكل حادي در اين مناطق گزارش نشده است.

معاون وزير نيرو گفت: طبق اعلام سازمان هواشناسي اين بارش‌ها امروز هم ادامه خواهد يافت و امشب در برخي مناطق شدت خواهد گرفت.

دائمي با اشاره به مزيت‌هاي وجود اين سدها در خوزستان ادامه داد: با وجود اين سدها در خوزستان در اين مدت علاوه بر مهار و تسكين سيلاب، حجم آب بسيار خوبي وارد مخازن سدها شده است، اما نبود اين سدها باعث خسارت بسيار شديد به شهرها و روستاهاي مسير رودخانه از جمله شهر اهواز مي‌شد.

وي افزود: با بررسي عميق در خصوص اثرات سيلاب خواهيم ديد كه اين سدها علاوه بر اينكه در همين چند روز چندين ميليارد مترمكعب سيلاب را در خود ذخيره كرده‌اند، از بروز خسارت‌هاي مادي و انساني در پايين‌دست رودخانه‌ها نيز جلوگيري به‌عمل آورده‌اند.

معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزير نيرو ادامه داد: در زمان آغاز يك طرح سدسازي و در ادامه در زمان اختصاص اعتبار براي سدهايي كه هم از نظر توجيه اقتصادي و محيط ‌زيستي مورد تاييد هستند، انتقادهاي فراوان غيركارشناسي صورت مي‌گيرد، اما در مواقع بحران‌هايي اينچنين مي‌توان ديد كه اين اعتبارها اگر براي ساخت سد استفاده نمي‌شد، بايد براي جبران خسارت‌هاي ناشي از سيل هزينه مي‌شد.

دائمي با بيان اين كه يكي از مباحث مهم بحث اقتصاد مقاومتي موضوع تاب‌آوري و پايداري است، افزود: در همين راستا شهرها نبايد در مقابل حوادثي مانند سيلاب شكننده باشند، طرح‌هایی نظير ايجاد سدهاي پيوسته در رودخانه‌هايي كه ظرفيت سيلابي شدن دارند، در همين زمينه اجرا مي‌شود تا علاوه بر كنترل اين خطر طبيعي، باعث ذخيره‌سازي آب و استفاده بهينه از اين ظرفيت براي كارهاي كشاورزي و شرب ‌شود.

وي تاكيد كرد: بايد توجه كنيم كه هزينه تامين يك ميليارد مترمكعب آب چندين ميليارد تومان هزينه در بردارد، اما با جريان سيلاب اين حجم در سدها ذخيره مي‌شود، حال انكه اگراين سدها وجود نداشت، همين آب‌هاي ارزشمند به دريا وارد مي‌شد.

تخلیه 4 روستای حاشیه رودخانه کرخه در شهرستان شوش

مهر نوشت: رئیس جمعیت هلال احمر شوش گفت: تاکنون چهار روستای حاشیه رودخانه کرخه شهرستان شوش تخلیه شده اند.

سید مجید نوری زاده دراین باره گفت:‌ چهار روستای چعب، جواد، زبید و بیت یبی شهرستان شوش به دلیل سیلاب و طغیان رودخانه کرخه تخلیه شدند.

او افزود:‌ جمعیت هلال احمر شوش در حال برپایی اردوگاه با ظرفیت ۷۵۰ نفر در منطقه آهودشت و در فاصله ۶ کیلومتری از این روستاها است.

رئیس جمعیت هلال احمر شوش تاکید کرد:‌ تیم های امداد و نجات این شهرستان در حالت آماده باش کامل هستند و در صورت نیاز به سایر مناطق اعزام خواهند شد.

روستاهاي در معرض سيلاب شمال خوزستان تخليه شد

ايرنا نوشت: مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان از اعلام حالت آماده باش در استان به دليل بارندگي و طغيان رودخانه دز خبر داد و گفت: روستاهاي در معرض سيلاب انديمشك، دزفول و شوش تخليه شده اند.

هاشم بالدي با اشاره به تشكيل شوراي بحران استان اظهار كرد: پيش بيني مي شود كه در حوضه رودخانه هاي دز، كرخه و كارون بارندگي تا فردا ادامه داشته باشد.

وي افزود: ظرفيت سد دز تكميل شده اما سدهاي كرخه و كارون هنوز ظرفيت خالي دارند و جاي نگراني از بابت اين دو وجود ندارد.

بالدي اظهار كرد: دو مركز اسكان موقت در دزفول و شوش نيز مستقر شده و يك فروند بالگرد هلال احمر در حال امدادرساني در منطقه است.

وي گفت:بيش از 9 روستا در دزفول، 9 روستا در شوش و چهار روستا در انديمشك در معرض طغيان رودخانه هستند.

بالدي ادامه داد: پيش بيني مي شود كه ساعت 20 امشب موج سيلاب به اهواز برسد و دبي رودخانه كارون در اهواز تا دو هزارو 500 مترمكعب بر ثانيه افزايش يابد.

وي افزود: با شهرداري اهواز براي اطلاع رساني در جلوگيري از تردد شهروندان در ساحل و شنا نيز هماهنگي شده است.
بالدي با اشاره به احتمال سرريز فاضلاب شهري گفت: با هماهنگي آبفا و شهرداري، براي حل اين مشكل ايستگاه هاي پمپاژ فعال شده است.

وي همچنين در باره احتمال قطع آب آشاميدني اهواز اظهار كرد: با استان هاي معين خوزستان هماهنگي هايي شده تا در صورت نياز آب بسته بندي در اختيار ما قرار دهند از سوي ديگر تانكرهاي آبرساني نيز آماده سازي شده اند.

وي افزود: وضعيت سيلابي ممكن است تا دو سه روز آينده در اهواز ادامه پيدا كند و تا آن زمان همه اعضاي ستاد بحران در آماده باش خواهند بود.

بر اساس اين گزارش با طغيان رودخانه دز از بامداد پنجشنبه، تعدادي از روستائيان دزفول، بخش شاوو شوش و عشاير در محاصره سيل قرار گرفتند.

پل شناور دزفول نيز در جريان طغيان رودخانه به زير آب رفته است. امدادرساني به سيل زدگان توسط هلال احمر خوزستان در حال انجام است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 527132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جهانشیر A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    22 8
    آیا انتقال آب پشت سدها نیز کمکی به مردم این استان ها کرده است؟ آیا احداث سدهایی مثل سد گتوند کمکی به مردم این منطقه کرده است؟ آیا خشک شدن تالاب شادگان و هورالعظیم سودی برای منطقه داشته است؟ آیا برگشت آب شور خلیج فارس به اروند کم شدن دبی ورودی آب شیرین در اثر احداث سد سودی برای مردم منطقه داشته است؟ و هزار و یک اما و اگر دیگر .....
    • بی نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
      14 5
      آیا نزدن سد و بوجود آمدن سیلاب و ایجاد خسارت در اهواز و آبادان جلوی برگشت آب شور خلیج فارس به اروند و خشک شدن تالاب شادگان و هورالعظیم رو می گیره؟ اگه سدهایی که زده اند رو خراب کنند کشاورزی رونق بیشتری پیدا می کنه؟
    • بی نام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
      4 1
      با افزایش کشاورزی باید جلوی انتقال آب رو گرفت نه با شعار یعنی طرح 550 هزار هکتاری که با اجرای اون حتی یک قطره از آب هم دیگه منتقل نمیشه
    • جهانشیر A1 ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
      5 0
      پاسخ : بی نام پنجشنبه 26 فروردین 1395 19:12:44 : سلام حق آبه هورالعظیم و تالاب شادگان را کدام روخانه ها تامین میکنند ؟ کرخه و کارون آیا احداث سد تنها با ساخت یک دیواره بتنی عظیم الجثه و نا همگون با طبیعت بکر است آیا باید آب را پشت سد ها جمع کرد تا در تابستان آفتاب مهربان اون رو بخار کنه ؟ وقتی باغی که تنها منبع درآمد مردم بومی هست خشک بشه پس زدن آب شیرین بوسیله آب شور بعلت جزر و مد میدونی یعنی چی ؟ کسی نمیگه سدها رو خراب کنید..لطفا پروپاگاندا نکنید تمام این سدها در زمان مطالعات اولیه دهه 30 الی 50 علاوه بر عملکرد مخزنی سد، عملکرد آبرسانی به مزارع کشاورزی جلگه خوزستان در نظر گرفته شده است.. اما اجرا نشده اند. راستی شما بگو با سد گتوند چه باید کرد.؟
    • جهانشیر A1 ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
      4 0
      پاسخ : بی نام پنجشنبه 26 فروردین 1395 19:17:00 سلام کشاورزی بدون آب که نمیشه. شما باید یه جوری اّب پشت سدها رو به زمین برسونی. این طرح هم به همین منظور تعریف شده است. منتهی نسبت به زمان اجرا ، نحوه اجرا ، و مدل انتخاب شده ایرادهای اساسی وارد است. اساسا اگر زمین کشاورزی در این جلگه مورد کشت و آبیاری قرار نگیرد این زمین ها به مرور زمان شور شده و راندمان آن به شدت کاهش می یابد و باید اقدام به زهکشی و اصلاح خاک آن کرد 1 چرا بعد از آنکه در سال 78 دستور این کار توسط رهبری داده شد اجرای آن تا این سالها به تاخیر افتاد؟ 2 با توجه به آفتاب شدید و دمای بالای این جلگه چرا از کانالت که هم پرت دارد و هم میزان بخار آن زیاد است به جای آبیاری تحت فشار و سیستم های بسته استفاده نشده است؟
  • مجید A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    3 0
    رودخانه های خوزستان رو به نابودی هستند.هر روز خبر از یک طرح انتقال آب به گوش میرسد.هر روز خبر از نابودی بخشی دیگر از اراضی کشاورزی حاصلخیز به گوش میرسد, هرروز خبر از نابودی تالابها,ایجاد ریزگرد و ... بحث من این است که این سدهابرای خوزستان بیشتر مخرب بوده اند تا مفید. امسال حجم بسیار عظیمی آب به سد کرخه وارد شد به طوریکه در بسیاری موارد مسولان به بی سابقه بودن بارشها در ایلام و لرستان اشاره کردند.سوال من اینست که چرا خروجی سد کرخه آنقدر پایین است که کشاورزی آسیب شدید میبیند ,قسمت زیادی از هورالعظیم خشک میشود و به شنزار تبدیل میشود؟این همه آب ورودی پشت سدهای خوزستان به کجا میرود؟چرا برای سدسازی های غیر کارشناسی و ضد محیط زیست و همچنین طرحهای مخرب انتقال آب این همه تبلیغات میشود؟
  • بی نام IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    1 10
    این سیلابها برکت است برای استفاده در تابستان گرم و خشک ، هر متر از این آبها باید ذخیره شود ، تا به دریا نریزد.
  • حسین A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    2 0
    سلام : اگر سری به غرب کرخه بزنید خواهید دید که هزاران هکتار از اراضی منطقه علیرغم اینکه کانال انتقال آب از وسط آنها عبور می کند و زمین زیادی از اهالی برای اجرای پروژة کانال تصرف شده است ولی مردم منطقه حق استفاده از این آب را ندارد و بسیاری از کشاورزان با هزینة هنگفت در سالهای گذشته چاه حفر نموده اند یا اینکه زمین ها را دیم می کارند و عدة زیادی هم روی زمینهای خود اصلاً کار نکرده اند. چرا چنین تبعیضی در حق مردم قائل شدهاند چرا کانال از وسط زمینهائی عبور کرده و این مردم حق استفاده از آن را ندارند.